SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Brytyjski czołg lekki A25 Mk VIII Harry Hopkins
    Brytyjski czołg lekki A25 Mk VIII Harry Hopkins
    Brytyjski czołg lekki A25 Mk VIII Harry Hopkins
    Artykuły

    Brytyjski czołg lekki A25 Mk VIII Harry Hopkins

    Michał BanachBy Michał Banach20 czerwca 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Czołgi lekkie przeszły długą drogę w trakcie II wojny światowej. Z małych i słabo uzbrojonych pojazdów, bo czołgi niewiele różniące się od czołgów średnich z początku wojny. Jednak nie wszystkie projekty zakończyły się sukcesem. Takim pojazdem był nieudany brytyjski czołg lekki A25 Mk VIII Harry Hopkins.

    Geneza

    Podstawowymi czołgami lekkimi brytyjskiej armii na początku II wojny światowej był pojazdy produkowane przez Vickersa i oznaczone kolejno jako Light Tank Mk I, Mk II, Mk III, Mk IV, Mk V i Mk VI. Czołgi te miały kiepskie opancerzenie, były słabo uzbrojone i nadawały się tylko do zadań rozpoznawczych. O wiele lepiej prezentowały się czołgi A17 Mk VII Tetrarch, uzbrojone w działo kalibru 40 mm.

    Pojazdy te dysponowały stosunkowo dobrą siłą ognią i niezłymi osiągami – prędkość maksymalna wynosiła 64 km/h na drogach i 45 km/h w terenie. Nie oznaczało to jednak, że czołgi te były pozbawione wad. Lekkie opancerzenie, ciasne wnętrze i problemy z chłodzeniem sprawiły, że już w 1940 roku zrezygnowano z ich dalszej produkcji (jednym z czynników było również częściowe zniszczenie zakładów Metropolitan-Cammell, w których odbywała się produkcja).

    A17 Mk VII Tetrarch
    A17 Mk VII Tetrarch

    Na podstawie doświadczeń z eksploatacji tych czołgów, w 1941 roku inżynierowie w zakładach Vickers-Armstrong zaczęli prace nad następcą Tetrarchów. Według założeń, nowy czołg miał być nieco większy, jego opancerzenie miało być grubsze i lepiej zaprojektowane, przy zachowaniu tego samego napędu i uzbrojenia.

    Pod koniec 1941 roku projekt został przedstawiony War Office, które zaakceptowało go i skierowało do dalszych prac, równocześnie zamawiając partię 1000 czołgów. Później zamówienie zwiększono do 2410 czołgów. Nowy pojazd otrzymał oznaczenie Tank, Light, Mk VIII, Harry Hopkins (A25). Zakładano, że nowy czołg stanie się podstawowym czołgiem lekkim i rozpoznawczym brytyjskiej armii podczas II wojny światowej.

    A25 Mk VIII Harry Hopkins
    A25 Mk VIII Harry Hopkins

    Wielkie nadzieje i problemy

    Prace nad czołgiem Mk VIII zbiegły się z decyzją dowództwa brytyjskiej armii, która uznała, że czołgi lekkie nie są już przydatne na polu walki. Głównym powodem tej decyzji były straty poniesione przez pojazdy tego typu w trakcie walk we Francji oraz Afryce Północnej, spowodowane głównie tym, że czołgi lekkie były zmuszone do walki z czołgami średnimi, do czego nie były przystosowane.

    Mimo to prace nad Mk VIII kontynuowano. Prototyp ukończono w połowie 1942 roku, ale natychmiast natrafiono na problemy techniczne. Nowy czołg był większy od Tetrarcha i miał 4,3 m długości, 2,7 m szerokości i 2,1 m wysokości, a jego masa wynosiła 8,6 tony. Napęd stanowił ten sam silnik co w poprzedniku – dwunastocylindrowy silnik benzynowy Meadows o mocy 149 KM, który zapewniał prędkość maksymalną tylko 48 km/h (z powodu większej wagi czołgu). Grubość opancerzenia zwiększono do maksymalnie 38 mm i minimalnie 17 mm, co było znaczącą zmianą. Uzbrojenie stanowiła armata QF 2 pdr kalibru 40 mm z zapasem 50 pocisków oraz karabin maszynowy Besa kalibru 7,92 mm. Załoga liczyła 3 żołnierzy – dowódca, kierowca i działonowy).

    A25 Mk VIII Harry Hopkins
    A25 Mk VIII Harry Hopkins

    Próby prototypu przebiegały bardzo problematycznie. Powodem była skomplikowana konstrukcja systemu napędowego, odziedziczona po Tetrarchu, oraz zbyt słabe zawieszenie. W połączeniu z decyzją dowództwa o rezygnacji z czołgów lekkich, zapał do kontynuowania prac nad Mk VIII opadł. Mimo to starano się wyeliminować wady, z nadzieją, że czołg zostanie wykorzystany przez oddziały powietrznodesantowe.

    Ostatecznie do końca wojny zbudowano zaledwie 100 egzemplarzy tych czołgów, ale nigdy nie wyeliminowano wszystkich problemów technicznych. Harry Hopkins nigdy nie trafił również do jednostek frontowych i pozostawał w ograniczonej eksploatacji jako pojazd szkoleniowy, eksperymentalny i pomocniczy (do osłony lotnisk). Wśród licznych koncepcji na jego wykorzystanie rozważano zaprojektowanie specjalnych skrzydeł, które umożliwiałyby holowanie czołgu przez samolot jako szybowiec. Z pomysłu zrezygnowano po katastrofie prototypu, który rozbił się chwilę po starcie.

    A25 Mk VIII Harry Hopkins
    A25 Mk VIII Harry Hopkins

    Na bazie odciążonego i pozbawionego wieży podwozia Mk VIII zbudowano prototyp działa samobieżnego A25 E2 Harry Hopkins 1 CS Alecto, uzbrojonego w haubicę kalibru 95 mm, który miał być wykorzystywany jako pojazd wsparcia dla oddziałów powietrznodesantowych. Mimo zamówienia około… 2200 pojazdów tego typu (sic!), zbudowano tylko kilka egzemplarzy, które wykorzystano do prób, po czym projekt porzucono, z zbudowane pojazdy przebudowano na spychacze.

    Podsumowanie

    Wraz z końcem wojny kariera czołgów Mk VIII dobiegła końca. Z dalszej produkcji zrezygnowano, a posiadane pojazdy szybko wycofano jako nieprzydatne. Oprócz problemów technicznych, które najbardziej przyczyniły się do niepowodzenia projektu, duży wpływ miała również produkcja amerykańskich czołgów lekkich M5, które były wystarczające dla brytyjskiej armii.

    A25 E2 Harry Hopkins 1 CS Alecto
    A25 E2 Harry Hopkins 1 CS Alecto

    Dodatkowo zadania rozpoznawcze w brytyjskiej armii przejęły pojazdy kołowe, które były lżejsze, szybsze i bardziej mobilne od czołgów. W roli pojazdów wsparcia oddziałów powietrznodesantowych czołgi lekkie również nie spisywały się dobrze, ponieważ ówczesne samoloty i szybowce miały za mały udźwig.

    Czołgi Mk VIII był więc ślepą uliczką i kompletnie nieprzydatnym sprzętem. W momencie wejścia do produkcji były przestarzałe, a problemy techniczne uniemożliwiały normalną eksploatację.

    A25 Mk VIII Harry Hopkins (fot. Simon Q/Wikimedia Commons)
    A25 Mk VIII Harry Hopkins (fot. Simon Q/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak skutecznie chronić się przed ukąszeniami komarów?
    Next Article Smarowanie łożyska – o czym warto pamiętać?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.