Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i Plymoutha. Nigdy nie wszedł do produkcji, a jedyny zbudowany egzemplarz trafił z USA do Włoch, później do Szwajcarii i ostatecznie na Bliski Wschód. Odnaleziono go przypadkowo w trakcie wojny domowej w Libanie.

Pod koniec lat 50. sprzedaż samochodów Chryslera i Plymoutha zaczęła się pogarszać. Szukając rozwiązania tego problemu, szefostwo obu firm uznało, że tkwi on w przestarzałym designie produkowanych aut. Będący jednym z głównych projektantów w Chryslerze Virgil Exner dostał zadanie zaprojektowania sportowego roadstera, który miał konkurować z coraz popularniejszymi Chevroletami Corvette.

Plymouth XNR (fot. Shooterz.biz/RM Auctions)

Plymouth XNR (fot. Shooterz.biz/RM Auctions)

Exner od dawna chciał zaprojektować taki samochód, więc w pełni wykorzystał okazję. W oparciu o podwozie Plymoutha Valianta zaprojektował on jeden z najbardziej niesamowitych samochodów koncepcyjnych tamtych czasów. Futurystyczne, asymetryczne nadwozie połączono z sześciocylindrowym silnikiem o mocy 250 KM. Samochód miał 5 m długości, 1,8 m szerokości i zaledwie 1 m wysokości. Samochód otrzymał nazwę Plymouth XNR.

Karoseria powstała w włoskich zakładach Carrozzeria Ghia, po czym skompletowany samochód wysłano do USA, gdzie w 1960 roku zaprezentowano go publicznie. Mimo wrażenia jakie zrobił, nie zdecydowano się na wprowadzenie go do produkcji. Zamiast tego, po serii pokazów podjęto decyzję o pozbyciu się samochodu. Normalnie zostałby rozebrany albo po prostu zezłomowany, ale zamiast tego wysłano go z powrotem do Włoch. Tak zaczęła się pełna przygód podróż Plymoutha XNR.

Plymouth XNR (fot. Shooterz.biz/RM Auctions)

Plymouth XNR (fot. Shooterz.biz/RM Auctions)

Po dotarciu do Włoch samochód został sprzedany nieznanemu właścicielowi z Szwajcarii, który następnie odsprzedał go ostatniemu szachowi Iranu, Mohammadowi Reza Pahlawi. Ten sprzedał go po jakimś czasie kuwejckiemu dealerowi samochodów, Anwarowi al Mulla. Na początku lat 70. Plymouth XNR  ponownie zmienił właściciela, tym razem wędrując do Libanu.

Gdy w Libanie w 1975 roku wybuchła wojna domowa, samochód znajdował się w jednym z podziemnych garaży, gdzie został znaleziony przez kolekcjonera Karima Edde. Mimo szalejącej wojny, udało mu się odkupić samochód, a następnie ukryć bezpiecznie w innym garażu. Wraz z pogarszającą się sytuacją w kraju, samochód był wielokrotnie przenoszony, aby nie został zniszczony. Nie było to proste zadanie, ponieważ do jego transportu potrzebna była ciężarówka.

Mimo problemów Plymouth XNR przetrwał wojnę. Edde chciał odrestaurować swój unikatowy samochód, ale dopiero w 2008 roku zdecydował się na przekazanie go do RM Restorations w Kanadzie. Prace nad przywróceniem samochodu do idealnego stanu trwały do 2011 roku, po czym auto wystawiono na sprzedaż. 18 sierpnia 2012 roku jedyny w swoim rodzaju Plymouth XNR został sprzedany na aukcji za 935 000 dolarów.

Oprócz oryginalnego samochodu, zbudowano dwie kopie, a w 1961 roku zakłady Ghia zbudowały w oparciu o oryginalne plany kolejny prototyp nazwany Plymouth Asimmetrica Roadster by Ghia. Został on sprzedany na aukcji w 2018 roku za kwotę 335 000 dolarów.

Podziel się.

O autorze

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.