W 1916 roku w Turynie we Włoszech rozpoczęto budowę olbrzymiej fabryki samochodów firmy Fiat – nazwanej Lingotto (od nazwy tej części miasta). Budowę zakończono w 1923 roku oddając do użytku jedną z największym na świecie w tamtych latach fabrykę. Najbardziej charakterystyczną cechą budynku był tor testowy dla samochodów zbudowany na dachu.

Projekt pięciopiętrowego budynku o długości 500 m przygotował Giacomo Mattè-Trucco. Co ciekawe, linię montażową zaprojektowano w taki sposób, aby gotowe samochody wyjeżdżały na dach, na specjalny tor. Każdy wyprodukowany pojazd musiał przejechać przynajmniej jedno okrążenie na torze, aby sprawdzić czy wszystko jest ok.

Fabryka Fiata Lingotto

Fabryka Fiata Lingotto

Przez długie lata Fabryka Lingotto budziła podziw na całym świecie., jednak w latach 80. uznano, że należy przenieść produkcję do nowocześniejszego obiektu. W związku z tym, w 1982 roku fabrykę Lingotto zamknięto. Natychmiast rozpoczęły się debaty nad przyszłością olbrzymiego obiektu.

W USA gdzie powstawały podobne zakłady, po ich zamknięciu większość była pozostawiana sama sobie i niszczała. Władze Turynu nie chciały iść tą drogą. W 1984 roku ogłoszono konkurs na zagospodarowanie budynku. Rok później wybrano pomysł na przerobienie starej fabryki w centrum kulturowe i galerię handlową.

Prace zakończono w połowie lat 90. W budynku znalazły się sale koncertowe, centrum handlowe, hotele teatr i liczne biura. W kolejnych latach dawne budynki biurowe znajdujące się we wschodniej części kompleksu przejęła Politechnika Turyńska, a Fiat przeniósł część swoich biur do pozostałych wolnych budynków. Obecnie fabryka Lingotto jest wizytówką miasta i symbolem dawnej motoryzacyjnej potęgi Włoch.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.