SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Crawler-transporter – transportowiec rakiet i promów kosmicznych
    Crawler-transporter - transportowiec rakiet i promów kosmicznych
    Artykuły

    Crawler-transporter – transportowiec rakiet i promów kosmicznych

    Michał BanachBy Michał Banach13 września 2018Updated:4 maja 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Wraz z rozpoczęciem programów Apollo i Skylab, NASA stanęła przed problemem dostarczania coraz większych rakiet na stanowiska startowe z oddalonego o prawie 10 km Vehicle Assembly Building. Rozwiązaniem były zbudowane w 1965 roku olbrzymie transportery nazwane Missile Crawler Transporter Facilities, a współcześnie nazywane po prostu Crawler-transporter.

    Rakiety Saturn IB i Saturn V były przygotowywane do lotów w Vehicle Assembly Building (jeden z największych jednopiętrowych budynków na świecie, a do 1974 roku najwyższy budynek na Florydzie). VAB powstał w 1966 roku i ma 160 m wysokości, oraz pojemność 3 664 883 m³. Stanowiska startowe Launch Complex 39 oddalone był od hali montażowej o kilka kilometrów (stanowisko nr. 39B o około 7 km, a zbudowane współcześnie 39C o około 6 km), w związku z czym potrzebny był odpowiedni środek transportu, który pozwalałby na dostarczenie zmontowanych rakiet na platformy.

    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)

    W odpowiedzi na zamówienie NASA, firma Marion Power Shovel Company zaprojektowała dwa specjalne pojazdy gąsienicowe o długości 40 m, szerokości 35 m i zmiennej wysokości 6-8 m, ważące 2721 ton. Ich napęd stanowiły dwa szesnastocylindrowe silniki diesla (od 2003 roku używane są silniki ALCO 251C o mocy 2750 KM każdy), zasilające cztery generatory  o mocy 1000 kW. Dodatkowo Crawlery posiadają dwa generatory o mocy 794 kW odpowiedzialne za systemy pomocnicze (w tym bardzo dokładny system pozycjonowania oraz stabilizujący) oraz dwa o mocy 150 kW do zasilania sterówki. Zużycie paliwa wynosi około 296 litrów na 1 km, a prędkość maksymalna 1,6 km/h z ładunkiem i 3,2 km/h bez ładunku. Każdy z pojazdów ma 8 gąsienic po dwie w czterech wózkach, składających się z 57 ogniw każda.

    Początkowo udźwig wynosił 5400 ton, ale w toku eksploatacji wraz z modernizacjami wzrósł do 8200 ton. Załogę pojazdów stanowi 30 inżynierów odpowiedzialnych za sterowanie crawlerami, oraz pilnujących stabilności transportowanych rakiet i promów. Koszt ich budowy wyniósł 14 mln dolarów (współcześnie około 109 mln dolarów) za sztukę. Oba pojazdy otrzymały nieoficjalnie nazwy Hans i Franz.

    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)

    Crawlery wykorzystywane są do transportu zarówno rakiet – w przeszłości transportowały rakiety programów Apollo, Skylab i Apollo-Sojuz, promów kosmicznych i obecnie największych rakiet. Aby dotrzeć do platform startowych muszą pokonać specjalnie zaprojektowaną drogę o nazwie crawlerway. Co ciekawe, droga ta ma 40 m szerokości, a grubość wszystkich warstw żwiru, kamieni i podkładu dochodzi do 2,5 m. W swojej dotychczasowej karierze Crawlery pokonały dystans ponad 5500 km.

    Warto dodać, że w momencie oddania do eksploatacji były to największe pojazdy na świecie. Chociaż utraciły to miano na rzecz m.in koparek Bagger 293 oraz Big Muskie, pozostają jednymi z największych pojazdów z własnym napędem i zasilaniem na świecie (wspomniane koparki korzystają z zewnętrznych źródeł zasilania).

    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Crawler-transporter (fot. NASA)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułOpony zimowe – wady i zalety
    Następny artykuł Dlaczego turyści tak bardzo uwielbiają Gdańsk?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

    28 kwietnia 20226 Mins Read

    Transavia PL-12 Airtruk – samolot z Mad Maxa

    22 kwietnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.