SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Batyskaf Trieste i Głebia Challengera
    Batyskaf Trieste i Głebia Challengera
    Artykuły

    Batyskaf Trieste i Głebia Challengera

    Michał BanachBy Michał Banach23 stycznia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Rów Mariański to najgłębszy znany rów oceaniczny na Ziemi, a jego najgłębszym punktem jest Głębia Challengera (10 994 m głębokości). Po raz pierwszy miejsce to zbadano 23 stycznia 1960 roku, a dokonali tego Jacques Piccard i Don Walsh w batyskafie Trieste.

    Batyskaf Trieste został zaprojektowany przez Augusta Piccard na początku lat 50. Zbudowano go we Włoszech, ale jego konstrukcja powstała w dwóch oddzielnych firmach. Kulistą kapsułę batyskafu, mieszczącą dwie osoby wykonała włoska firma Acciaierie Terni, natomiast górna część pojazdu mieszcząca zbiorniki paliwa, balast i zapewniająca pływalność powstała w firmie Cantieri Riuniti dell’ Adriatico działającej wówczas w Wolnym Mieście Triestu.

    Batyskaf Trieste
    Batyskaf Trieste

    Pierwsze próby batyskafu przeprowadzono 26 sierpnia 1953 roku w pobliżu wyspy Capri na Morzu Śródziemnym. W kolejnych latach batyskaf był wykorzystywany m.in. przez francuską marynarkę wojenną, a w 1957 (lub 1958) roku został sprzedany US Navy za 250 000 dolarów (współcześnie około 2,12 mln dolarów).

    Amerykanie przebudowali batyskaf, wydłużając go do 18 m, a tym samym zwiększając jego wyporność do 56 ton. Wymieniono również kopułę na nową, zaprojektowaną przez firmę Krupp Works z Essen – nowa kapsuła składała się z trzech części, ścianki miały 12,7 cm grubości a całość ważyła 14,25 ton. Wyposażono ją w niewielki bulaj z plexiglasu, składający się z kilku warstw.

    Batyskaf Trieste
    Batyskaf Trieste

    Po przebudowie, batyskaf Trieste został wykorzystany w serii zanurzeń w ramach Projektu Nekton. Jednym z najważniejszych z ośmiu zanurzeń było zejście na dno Głębi Challengera, które miało miejsce 23 stycznia 1960 roku. Było to pierwsze zejście na tak dużą głębokość. Na pokładzie batyskafu znalazł się Jacques Piccard i Don Walsh. Zejście na dno zajęło 4 godziny i 47 minut. Po przekroczeniu głębokości 9000 m jedna z warstw bulaju pękła, ale nie zagroziło to bezpieczeństwu misji.

    Gdy batyskaf dotarł na dno, w jego wnętrzu temperatura wynosiła zaledwie 7 ºC. Po 20 minutach i wysłaniu na powierzchnię sygnału za pomocą sonaru Trieste rozpoczął wynurzanie, które trwało 3 godziny i 15 minut. Według wstępnych wyliczeń, Głębia Challengera miała 11 521 m (tyle pokazał wewnętrzny głębokościomierz), jednak po ponownym sprawdzeniu odczytów wyliczono, że głębia ma 10 916 m głębokości (według najnowszych badań głębokość wynosi od 10 911 do 10 994 m).

    Jacques Piccard i Don Walsh w batyskafie Trieste
    Jacques Piccard i Don Walsh w batyskafie Trieste

    Głębię Challengera badano kilkukrotnie, a na dno zeszły trzy pojazdy. Oprócz batyskafu Trieste, w latach 1995-1998 na dno zszedł japoński robot Kaikō, w 2009 roku operację powtórzył robot Nereus a w 2012 roku Głębię Challengera zbadał James Cameron na pokładzie DSV Deepsea Challenger. W 2016 roku również Chińczycy podjęli próbę zbadania głębi, ale ich robot Haidou-1 zszedł na głębokość 10 767 m.

    W kolejnych latach Trieste przeszedł dalsze modernizacje, w ramach których w kwietniu 1963 roku przystosowano go do zadań poszukiwawczych i wykorzystano do poszukiwań okrętu podwodnego USS Thresher, który zatonął 10 kwietnia 1963 roku. Załoga batyskafu odnalazła wrak w sierpniu na głębokości 2600 m.  W latach 70. batyskaf został wycofany z eksploatacji i przekazany do U.S. Navy Museum, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego. W muzeum wymieniono kapsułę batyskafu na oryginalną, włoską. Jest to prawdopodobnie jeden z niewielu oryginalnych elementów z pierwszej wersji Trieste, ponieważ w trakcie służby pojazd tak często przebudowywano i modernizowano, że wszystkie elementy konstrukcji zostały zmienione.

    Batyskaf Trieste
    Batyskaf Trieste
    Batyskaf Trieste
    Batyskaf Trieste
    Batyskaf Trieste
    Batyskaf Trieste
    Batyskaf Trieste
    Batyskaf Trieste

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCurtiss XF14C – niedoszły konkurent Hellcata
    Next Article Krótka historia gumki recepturki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Współczesne włoskie lotniskowce

    23 maja 20226 Mins Read

    Transavia PL-12 Airtruk – samolot z Mad Maxa

    22 kwietnia 20223 Mins Read

    Curtiss-Wright Aircar 2500 – samochód-poduszkowiec

    7 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.