SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    • SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    • Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    • Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność
    • Słusznie zapomniany Northrop XFT
    • Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie
    • Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

      14 sierpnia 2022

      SS Imperator – transatlantyk trzech bander

      13 sierpnia 2022

      Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

      14 sierpnia 2022

      SS Imperator – transatlantyk trzech bander

      13 sierpnia 2022

      Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

      5 sierpnia 2022

      Ubezpieczenie paneli fotowoltaicznych – jak się za to zabrać?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

      10 lipca 2022

      Szafa chłodnicza. Co warto wiedzieć przed jej zakupem?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Emergency Blow – awaryjne wynurzenie okrętu podwodnego
    Emergency Blow - awaryjne wynurzenie okrętu podwodnego
    Emergency Blow - awaryjne wynurzenie okrętu podwodnego
    Artykuły

    Emergency Blow – awaryjne wynurzenie okrętu podwodnego

    Michał BanachBy Michał Banach24 kwietnia 2016Updated:6 kwietnia 20222 komentarze3 Mins Read
    Widok okrętu podwodnego nagle wynurzającego się spod wody jest niesamowity. Takie wynurzenie nazywa się emergency blow, czyli awaryjne opróżnienie zbiorników balastowych. Za tym efektownym pokazem kryje się jednak tragiczna historia okrętu USS Thresher.

    W sytuacji awaryjnej, okręt podwodny musi jak najszybciej wyjść na powierzchnię. Służy do tego mechanizm awaryjnego opróżniania zbiorników balastowych poprzez wtłoczenie sprężonego powietrza. Systemy takie montowano na okrętach już od lat 40.

    USS Birmingham w trakcie awaryjnego wynurzania
    USS Birmingham w trakcie awaryjnego wynurzania

    W normalnych warunkach okręt podchodzi na głębokość peryskopową i dopiero wówczas opróżnia zbiorniki balastowe albo przy pomocy wtłaczania sprężonego powietrza, albo przy pomocy powietrza pobranego z powierzchni. System awaryjny stosuje się jedynie w sytuacjach nadzwyczajnych, ponieważ po jego zastosowaniu okręt podnosi się z bardzo dużą prędkością. Przynajmniej w teorii wszystko było w porządku, aż do 10 kwietnia 1963 roku.

    USS Thresher (SSN-593) – amerykański atomowy myśliwski okręt podwodny typu Permit (początkowo typ nazywano Thresher, ale po utracie okrętu nazwę typu zmieniono). Stępkę pod okręt położono 28 maja 1958 roku, wodowanie nastąpiło 9 lipca 1960 roku a do służby okręt wszedł 3 sierpnia 1961 roku. Okręt miał 85 m długości i wyporność 3420 ton pod wodą. Jego załoga składała się z 112 marynarzy i oficerów. Napęd stanowił jeden reaktor atomowy z turbiną parową o mocy 15 000 KM. Prędkość wynosiła 33 węzły. Uzbrojenie składało się z 4 wyrzutni torped kalibru 530 mm. Jest to pierwszy atomowy okręt podwodny, który zatonął na morzu. Mimo zatonięcia, okręt nigdy oficjalnie nie został skreślony z listy floty i pozostaje na tzw. „Wiecznym Patrolu”.

    USS Thresher (SSN-593)
    USS Thresher (SSN-593)

    Tego dnia w trakcie testowego zanurzenia zatonął atomowy okręt podwodny USS Thresher z 129 marynarzami na pokładzie. Przyczyną zatonięcia był przeciek, który doprowadził do zalania maszynowni i wyłączenia reaktora, kiedy okręt znajdował się na głębokości 300-400 m. W trakcie próby awaryjnego wynurzenia (emergency blow) wtłaczane do zbiorników balastowych sprężone powietrze szybko się ochłodziło i zamarzło, blokując zawory.

    USS Columbus w trakcie awaryjnego wynurzania - 4 czerwca 1998 r. (fot. David C. Duncan)
    USS Columbus w trakcie awaryjnego wynurzania – 4 czerwca 1998 r. (fot. David C. Duncan)

    Okręt nie był w stanie wynurzyć się, utracił całe zasilanie i nabierając wody zaczął tonąć. Po przekroczeniu maksymalnej głębokości zanurzenia (400 m) i opadnięciu na głębokość około 600 m, okręt implodował z powodu olbrzymiego ciśnienia. Jego szczątki opadły na głębokość 2500 m.

    Analizując przyczyny katastrofy zauważono, że w przypadku wtłaczania sprężonego powietrza do zbiorników balastowych na dużych głębokościach, zawory zamarzają po kilku sekundach, uniemożliwiając dalszą pracę. W takich sytuacjach jedynym rozwiązaniem jest odrzucenie balastu stałego, o ile dany okręt wyposażony jest w taki system oraz nie nabiera wody.

    Japoński konwencjonalny okręt podwodny typu Oyashio w trakcie awaryjnego wynurzania
    Japoński konwencjonalny okręt podwodny typu Oyashio w trakcie awaryjnego wynurzania

    W toku analiz podjęto decyzję o zmodernizowaniu systemów awaryjnego opróżniania zbiorników balastowych, dodając przy zaworach system ogrzewania powietrza wtłaczanego do zbiorników. W okrętach podwodnych o napędzie atomowym system ten zasilany jest przez parę znajdującą się w instalacji reaktora.

    Modyfikacja ta stała się standardem na wszystkich okrętach podwodnych. Dzięki temu nawet w wyjątkowo trudnych sytuacjach okręt jest w stanie się wynurzyć. Procedura awaryjnego opróżnienia zbiorników balastowych nazywana jest po angielsku emergency blow albo emergency ballast blow. Nagłe opróżnienie zbiorników balastowych doprowadza do bardzo szybkiego wynurzenia okrętu. Zwykle moment wyjścia na powierzchnię wygląda bardzo efektownie.

    Awaryjne wynurzenie niemieckiego U-boata U-427. Zdjęcie wykonano przez peryskop.
    Awaryjne wynurzenie niemieckiego U-boata U-427. Zdjęcie wykonano przez peryskop.

    Related

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNew Coke – tradycja rzecz święta, nie ruszać
    Następny artykuł Grupa Akrobacyjna Żelazny – lotnisko Kobylnica – galeria
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Dazzle camouflage – nietypowy kamuflaż okrętów wojennych

    5 czerwca 20223 Mins Read

    HMS Victory – długowieczny okręt liniowy

    7 maja 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    22 maja 20190

    Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000)

    Zatonięcie rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk w sierpniu 2000 roku było jedną z największych…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    15 sierpnia 2022

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    14 sierpnia 2022

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    13 sierpnia 2022

    Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    12 sierpnia 2022

    Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

    11 sierpnia 2022

    Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 marca 20190

    Made in NRD – ciężarówki Robur

    Ciężarówki i autobusy marki Robur, produkowane w latach 1961-1991 były prawdopodobnie jednymi z najbardziej charakterystycznych…

    Artykuły
    29 marca 20170

    A1E1 Independent – eksperymentalny czołg wielowieżowy

    Zbudowany w 1926 roku eksperymentalny brytyjski wielowieżowy czołg ciężki A1E1 Independent miał ogromny wpływ na…

    Artykuły
    16 grudnia 20170

    Dornier Do 31 – jedyny transportowy samolot pionowego startu i lądowania

    Na przełomie lat 60. i 70. w wielu krajach rozpoczęto eksperymenty nad samolotami pionowego startu…

    Artykuły
    20 lipca 20190

    Mark VIII „Liberty” – międzynarodowy czołg z I wojny światowej

    Zaprojektowany w 1918 roku czołg Mark VIII był ostatnim stworzonym w Wielkiej Brytanii projektem czołgu…

    Artykuły
    25 maja 20161

    Co jedzą żołnierze – recenzja wojskowych racji żywnościowych

    Kuchnia wojskowa nie należy do najbardziej wykwintnych, zwłaszcza kiedy żołnierze znajdują się w rejonie prowadzenia…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.