SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Handley Page Hampden – „latająca walizka”
    Handley Page Hampden - "latająca walizka"
    Handley Page Hampden - "latająca walizka"
    Artykuły

    Handley Page Hampden – „latająca walizka”

    Michał BanachBy Michał Banach14 marca 2021Updated:14 marca 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Wprowadzony do służby pod koniec lat 30. Handley Page Hampden był jednym z trzech podstawowych brytyjskich średnich bombowców, eksploatowanych w momencie wybuchu II wojny światowej. Pozostałymi były Vickers Wellington i Armstrong Whitworth Whitley. Ze względu na brak potencjału modernizacyjnego, Hampden został wycofany z służby już w 1943 roku.

    Geneza

    Na początku lat 30. brytyjskie siły powietrzne RAF zaczęły przechodzić transformację technologiczną. Rozwój technologii lotniczych sprawił, że zaczęto projektować coraz to nowsze konstrukcje samolotów, które miały wchodzić do eksploatacji w połowie dekady lub pod jej koniec. W 1932 roku Ministerstwo Lotnictwa wydało specyfikację B.9/32 na nowy, dwusilnikowy średni bombowiec dzienny, dysponujący dużą prędkością przelotową.

    Prototyp Handley Page Hampden
    Prototyp Handley Page Hampden

    Do prac nad maszyna stanęły wszystkie ważniejsze brytyjskie wytwórnie. Ostatecznie powstało kilka maszyn, które po dopracowaniu i dostosowaniu do kolejnych pojawiających się specyfikacji weszły do eksploatacji. Znalazły się wśród nich bombowce Vickers Wellington i Armstrong Whitworth Whitley.

    W oparciu o wspomnianą specyfikację w zakładach Handley Page rozpoczęto prace nad samolotem oznaczonym jako HP.52. Głównymi konstruktorami zostali Gustav Lachmann i George Volkert. Zaprojektował on nietypowy jak na tamte lata samolot o konstrukcji skorupowej. Maszyna była pierwszym samolotem z tych zakładów z chowanym podwoziem, oraz miała wąski kadłub z długim ogonem i podwójnym statecznikiem pionowym.

    Prototyp Handley Page Hampden
    Prototyp Handley Page Hampden

    W konstrukcji zachowano elementy wyposażenia z wcześniejszych samolotów, oraz zamierzano zainstalować na nosie wieżyczkę z samolotu Boulton Paul P.75 Overstrand, jednak ostatecznie nie było to możliwe z powodu zbyt wąskiego kadłuba. Oblot prototypu miał miejsce 21 czerwca 1936 roku, a za sterami zasiadł J. L. H. B. Cordes. Trwające dwa lata próby wykazały, że samolot spełnia oczekiwania RAFu, ma dobre osiągi i jest łatwy w pilotażu. W związku z tym w 1938 roku rozpoczęto jego produkcję seryjną pod nazwą Handley Page Hampden.

    Produkcja i eksploatacja

    Od początku produkcja Hampdenów prowadzona byłą równolegle w kilku fabrykach, ponieważ zakłady Handley Page nie miały wystarczających mocy produkcyjnych. Bombowce produkowano w zakładach English Electric, później również w Canadian Associated Aircraft. Do 1941 roku wyprodukowano łącznie 1430 egzemplarzy w jednej głównej wersji, oraz jednej modyfikacji (część maszyn przebudowywano do tej wersji). Dodatkowo kilka egzemplarzy wykorzystano do prób innych konfiguracji wyposażenia.

    Handley Page Hampden
    Handley Page Hampden

    Hampden miał 16,3 m długości, 21 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 10,2 ton. Napęd stanowiły dwa dziewięciocylindrowe silniki Bristol Pegasus XVIII o mocy 1000 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 398 km/h i przelotową 332 km/h, oraz zasięg 2770 km z ładunkiem bomb o masie 910 kg. Uzbrojenie składało się z 3 pojedynczych karabinów maszynowych zamontowanych po jednym na stanowisku pod ogonem, nad ogonem i z przodu, oraz jednego karabinu maszynowego zamontowanego na stałe w kadłubie i strzelającego do przodu. W roku eksploatacji, w dolnym i górnym stanowisku zamontowano podwójne karabiny maszynowe. W komorze bombowej mieścił się ładunek bomb o masie 1800 kg lub jedna torpeda lotnicza kalibru 457 mm (w tej sytuacji luk bombowy nie był jednak w pełni zamknięty w trakcie lotu). Załoga liczyła 4 osoby – pilota, nawigatora/bombardiera, radiooperatora strzelca i strzelca.

    Bombowce były pozytywnie oceniane przez załogi, głównie z powodu łatwości pilotażu i osiągów, ale krytykowano je za ciasne wnętrze (zaprojektowane tak, aby zmniejszyć opory powietrza w trakcie lotu). Z tego powodu, załogi często nazywały te maszyny „latającymi walizkami”. W momencie wybuchu II wojny światowej był to jedne z podstawowych brytyjskich średnich bombowców. W związku z tym wykorzystywano je do ataków na cele w Niemczech oraz do zrzucania ulotek.

    Handley Page Hampden
    Handley Page Hampden

    W trakcie tych misji Hampdeny ponosiły jednak duże straty, w związku z czym najpierw podjęto decyzję o ich przezbrojeniu – zainstalowano podwójne karabiny maszynowe w dolnej i górnej wieżyczce, a później przesunięto je do misji nocnych. Gdy również i te zaczęły wiązać się z dużymi stratami, część bombowców przebudowano na bombowce torpedowe i wykorzystywano do osłony wód wokół Wielkiej Brytanii.

    Ostatecznie w 1943 roku wszystkie bombowce Handley Page Hampden wycofano z eksploatacji, zastępując je nowszymi i bardziej dopasowanymi do potrzeb maszynami. Głównym powodem był kompletny brak możliwości modernizacji Hampdenów z powodu zbyt wąskiego kadłuba. Do tego czasu bombowce te wzięły udział w 16 154 lotach bojowych, z których 12 429 przeprowadzono w nocy, a 3261 lotów polegało na zrzucaniu min morskich u wybrzeży Niemiec. Średnio jedna maszyna zrzucała podczas każdego z nalotów 705 kg bomb. W trakcie tych misji utracono 713 maszyn, 1077 członków załogi zginęło, a 739 uznano za zaginionych. Według raportów, 108 maszyn zestrzeliła niemiecka obrona przeciwlotnicza, 263 rozbiły się z powodu uszkodzeń, 214 utracono w nieznanych okolicznościach a 128 zostało zestrzelonych przez Luftwaffe (w tym 92 w nocy).

    Handley Page Hampden
    Handley Page Hampden

    Oprócz Wielkiej Brytanii, Hampdeny wykorzystywały siły powietrzne Australii, Kanady, Nowej Zelandii oraz ZSRR (około 20 maszyn trafiło do Rosji w 1942 roku, ale szybko utracono je lub wycofano z powodu niskiej wartości bojowej). Część polskich lotników w Wielkiej Brytanii, głownie nawigatorów i strzelców pokładowych szkoliło się na Hampdenach. Jeszcze przed II wojną światową, zakupem i produkcją licencyjną Hampdenów zainteresowała się Szwecja, jednak ostatecznie tylko jeden samolot trafił do tego kraju i był wykorzystywany przez pewien czas.

    Podsumowanie

    Handley Page Hampden był nowoczesnym i całkiem niezłym średnim bombowcem, zaprojektowanym tuż przed wybuchem II wojny światowej. Niestety konstruktorzy popełnili błąd, projektując mały i ciasny kadłub, który uniemożliwiał dalszy rozwój konstrukcji.

    Z braku potencjału modernizacyjnego, Hampdeny szybko stały się przestarzałe. Ich największą wadą stało się słabe uzbrojenie obronne, a później również słabe osiągi wobec rozwoju uzbrojenia lotniczego.

    Handley Page Hampden
    Handley Page Hampden

    Do naszych czasów przetrwało kilka maszyn tego typu, które znajdują się w muzeach. Niektóre są składakami z kilku maszyn. Dodatkowo w muzach znajduje się sporo fragmentów kadłubów i skrzydeł Hampdenów. Żaden egzemplarz nie jest w stanie lotnym, ani nie nadaje się do przywrócenia do lotu.

    Handley Page Hampden
    Handley Page Hampden
    Handley Page Hampden
    Handley Page Hampden

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFiat G.12 i G.212 – ostatnie włoskie trzysilnikowce
    Next Article Bristol Type 133 – zapomniany projekt myśliwca
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    8 sierpnia 20152

    Największy bombowiec świata – B-36 Peacemaker

    Bombowiec strategiczny B-36 Peacemaker był największym i pierwszym w historii międzykontynentalnym bombowcem świata. Był to…

    Artykuły
    9 września 20200

    Tangalooma Wrecks – cmentarzysko statków na wyspie Moreton

    Wyspa Moreton znajduje się 58 kilometrów od północno-wschodniego wybrzeża Australii i ma powierzchnię 186 km².…

    Artykuły
    9 czerwca 20170

    Airsoft – co, gdzie i jak?

    Wojna. Wojna nigdy się nie zmienia. Ale nie każda wojna jest toczona na poważnie. Jako…

    Artykuły
    4 maja 20220

    Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    Świat online przez zaledwie nieco ponad 20 lat istnienia zdążył wytworzyć coś w rodzaju alternatywnej…

    Artykuły
    6 września 20160

    Operation Sandy – wystrzelenie rakiety V2 z pokładu lotniskowca

    Po zakończeniu II wojny światowej naukowcy z państw zwycięskich szturmem rzucili się do badania zdobytych…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.