SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Erin – brytyjski, turecki pancernik
    HMS Erin - brytyjski, turecki pancernik
    HMS Erin - brytyjski, turecki pancernik
    Artykuły

    HMS Erin – brytyjski, turecki pancernik

    Michał BanachBy Michał Banach31 stycznia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    HMS Erin rozpoczął swoją historię jako turecki pancernik Reşadiye, budowany w Wielkiej Brytanii w stoczni Vickers. Wraz z wybuchem I wojny światowej okręt został jednak przejęty przez Royal Navy i wszedł do służby pod brytyjską banderą.

    Geneza

    Na początku XX wieku Imperium Osmańskie nie posiadało zbyt dużej floty. Tureckie okręty były słabo uzbrojone i nie nadawały się do walki z innymi okrętami potencjalnych przeciwników działającymi na Morzu Śródziemnym lub Czarnym. Po nieudanej próbie zbudowania własnego pancernika pod koniec XIX wieku, tymczasowym rozwiązaniem problemu były zakupy starszych okrętów wojennych, w tym niemieckich predreadnoughtów. Docelowo zakładano jednak zakup całkowicie nowych pancerników w zagranicznych stoczniach.

    HMS Erin
    HMS Erin

    W 1911 roku Turcja zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki typu Reşadiye. Okręty miały być rozwinięciem konstrukcji pancerników typu King George V, ale z rozwiązaniami z jednostek typu Iron Duke. Okręty miały zostać zbudowane w stoczniach Vickers i Armstron Whitworth. Stępkę pod pierwszy okręt – Reşad V, położono 6 grudnia 1911 roku, a wodowanie miało miejsce 3 września 1913 roku, po przerwie w budowie spowodowanej wojną bałkańską w 1912 roku. W międzyczasie nazwę okrętu zmieniono na Reşadiye. Budowa drugiego okrętu – Fatih Sultan Mehmed, miała rozpocząć się 11 czerwca 1914 roku, ale z racji wybuchu I wojny światowej prac nigdy nie rozpoczęto. Koszt budowy jednego okrętu wyceniano na 2,5 mln funtów (współcześnie około 256,5 mln funtów).

    HMS Erin

    Wraz z wybuchem I wojny światowej, brytyjskie władze podjęły decyzję o przejęciu budowanego dla Turcji okrętu, ponieważ obawiano się, że jednostka zostanie albo przejęta przez Niemców, albo będzie wykorzystywana przeciwko Royal Navy, ponieważ Turcję łączyły stosunkowo dobre relacje z Państwami Centralnymi.

    HMS Erin
    HMS Erin

    Okręt został oficjalnie przejęty przez Royal Navy 31 lipca 1914 roku. Co ciekawe, w tym czasie w Wielkiej Brytanii byli już przedstawiciele tureckiej floty, którzy mieli odebrać okręt, a wszystkie opłaty zostały uiszczone (dużą część kosztów Turcja pokryła z zbiórek społecznych). Przejęcie okrętu zwiększyło napięcia między Imperium Osmańskim a Wielką Brytanią.

    Po przejęciu, Reşadiye otrzymał nową nazwę – HMS Erin. Okręt był jedynym przedstawicielem swojego typu. Miał 170,5 m długości i 25 660 ton wyporności całkowitej. Napęd stanowiły 4 turbiny parowe Parsonsa, zapewniające prędkość maksymalną 21 węzłów oraz zasięg 5300 mil morskich (9800 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie okrętu składało się z 10 dział kalibru 343 mm w 5 wieżach – po dwie na dziobie i rufie i jedna na śródokręciu między kominami a tylną nadbudówką. Uzbrojenie dodatkowe składało się z 16 pojedynczych dział kalibru 152 mm, 6 dział kalibru 57 mm i 4 wyrzutni torped kalibru 533 mm. Pancerz miał grubość 305 mm w pasie burtowym oraz na mostku, 25-76 mm na pokładzie, 279 mm na wieżach i 229-254 mm na barbetach. Załoga liczyła 976 oficerów i marynarzy (od 1915 roku zwiększyła się do 1064).

    HMS Erin
    HMS Erin

    Okręt wszedł w skład Grand Fleet, ale jego kariera w trakcie wojny należała do bardzo spokojnych. Pierwsze miesiące jednostka spędziła na rejsach szkoleniowych oraz kilku patrolach. Podczas bitwy jutlandzkiej HMS Erin miał okazję wziąć udział w walkach, ponieważ znalazł się wśród jednostek, które wysłano do walki, ale ostatecznie oddał zaledwie 6 strzałów z dział kalibru 152 mm. Był to jedyny okręt liniowy Royal Navy, który podczas tej bitwy nie wykorzystał swojego głównego uzbrojenia.

    Resztę wojny okręt spędził na rejsach patrolowych, ale nie brał udziału w ważniejszych działaniach bojowych. Jako jedyny przedstawiciel swojego typu, po wojnie pancernik przeniesiono do rezerwy i wykorzystywano jako jednostkę szkolną. Royal Navy nie opłacało się utrzymywać w eksploatacji okrętu, który mimo wszystko różnił się wyposażeniem i charakterystyką od innych jednostek. Ostatecznie w 1922 roku HMS Erin znalazł się na liście jednostek do złomowania na mocy postanowień traktatu waszyngtońskiego. 19 grudnia 1922 roku sprzedano go na złom, a w kolejnym roku rozebrano, kończąc jego krótką karierę.

    HMS Erin i HMS Centurion (fot. IMW)
    HMS Erin i HMS Centurion (fot. IMW)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article1932 Bergholt Streamline
    Next Article USS Plainview – pierwszy amerykański eksperymentalny wodolot
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.