SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fiat Turbina – niespełnione marzenie o supersamochodzie
    Fiat Turbina - niespełnione marzenie o supersamochodzie
    Fiat Turbina - niespełnione marzenie o supersamochodzie
    Artykuły

    Fiat Turbina – niespełnione marzenie o supersamochodzie

    Michał BanachBy Michał Banach12 lipca 2017Updated:16 sierpnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Zapoczątkowany przez II wojnę światową rozwój techniki, doprowadził do znacznego rozwoju lotnictwa i motoryzacji. Dobrym tego przykładem było pojawienie się nowego rodzaju napędu jakim była turbina gazowa. Na przełomie lat 40. i 50. na całym świecie konstruktorzy rozpoczęli prace nad wykorzystaniem tego napędu w samochodach. Doprowadziło to do powstania kilku wyjątkowo ciekawych pojazdów, z których na szczególną uwagę zasługuje włoski Fiat Turbina.

    Pomysł stworzenia włoskiego samochodu napędzanego turbiną gazową zrodził się pod koniec lat 40.. Jego głównym inicjatorem był Dante Giacosa, dyrektor ds. technicznych w zakładach Fiata. Stworzył on zespół projektowy pod kierownictwem Vittorio Bellicardiego, który otrzymał karkołomne zadanie opracowania samochodu napędzanego turbiną gazową zupełnie od podstaw.

    Fiat Turbina (fot. Fiat)
    Fiat Turbina (fot. Fiat)

    W tym samym czasie podobne konstrukcje powstawały już w innych krajach, a pionierami zostali Brytyjczycy, którzy w marcu 1950 roku zaprezentowali pierwszy samochód z turbiną – Rover JET1. W krótkim czasie inni producenci również zaprezentowali własne prototypy podobnych aut. O ile pojazdy te były efektem wieloletnich badań, tak włosi podeszli do sprawy zupełnie inaczej.

    W okresie powojennym we Włoszech produkowano na licencji brytyjskie silniki odrzutowe oraz duże, przemysłowe turbiny. Żadna z nich nie nadawała się jednak do wykorzystania w samochodzie. Inżynierowie Fiata musieli więc samodzielnie opracować całą potrzebną im technologię. Co istotne, nie mogli również korzystać z doświadczenia swoich nielicznych kolegów po fachu, którzy dysponowali już wiedzą z zakresu konstrukcji turbin, ponieważ byli oni potrzebni przy bardziej istotnych dla przemysłu projektach – samochód napędzany turbiną gazową do takich nie należał.

    Fiat Turbina (fot. Fiat)
    Fiat Turbina (fot. Fiat)

    Prace studyjne rozpoczęto w 1948 roku zakończono w połowie 1950 roku, a we wrześniu rozpoczęto budowę pierwszej turbiny oznaczonej jako projekt 8001. Od samego początku zakładano, że będzie ona budowana z myślą o wykorzystaniu w jednym konkretnym pojeździe. Przyśpieszało to prace, ponieważ turbina jak i samochód powstawały równocześnie, ale w przyszłości utrudniałoby to wykorzystanie tej samej turbiny w innych projektach.

    Ostateczne rysunki techniczne nowego samochodu ukończono w listopadzie 1951 roku. Rozpoczęto wówczas budowę samochodu. W styczniu 1953 roku przeprowadzono pierwsze próby turbiny. W tym czasie budowę podwozia na którym silnik miał być zamontowany nadzorował Oscar Montabone. W lutym 1954 roku ukończono zaprojektowane przez Fabio Luigiego nadwozie, 15 marca zamontowano silnik, a cały samochód ukończono oficjalnie 10 kwietnia 1954 roku. Następnie wytoczono go na tor testowy na dachu zakładów Fiata – Lingotto, gdzie rozpoczęto testy. Za kierownicą zasiadł doświadczony kierowca testowy, Carlo Salamano.

    Fiat Turbina (fot. Fiat)
    Fiat Turbina (fot. Fiat)

    Testy zakończyły się pozytywnie, a według szacunków konstruktorów, turbina była w stanie osiągnąć moc 300 KM przy 22 000 obrotów a prędkość maksymalną oszacowano na 250 km/h. Pomalowany w biało-czerwone barwy samochód otrzymał nazwę Fiat Turbina. Auto wyróżniało się charakterystycznymi płetwami z tyłu nadwozia o długości 4,3 m, oraz chromowanym wlotem powietrza z przodu, a także bardzo aerodynamiczną karoserią.

    Po zakończeniu prób Turbina została wysłana na rozpoczynający się 21 kwietnia Motor Show w Turynie. Oficjalna prezentacja utrzymywanego cały czas w tajemnicy samochodu miała miejsce w pierwszy dzień salonu, a 23 kwietnia przeprowadzono kilka pokazowych przejazdów na torze Caselle. W trakcie tych i kilku kolejnych testów samochód spisywał się bardzo dobrze, ale na jaw zaczęły wychodzić pierwsze wady nowego napędu.

    Fiat Turbina (fot. Fiat)
    Fiat Turbina (fot. Fiat)

    Okazało się, że wysokie temperatury wytwarzane przez pracującą turbinę powodowały odkształcenie obudowy sprężarki i w konsekwencji tarcie wirników, co doprowadzało do ich uszkodzenia. Turbina wróciła do fabryki, gdzie przebudowano silnik. Niestety mimo iż udało się wyeliminować większość wad, turbina okazała się zbyt paliwożerna.

    Planowane wysłanie Turbiny do Bonneville w celu ustanowienia rekordu prędkości, ale we wrześniu 1956 roku rekord ustanowił samochód Etoile Filante, który pod względem parametrów przewyższał konstrukcję Fiata. Nie było więc sensu w dalszej rywalizacji. Prace nad Turbiną przerwano, a samochód trafił następnie do Muzeum Fiata w Turynie, gdzie pozostaje do dnia dzisiejszego. Podobny los spotkał inne projekty samochodów napędzanych turbiną.

    Fiat Turbina (fot. torephoto/Wikimedia Commons)
    Fiat Turbina (fot. torephoto/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMV Astoria – najstarszy pływający liniowiec pasażerski
    Next Article Atomium – jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli Belgii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read

    Ćwiczenia Śnieżok – niedopowiedziana historia zbrodni

    23 grudnia 20228 Mins Read

    Giulio Cesare – z ziemi włoskiej do Rosji

    15 października 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.