SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Boulton Paul P.75 Overstrand – „pierwszy i ostatni”
    Boulton Paul P.75 Overstrand - "pierwszy i ostatni"
    Boulton Paul P.75 Overstrand - "pierwszy i ostatni"
    Artykuły

    Boulton Paul P.75 Overstrand – „pierwszy i ostatni”

    Michał BanachBy Michał Banach30 stycznia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Oblatany w 1933 roku Boulton Paul P.75 Overstrand był pierwszym brytyjskim samolotem bombowym z zamkniętą i sterowaną hydraulicznie wieżyczką na nosie, oraz ostatnim dwusilnikowym, dwupłatowym bombowcem RAF.

    Historia bombowców Boulton Paul P.75 Overstrand zaczęła się w 1926 roku wraz z oblotem prototypu bombowca Boulton Paul P.29 Sidestrand. Maszyna to była rozwinięciem konstrukcji z czasów I wojny światowej, ale różniła się od nich staranniejszym podejściem do aerodynamiki i lepszymi osiągami, w tym prędkością maksymalną 224 km/h.

    Boulton Paul P.29 Sidestrand
    Boulton Paul P.29 Sidestrand

    To właśnie wzrost prędkości maksymalnej sprawił, że zaczęto rozważać zaprojektowanie nowego samolotu. Przy „tak dużej” prędkości (jak na tamte lata) strzelcy w odkrytych stanowiskach, oraz piloci siedzący w otwartym kokpicie narażeni byli na silne podmuchy wiatru. Zmniejszało to komfort pracy oraz utrudniało wykonywanie podstawowych zadań, jak choćby obsługa karabinu maszynowego.

    Rozwiązaniem tego problemu było zainstalowanie zamkniętych, albo bardziej osłoniętych stanowisk. W związku z tym już pod koniec lat 20. rozpoczęto prace koncepcyjne nad taką modyfikacją Sidestrandów. Ostatecznie w 1933 roku w powietrze wzbił się prototyp nowego bombowca, nazwanego Boulton Paul P.75 Overstrand. Maszyna powstałą w wyniku przebudowy Sidestranda. Wyposażono ją w mocniejsze silniki, zamknięty kokpit i sterowaną hydraulicznie wieżyczkę na nosie. Pozostałe stanowiska strzeleckie dalej były otwarte, ale osłonięto je, aby zminimalizować powiewy wiatru.

    Boulton Paul P.75 Overstrand
    Boulton Paul P.75 Overstrand

    Samolot miał 14 m długości i 22 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa wynosiła 5412 km. Napęd stanowiły dwa dziewięciocylindrowe silniki Bristol Pegasus IIM.3 o mocy 580 KM, zapewniające prędkość maksymalną 238 km/h i zasięg 877 km.

    Uzbrojenie bombowca składało się z trzech karabinów maszynowych Lewis kalibru 7,7 mm, po jednym na stanowisku na nosie (zamkniętym i sterowanym hydraulicznie), grzbiecie i pod kadłubem. Ładunek bomb wynosił natomiast 680 kg, a załoga liczyła 5 osób.

    Boulton Paul P.75 Overstrand
    Boulton Paul P.75 Overstrand

    Efekty prób były na tyle dobre, że trzy kolejne samoloty przebudowano, a następnie RAF złożyło zamówienie na 24 nowe bombowce. Samoloty spisywały się bardzo dobrze, ale szybki rozwój lotnictwa w latach 30. sprawił, że bardzo szybko Overstrandy stały się przestarzałe. Już w 1938 roku zaczęto je wycofywać i zastępować bombowcami Bristol Blenheim. Do wybuchu wojny w linii pozostało 11 bombowców (jeden utracono wcześniej w wypadku, w którym zginęło 3 członków załogi, a kilka kolejnych maszyn zostało uszkodzonych w wypadkach tak bardzo, że nie nadawały się do naprawy).

    Jako całkowicie przestarzałe, Overstrandy wykorzystywano do zadań szkoleniowych, ale po wypadku, do którego doszło 22 kwietnia 1940 roku zaczęto je systematycznie wycofywać z służby i złomować. Historia tych maszyn okazała się bardzo krótka i całkowicie zapomniana. Warto jednak dodać, że były to ostatnie dwusilnikowe, dwupłatowe bombowce RAF wywodzące się z zaprojektowanych podczas I wojny światowej bombowców Vickers Vimy oraz Handley Page Typo O.

    Boulton Paul P.75 Overstrand
    Boulton Paul P.75 Overstrand

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleM25 Tank Transporter „Dragon Wagon”
    Next Article Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.