Na początku lat 30. w Czechosłowacji opracowano i wprowadzono do produkcji kilka typów tankietek. Pojazdy te miały być wykorzystywane do prowadzenia rozpoznania, ale z racji braku możliwości pokonywania przeszkód wodnych wpław, dowództwo wojsk lądowych zleciło zakładom ČKD i VTLÚ opracowanie prototypów pływających czołgów lekkich. Tak powstał ČKD F-IV-H.
Oficjalnie prace nad czechosłowackimi pływającymi czołgami lekkimi ruszyły na początku 1937 roku. W zakładach ČKD opracowano dwa projekty nowego czołgu. 12 listopada 1937 roku firma otrzymała oficjalne zamówienie na zbudowanie prototypów w oparciu o jeden z projektów. Koszt zamówienia wyceniono na 718 tys. koron czeskich, czyli współcześnie około 350 tys. dolarów.
Według zamówienia, prototypy miały zostać dostarczony przed 12 sierpnia 1938 roku. Chociaż prace szły do przodu, termin ich ukończenia wielokrotnie przesuwano. Jednym z powodów były prowadzone równolegle prace nad konkurencyjnymi konstrukcjami w VTLÚ i Skodzie, oraz trwające dyskusje nad sensem wprowadzenia takiego pojazdu do eksploatacji.
Ostatecznie w styczniu 1939 roku zatwierdzono projekt i podjęto decyzję o kontynuowaniu prac w celu przetestowania wszystkich prototypów. Wcześniej, w grudniu 1938 roku przeprowadzono testy napędu pojazdu tworzonego w zakładach ČKD. Gdy w marcu 1939 roku Czechosłowacja została zajęta przez Niemcy, los projektu stanął jednak pod znakiem zapytanie. Mimo to kontynuowano prace za zgodą władz okupacyjnych. W kwietniu czołg ČKD F-IV-H oficjalnie uznano za w pełni sprawny i gotowy do prób.
Dalsze losy pojazdów nie są znany. Powstały na pewno dwa prototypy. Ostatnia wzmianka o nich pochodzi z początku 1943 roku. Było to zamówienia na nowe gąsienice. Jest jednak mało prawdopodobne, aby prace nad ČKD F-IV-H były w tym czasie prowadzone, ponieważ byłby on całkowicie przestarzały w momencie wejścia do służby. Wiadomo, że czołgi zezłomowano.
ČKD F-IV-H miał 4,85 m długości, 2,5 m szerokości i 2 m wysokości, oraz masę 6,5 tony. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik Praga F-IV o mocy 120 KM, zapewniający prędkość maksymalną na lądzie 45 km/h i 6 km/h na wodzie. Zasięg wynosił 200 km. Uzbrojenie składało się z jednego karabinu maszynowego kalibru 7,92 mm w małej wieżyczce. Pancerz miał grubość 7-14 mm.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.