Zbudowany w 1984 roku dworzec autobusowy w Kielcach jest jednym z bardziej charakterystycznych obiektów transportowych w Polsce. W latach 2018-2020 obiekt został całkowicie przebudowany i zmodernizowany. Oddano go ponownie do użytku 27 sierpnia 2020 roku.
Budowę dworca autobusowego (PKS) w Kielcach rozpoczęto w 1975 roku. Projekt został przygotowany przez architekta Edwarda Modrzejewskiego, inżyniera Jerzego Radkiewicza i inżyniera Mieczysława Kubala. Według założeń, trzykondygnacyjny obiekt o wysokości 14 m miał obsługiwać 1500 autobusów i 24 800 pasażerów dziennie.
Oficjalne zakończenie budowy i przekazanie dworca do eksploatacji miało miejsce 20 lipca 1984 roku, dokładnie w 40. rocznicę powstania PRL. Cechą charakterystyczną obiektu był charakterystyczny kształt dachu i kopuły, który sprawiał, że budynek przypomina latający spodek. Dworzec zaprojektowano tak, aby autobusy mogły poruszać się po nim jak najswobodniej, a pasażerowie czekający na peronach znajdowali się cały czas pod dachem.
Po latach eksploatacji, wysłużony dworzec został w marcu 2013 roku przekazany spółce PKS 2, jednak w 2016 roku miasto odkupiło go za 20 mln zł z zamiarem wyremontowania. Po zorganizowaniu konkursu na projekt przebudowy i modernizacji kompleksu, która miała dostosować go do współczesnych wymogów, w 2018 roku firma Budimex rozpoczęła prace. Budowę zakończono oficjalnie 27 sierpnia 2020 roku, a koszt prac wyniósł 68,7 mln zł i w większości został pokryty z funduszy unijnych.
W ramach modernizacji budynek gruntowanie odnowiono i zmodernizowano, wymieniając wiele elementów konstrukcji. Było to o tyle istotne, iż dworzec został wpisany na listę zabytków przez świętokrzyskiego konserwatora zabytków. Wprowadzono liczne udogodnienia dla niepełnosprawnych, zaprojektowano specjalną strefę rekreacyjną z biblioteką miejską oraz centrum multimedialne.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.