SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Czołg NI – improwizowany czołg z Odessy
    Czołg NI - improwizowany czołg z Odessy
    Czołg NI - improwizowany czołg z Odessy
    Artykuły

    Czołg NI – improwizowany czołg z Odessy

    Michał BanachBy Michał Banach10 września 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas obrony Odessy w 1941 roku, radziecka armia cierpiała na brak odpowiedniej liczby sprawnych pojazdów opancerzonych. W związku z tym w zakładach im. Powstania Styczniowego zaczęto budować improwizowane czołgi NI (ros. На испуг, pol. Na postrach), czasami znany również jako NI-1. Zbudowano blisko 70 takich pojazdów, które wykorzystano bojowo podczas obrony miasta.

    Podczas walk w Odessie, większość fabryk została ewakuowana. Tylko w kilku zakładach pozostawiono wyposażenie, które miało być wykorzystywane do naprawy uszkodzonych pojazdów, jednak straty obrońców były tak duże, że w krótkim czasie liczba sprawnych pojazdów albo nadających się do naprawy zaczęła drastycznie maleć.

    Czołg NI
    Czołg NI

    W zaistniałej sytuacji zaczęto szukać sposobu na wykorzystanie nadających się jeszcze do użycia elementów uszkodzonych czołgów do zbudowania prowizorycznych, improwizowanych pojazdów opancerzonych. Inżynierowie z fabryki im. Powstania Styczniowego zaproponowali zbudowanie takich pojazdów w oparciu o ciągniki STZ-5. Pomysł spotkał się z akceptacją dowodzących obroną, więc przystąpiono do jego realizacji. Głównym inżynierem odpowiedzialnym za prace był P. K. Romanow, pomagali mu I. A. Obiednikow i U. G. Kogan.

    Początkowo planowano instalowanie wież z czołgów T-26 na odpowiednio zabudowanym podwoziu ciągników STZ-5, ale wysoko umieszczony środek ciężkości pojazdu sprawiał, że był on bardzo niestabilny. W związku z tym, z dwóch tak zaprojektowanych pojazdów ostatecznie usunięto działa i zainstalowano karabiny maszynowe, a w kolejnych pojazdach instalowano własnej produkcji, lekkie wieże z karabinami maszynowymi.

    Wieże produkowano w warsztatach zajmujących się naprawą tramwajów, płyty pancerne, bądź pancerz warstwowy (który zaczęto stosować z braku odpowiednich płyt pancernych) wytwarzano w fabryce maszyn rolniczych im. Rewolucji Październikowej, a ostateczny montaż miał miejsce w zakładach im. Powstania Styczniowego. Produkcja była utrudniona z powodu braku części oraz ciągłych, nocnych nalotów na fabryki.

    Czołg NI
    Czołg NI

    Czołgi NI, jak zaczęto nazywać te pojazdy, miały około 4,2 m długości, 1,9 m szerokości i 2,4 m wysokości. Pancerz miał grubość około 20 mm i różnił się zarówno grubością jak i ułożeniem między poszczególnymi pojazdami. Zachowano czterocylindrowy silnik 1MA o mocy 56 KM z ciągnika STZ-5, który zapewniał prędkość maksymalną około 20 km/h.

    Pojazdy wykorzystywano w działaniach obronnych aż do końca walk o miasto i ewakuacji obrońców. Mimo małej wartości bojowej, pojazdy te spisywały się nieźle i używane był głównie jako opancerzone, mobilne stanowiska karabinów maszynowych. Zbudowano według różnych szacunków 55 lub 69 pojazdów tego typu (z planowanych ponad 70). Część pojazdów utracono w walkach, kilka zniszczono przed ewakuacją obrońców, a kilkanaście z nich zostało zdobytych przez wojska rumuńskie, które wykorzystywały je przez pewien czas głównie do zadań szkoleniowych.

    Czołgi NI nie były jedynymi improwizowanymi pojazdami opancerzonymi zaprojektowanymi podczas Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. Do naszych czasów nie przetrwał żaden oryginalny egzemplarz pojazdu tego typu, ale na Ukrainie znaleźć można kilka powojennych kopii, natomiast w Rosji w Muzeum w Kubince znajduje się kolejna replika opisana jako czołg NI, jednak w praktyce jest to powojenna kopia innego improwizowanego pojazdu pancernego z czasów wojny.

    Czołg NI
    Czołg NI

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTangalooma Wrecks – cmentarzysko statków na wyspie Moreton
    Next Article World Trade Center
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.