Na przełomie XIX i XX wieku White Star Line zamówiło łącznie 4 transatlantyki, które miały tworzyć tzw. „The Big Four”. Cztery statki, które miały być większe i bardziej luksusowe od swoich rywali, ale kosztem mniejszej prędkości. Trzecim z zamówionych statków był RMS Baltic. Jego kariera pełna była incydentów i wypadków, w których występował jako uczestnik, albo jako jednostka ratująca pasażerów z innych statków.

Thomas Henry Ismay będący właścicielem White Star Line uznał w latach 90. XIX wieku, że przyszłość jego firmy nie będzie zależała od najszybszych statków, które pokonają Atlantyk w rekordowym czasie, tylko od dużych, luksusowych liniowców, które przyćmią swoich rywali wygodą, a nie szybkością. W związku z tym na krótko przed swoją śmiercią Ismay zamówił w stoczni Harland and Wolff w Belfaście liniowiec RMS Celtic. Już po jego śmierci, linie zamówiły w tej stoczni kolejny liniowiec – RMS Cedric.

RMS Baltic podczas budowy
RMS Baltic podczas budowy

Nie był to koniec zamówień. Wkrótce zamówiono trzeci liniowiec RMS Baltic. Pierwotnie miał on wykorzystywać projekt poprzednich jednostek, ale już w trakcie budowy, gdy kadłub był ukończony, podjęto decyzję o jego wydłużeniu o 6 m. Wymagało to rozcięcia kadłuba i dobudowania sekcji, która zwiększyła tonaż jednostki aż o 3000 ton.

Liniowiec zwodowano 21 listopada 1903 roku, a prace wykończeniowe ukończono 23 czerwca 1904 roku. Baltic miał 222 m długości i tonaż 23 876 BRT. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 14 000-16 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 18 węzłów. Pierwotnie statek miał być szybszy, ale podczas przedłużania kadłuba nie zmieniono napędu, przez co silniki nie były w stanie skompensować wzrostu masy. Liniowiec mógł zabrać na pokład 2875 pasażerów – 425 pierwszej klasy, 450 drugiej i 2000 trzeciej klasy.

RMS Baltic
RMS Baltic

W swój pierwszy rejs RMS Baltic wyruszył 29 czerwca 1904 roku, a jego kapitanem był Edward Smith (później dowodził Titaniciem w jego tragicznym rejsie). Na pokładzie znajdowało się 906 pasażerów, a rejs do Nowego Jorku trwał 7 dni, 13 godzin i 37 minut. W kolejnych latach statek operował na tej samej trasie obsługując regularne połączenie między Wielką Brytanią a USA.

Początek kariery liniowca obfitował w liczne incydenty i wypadki. W maju 1905 roku doszło do awarii silników, a 3 listopada 1906 roku miał miejsce pożar w ładowni. 13 kwietnia 1907 roku liniowiec zderzył się z barką węglową, która zatonęła. Kolejny pożar w ładowni wybuchł w sierpniu 1908 roku, a 30 czerwca 1910 roku transatlantyk zderzył się z tankowcem Standard. Wcześniej, 23 stycznia 1909 roku RMS Baltic wziął udział w akcji ratunkowej po zderzeniu liniowca RMS Republic z statkiem SS Florida, w wyniku którego pierwszy zatonął. Liniowiec wziął na pokład wszystkich pasażerów. W operacji tej bardzo istotne było wykorzystanie bezprzewodowego telegrafu, dzięki któremu tonący RMS Republic mógł wezwać pomoc.

14 kwietnia 1912 roku z pokładu RMS Baltic przesłano wiadomość z greckiego parowca Athenia, który zauważył pole lodowe na Atlantyku, na trasie, którą poruszał się RMS Titanic. Mimo przesłania ostrzeżenia, doszło do tragedii. Baltic odebrał wezwanie o pomoc z Titanica, ale był za daleko aby pomóc. Po tych wydarzeniach zwiększono liczbę łodzi ratunkowych na pokładzie liniowca.

RMS Baltic
RMS Baltic

Wraz z wybuchem I wojny światowej RMS Baltic kontynuował jako jeden z nielicznych liniowców obsługę trasy między Wielką Brytanią a USA. Dopiero w 1915 roku został przejęty przez Admiralicję i przekształcony w transportowiec wojska. W tej roli wykorzystywano go do końca wojny, z jednym tylko incydentem, gdy 26 kwietnia 1917 roku liniowiec został zaatakowany nieskutecznie przez niemieckiego u-boota SM U-66. Baltic był też pierwszym statkiem, który przywiózł do Europy amerykańskich żołnierzy, po włączeniu się USA do wojny. Wśród jego pasażerów był m.in. generał John J. Pershing.

Po zakończeniu walk w 1921 roku, RMS Baltic został wyremontowany i wrócił do obsługi trasy Wielka Brytania-USA. W tym czasie zmieniono jego konfigurację, zmniejszając liczbę pasażerów trzeciej klasy. W 1927 roku ponownie zmieniono konfigurację jego wnętrza. Przełom lat 20. i 30. przyniósł spore zmiany w transporcie morskim, spowodowane wybuchem Wielkiego kryzysu. Wysłużone liniowce zaczęły tracić na znaczeniu, a dodatkowo linie wprowadzały do eksploatacji zamówione wcześniej nowe statki. W przypadku Baltica, jego los przypieczętowało wejście do służby MV Georgic. 17 września 1932 roku RMS Baltic wykonał swój ostatni rejs pasażerski. Następnie został sprzedany stoczni złomowej w Japonii, gdzie rozebrano go w 1933 roku. Podobny los spotkał pozostałe liniowce The Big Four.

RMS Baltic
RMS Baltic

RMS Baltic miał stosunkowo długą karierę. Liczne wypadki i incydenty nie wpłynęły jednak na jego popularność. Statek ten zapisał się jednak w historii przede wszystkim swoim udziałem w akcji ratunkowej pasażerów z RMS Republic, a także tym, że przez krótki czas – od 1904 do 1906 roku był największym statkiem na świecie.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.