SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Boeing 367-80 – prototyp pasażerskich odrzutowców Boeinga
    Boeing 367-80 - prototyp pasażerskich odrzutowców Boeinga
    Boeing 367-80 - prototyp pasażerskich odrzutowców Boeinga
    Artykuły

    Boeing 367-80 – prototyp pasażerskich odrzutowców Boeinga

    Michał BanachBy Michał Banach17 września 2018Updated:19 września 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Współcześnie lotnictwo pasażerskie zdominowane jest przez dwie firmy – Airbusa i Boeinga. Zanim jednak w powietrze wzbiły się słynne Boeingi 747, 737 czy też 787, Boeing zbudował prototypowy samolot Boeing 367-80, który stał się pierwowzorem wszystkich najważniejszych samolotów pasażerskich firmy, które powstały w kolejnych latach.

    Geneza

    W okresie międzywojennym Boeing opracował kilka samolotów pasażerskich, które osiągnęły większy bądź mniejszy sukces. Po wojnie palmę pierwszeństwa przejęły jednak firmy Douglas i Lockheed, których maszyny dosłownie zalały rynek i stały się podstawą flot różnych linii lotniczych z całego świata. Boeing w tym czasie mógł pochwalić się jedynie Boeingiem 377 Stratocruiser.

    de Havilland Comet
    de Havilland Comet

    W zaistniałej sytuacji, stojący wówczas na czele firmy Bill Allen postanowił wysłać delegację do Wielkiej Brytanii, gdzie popularność zyskiwał wówczas de Havilland Comet. Przedstawiciele Boeinga zapoznali się z maszyną na targach w Farnborough, a później odwiedzili również zakłady de Havillanda w Hatfield, gdzie mogli zapoznać się procesem budowy Cometów.

    Zdobyte informacje upewniły przedstawicieli Boeinga, że przyszłość lotnictwa pasażerskiego należy do odrzutowców. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych, pod koniec 1950 roku rozpoczęto w związku z tym prace nad specyfikacją dla nowego samolotu, który miał „zawojować świat”. Aby odróżnić go od dotychczasowych maszyn, uznano, że otrzyma on oznaczenie 707. Podczas prac projektowych inżynierowie Boeinga wykorzystywali doświadczenie z prac nad bombowcami B-47 Stratojet, z których nowy samolot zaczerpnął m.in. skośne skrzydła. Demonstrator technologii, który miał powstać przed seryjnymi maszynami otrzymał oznaczenie Boeing 367 Dash 80.

    Boeing 367-80
    Boeing 367-80

    Co ciekawe, w tym czasie zainteresowanie linii lotniczych projektem Boeinga było bardzo małe, ponieważ przewoźnicy byli zadowoleni z wykorzystywanych maszyn z silnikami tłokowymi. Mimo to Boeing postanowił uruchomić projekt, którego koszt wyniósł 16 mln dolarów (współcześnie około 163 mln dolarów)

    Boeing 367-80

    Projekt maszyny ukończono na początku 1952 roku, a już w listopadzie rozpoczęto prace nad budową samolotu. Oficjalna prezentacja Boeinga 367-80 (N70700) miała miejsce 15 maja 1954 roku, a po serii prób naziemnych maszyna wzbiła się w powietrze 15 lipca 1954 roku.

    Boeing 367-80, często nazywany również Dash 80 miał 39 m długości, 39,5 m rozpiętości skrzydeł oraz masę 86 360 kg. Napęd stanowiły cztery silniki turboodrzutowe Pratt & Whitney JT3C zapewniające prędkość maksymalną 937 km/h i przelotową 886 km/h oraz zasięg 5683 km. Wnętrze samolotu wypełniono aparaturą pomiarową, przez co załoga liczyła zaledwie 3 osoby.

    Boeing 367-80
    Boeing 367-80

    Po serii prób, w trakcie których usunięto wykryte usterki i wady konstrukcji, Boeing rozpoczął trudną akcję promującą nową maszynę, której celem było zdobycie zamówień na seryjne Boeingi 707. Najbardziej niecodziennym elementem działań promocyjnych, a przede wszystkim całkowicie niezamierzonym był pokaz w locie, który odbył się 6 sierpnia 1955 roku nad jeziorem Washington.

    Pilotowany przez Alvina „Tex” Johnstona Dash 80 wykonał dwie beczki przed publicznością. Wyczyn pilota spotkał się z… sporym niezadowoleniem przedstawicieli Boeinga, którzy zabronili podobnych manewrów z udziałem ich odrzutowców. Johnston tłumaczył się jednak, że chciał pokazać możliwości samolotu, który po prostu sam prosił się wykonanie tak nietypowych dla samolotów pasażerskich manewrów.

    Zdjécie wykonane prawdopodobnie podczas jednej z beczek w wykonaniu Alvina "Tex" Johnstona
    Zdjécie wykonane prawdopodobnie podczas jednej z beczek w wykonaniu Alvina „Tex” Johnstona

    Ostatecznie ryzyko podjęte przez Boeinga opłaciło się. Zdobyte doświadczenie pozwoliło na zaprojektowanie bardziej dopracowanego samolotu pasażerskiego, który nie tylko spełniał oczekiwania linii lotniczych, ale również stał się podstawą długiej dominacji Boeinga w produkcji samolotów pasażerskich. Boeing 707 wzbił się w powietrze 20 grudnia 1957 roku, a w późniejszych latach zaczęły powstawać kolejne jego wersje rozwojowe.

    Boeing wykorzystał również Dasha 80 do opracowania samolotu transportowego Boeing C-135 Stratolifter oraz latającej cysterny Boeing KC-135 Stratotanker. Jedyny zbudowany Boeing 367-80 spędził w powietrzu 2350 godzin, wykonując 1691 lotów, po czym w 1969 roku został wycofany z eksploatacji i zmagazynowany. 26 maja 1972 roku maszyna została przekazana Smithsonian Air and Space Museum, a następnie przetransportowana do bazy Davis-Monthan, gdzie pozostała do 1990 roku.

    Boeing 367-80
    Boeing 367-80

    Dopiero w latach 90. maszynę wyremontowano i przywrócono do pełnej sprawności, aby móc dostarczyć ją do Steven F. Udvar-Hazy Center. Jej ostatni lot miał miejsce 27 sierpnia 2003 roku. Od tego czasu samolot znajduje się muzeum.

    Boeing 367-80 podczas prób tankowania w powietrzu
    Boeing 367-80 podczas prób tankowania w powietrzu
    Boeing 367-80
    Boeing 367-80
    Boeing 367-80 (fot. Smithsonian Institution)
    Boeing 367-80 (fot. Smithsonian Institution)
    Boeing 367-80 (fot. Michał Banach)
    Boeing 367-80 (fot. Michał Banach)
    Boeing 367-80 (fot. Michał Banach)
    Boeing 367-80 (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSFM Smyk B30 – polski mikrosamochód z lat 50.
    Next Article Zalety i wady najpopularniejszych materiałów budowlanych
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.