SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer
    Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer
    Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer
    Artykuły

    Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer

    Michał BanachBy Michał Banach25 grudnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej w wielu krajach prowadzono prace nad nowymi rodzajami napędu, które pozwoliłyby na dłuższe przebywanie okrętów podwodnych pod wodą. Pionierami byli Niemcy, którzy opracowali turbinę Waltera zasilaną nadtlenkiem wodoru. Pod koniec lat 50. w Wielkiej Brytanii zbudowano dwa eksperymentalne okręty typu Explorer, które korzystały z rozwinięcia tej technologii.

    Okręty podwodne podczas II wojny światowej napędzane były silnikami diesla i elektrycznymi. Pierwsze służyły do napędu na powierzchni i ładowania akumulatorów, a silniki elektryczne służyły do napędu pod wodą. Wadą takiego rozwiązania była mała pojemność akumulatorów i tym samym krótki zasięg pod wodą. Co istotne, o wiele łatwiej było zapewnić załodze tlen, niż wydłużyć czas pracy silników elektrycznych.

    HMS Explorer
    HMS Explorer

    W związku z tym wielu konstruktorów szukało rozwiązania tego problemu, opracowując nowe rodzaje napędu. Jednym z nich był niemiecki inżynier Hellmuth Walter, który opracował silnik zasilany nadtlenkiem wodoru, który w reakcji z utleniaczem wytwarzał tlen potrzebny do spalania paliwa i tym samym zasilania turbiny parowej.

    Napęd ten nie wyszedł poza fazę prototypów zanim wojna dobiegła końca. W kolejnych latach prace nad podobnym napędem kontynuowano m.in. w Wielkiej Brytanii. W 1947 roku Brytyjczycy rozpoczęli prace nad własnymi eksperymentalnymi okrętami podwodnymi, których napęd miały stanowić silnik zasilane nadtlenkiem wodoru.

    HMS Excalibur
    HMS Excalibur

    Prace nad okrętami szły powoli, ponieważ w pierwszej kolejności trzeba było opracować odpowiedni silnik. Jako bazę do budowy okrętów wykorzystano zmodernizowane kadłuby okrętów podwodnych typu Porpoise, pozbawione uzbrojenia i większości wyposażenia bojowego. Dopiero w 1954 roku ukończono pierwszy z dwóch okrętów typu – HMS Explorer (zwodowano go 5 marca 1954 roku), a w 1955 roku drugi – HMS Excalibur (zwodowano go 25 lutego 1955 roku). Koszt budowy jednego okrętu wyniósł około 1 150 000 funtów.

    Okręty miały 54 m długości i wyporność podwodną 1000 ton, oraz nawodną 780 ton. Napęd na powierzchni zapewniały dwa silniki diesla, a pod wodą turbiny parowe, do których parę dostarczał system napędowy zasilany przez nadltenek wodoru. Prędkość maksymalna pod wodą wynosiła 25 węzłów. Załoga liczyła 49 oficerów i marynarzy. Pod względem wyposażenia, okręty nie posiadały żadnego wyposażenia bojowego, ponieważ od początku miały to być jedynie okręty eksperymentalne.

    HMS Excalibur
    HMS Excalibur

    Próby i pełna testów eksploatacja obu okrętów trwała do 1965 roku. W tym czasie okręty te zaliczyły wiele wypadków, głównie związanych z silnie wybuchowym nadtlenkiem wodoru, który łatwo ulegał zapłonowi. Z tego też powodu nikt nie mógł przebywać w maszynowni podczas rejsu pod wodą. Ilość wypadków sprawiła, że marynarze określali swoje okręty jako jednostki typu Exploder.

    Ostatecznie uznano, że nadtlenek wodoru jest zbyt niebezpieczny w normalnej eksploatacji i w porównaniu z opracowanymi w międzyczasie reaktorami atomowymi nie zapewnia aż takich ilości energii. Prace przerwano, a oba okręty zezłomowano. Explorer został zezłomowany w lutym 1965 roku, a Excalibur w 1968 roku.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article5 zwyczajów i symboli wigilijnych
    Next Article Northrop BT – zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.