SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMCS Bras d’Or – kanadyjski eksperymentalny wodolot
    HMCS Bras d'Or - kanadyjski eksperymentalny wodolot
    HMCS Bras d'Or - kanadyjski eksperymentalny wodolot
    Artykuły

    HMCS Bras d’Or – kanadyjski eksperymentalny wodolot

    Michał BanachBy Michał Banach18 lutego 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Pod koniec lat 50. Kanadyjczycy zaczęli rozważać wykorzystanie wodolotów do zadań zwalczania okrętów podwodnych. W 1960 roku rozpoczęto budowę eksperymentalnej jednostki, która miała posłużyć do analizy praktyczności tego pomysłu. HMCS Bras d’Or ukończono w 1968 roku, ale jego kariera była bardzo krótka.

    Ze względu na możliwość osiągania dużych prędkości, wodoloty wydawały się idealnymi jednostkami do zwalczania okrętów podwodnych. W razie wykrycia wrogiej jednostki, wodoloty mogłyby szybko dotrzeć na miejsce i rozpocząć atak. Pomysł ten przykuł uwagę zarówno Royal Canadian Navy jak i brytyjskiej Royal Navy.

    HMCS Bras d'Or
    HMCS Bras d’Or

    W 1960 roku dowództwo kanadyjskiej floty zamówiło w stoczni Marine Industries Limited specjalny wodolot, który miał posłużyć do praktycznego sprawdzenia możliwości tego typu jednostek w zwalczaniu okrętów podwodnych. Stępkę pod okręt nazwany HMCS Bras d’Or położono w 1963 roku, a wodowanie miało miejsce 12 lipca 1968 roku po trwającym prawie dwa lata nieplanowanym remoncie. 5 listopada 1966 roku podczas prac wykończeniowych na jednostce doszło do pożaru w maszynowni. Dzięki szybkiej reakcji przebywających wewnątrz osób, nikt nie zginął, ale równocześnie nie uruchomiono systemu przeciwpożarowego. W związku z tym akcję gaszenia pożaru musieli przeprowadzić strażacy z lokalnej jednostki straży pożarnej.

    Do służby HMCS Bras d’Or wszedł 23 lipca 1968 roku, przy czym pierwszy rejs jako wodolot wykonał dopiero 9 kwietnia 1969 roku. Podczas prób jednostka osiągnęła podobno prędkość aż 63 węzłów, co dawałoby jej pierwsze miejsce pod względem prędkości dla okrętów wojennych, ale w tym czasie wodolot nie był uzbrojony, przez co rekordu nie uznano.

    HMCS Bras d'Or
    HMCS Bras d’Or

    Próby trwały do 2 listopada 1971 roku, kiedy to w związku z zmianą koncepcji prowadzenia działań przez Royal Canadian Navy, idea wykorzystania wodolotów przestała mieć znaczenie. Sam HMCS Bras d’Or został zakonserwowany i przez 5 lat czekał na dalszy los. Ostatecznie podjęto decyzję o przekazaniu jednostki do Musée Maritime du Québec, gdzie wodolot pozostał do dnia dzisiejszego.

    HMCS Bras d’Or ma 50 m długości i wyporność 240 ton. Kadłyb wykonano z aluminium, natomiast płaty z stali maraging pokrytej powłoką z neoprenu, która miała zapobiegać korozji. Napęd stanowią dwa silniki – turbina gazowa Pratt & Whitney FT4A-2 o mocy 25 000 KM służąca do rejsów jako wodolot, oraz szesnastocylindrowy silnik diesla Davey Paxman Ventura 16YJCM do rejsów z mniejszą prędkością bez wysuniętych płatów. Oficjalnie prędkość maksymalna wynosi 60 węzłów, a zasięg na turbinie gazowej wynosił 500 mil morskich (930 km), a na silniku diesla 1500 mil morskich (2800 km). Załoga składała się z 25 oficerów i marynarzy. HMCS Bras d’Or  nigdy nie otrzymał uzbrojenia.

    HMCS Bras d'Or (fot. Bernard Gagnon)
    HMCS Bras d’Or (fot. Bernard Gagnon)

    Ciekawa historia wiąże się z nazwą jednostki. Bras d’Or to nazwa jeziora w Kanadzie, gdzie Alexander Graham Bell prowadził eksperymenty z wodolotami, a w 1909 roku miał miejsce pierwszy lot kanadyjskiego samolotu. W związku z tym nazwa ta idealnie pasowała do eksperymentalnego wodolotu.

    HMCS Bras d'Or (fot. Wikimedia Commons)
    HMCS Bras d’Or (fot. Wikimedia Commons)
    HMCS Bras d'Or (fot. Wikimedia Commons)
    HMCS Bras d’Or (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOpuszczona elektrownia Power Plant IM w Belgii
    Next Article Jak zadbać o prezencję swojej firmy, czyli nowoczesne wizytówki w praktyce
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    18 sierpnia 20223 Mins Read

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Kanadyjski samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink

    11 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.