Na początku lat 30. w Czechosłowacji opracowano i wprowadzono do produkcji kilka typów tankietek. Pojazdy te miały być wykorzystywane do prowadzenia rozpoznania, ale z racji braku możliwości pokonywania przeszkód wodnych wpław, dowództwo wojsk lądowych zleciło zakładom ČKD i VTLÚ opracowanie prototypów pływających czołgów lekkich. Tak powstał ČKD F-IV-H.

Oficjalnie prace nad czechosłowackimi pływającymi czołgami lekkimi ruszyły na początku 1937 roku. W zakładach ČKD opracowano dwa projekty nowego czołgu. 12 listopada 1937 roku firma otrzymała oficjalne zamówienie na zbudowanie prototypów w oparciu o jeden z projektów. Koszt zamówienia wyceniono na 718 tys. koron czeskich, czyli współcześnie około 350 tys. dolarów.

 

ČKD F-IV-H
ČKD F-IV-H

Według zamówienia, prototypy miały zostać dostarczony przed 12 sierpnia 1938 roku. Chociaż prace szły do przodu, termin ich ukończenia wielokrotnie przesuwano. Jednym z powodów były prowadzone równolegle prace nad konkurencyjnymi konstrukcjami w VTLÚ i Skodzie, oraz trwające dyskusje nad sensem wprowadzenia takiego pojazdu do eksploatacji.

Ostatecznie w styczniu 1939 roku zatwierdzono projekt i podjęto decyzję o kontynuowaniu prac w celu przetestowania wszystkich prototypów. Wcześniej, w grudniu 1938 roku przeprowadzono testy napędu pojazdu tworzonego w zakładach ČKD. Gdy w marcu 1939 roku Czechosłowacja została zajęta przez Niemcy, los projektu stanął jednak pod znakiem zapytanie. Mimo to kontynuowano prace za zgodą władz okupacyjnych. W kwietniu czołg ČKD F-IV-H oficjalnie uznano za w pełni sprawny i gotowy do prób.

ČKD F-IV-H
ČKD F-IV-H

Dalsze losy pojazdów nie są znany. Powstały na pewno dwa prototypy. Ostatnia wzmianka o nich pochodzi z początku 1943 roku. Było to zamówienia na nowe gąsienice. Jest jednak mało prawdopodobne, aby prace nad ČKD F-IV-H były w tym czasie prowadzone, ponieważ byłby on całkowicie przestarzały w momencie wejścia do służby. Wiadomo, że czołgi zezłomowano.

ČKD F-IV-H miał 4,85 m długości, 2,5 m szerokości i 2 m wysokości, oraz masę 6,5 tony. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik Praga F-IV o mocy 120 KM, zapewniający prędkość maksymalną na lądzie 45 km/h i 6 km/h na wodzie. Zasięg wynosił 200 km. Uzbrojenie składało się z jednego karabinu maszynowego kalibru 7,92 mm w małej wieżyczce. Pancerz miał grubość 7-14 mm.

ČKD F-IV-H
ČKD F-IV-H

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.