SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Transavia PL-12 Airtruk – samolot z Mad Maxa
    Transavia PL-12 Airtruk - samolot z Mad Maxa
    Transavia PL-12 Airtruk - samolot z Mad Maxa
    Artykuły

    Transavia PL-12 Airtruk – samolot z Mad Maxa

    Michał BanachBy Michał Banach22 kwietnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Oglądając film Mad Max pod Kopułą Gromu uwagę przykuwają nie tylko postapokaliptyczne samochody, ale również dziwaczny samolot, idealnie wpisujący się w klimat filmu i kompletnie nie pasujący do prawdziwych samolotów. Ta pokraczna konstrukcja to w rzeczywistości nieznacznie przebudowany samolot rolniczy Transavia PL-12 Airtruk.

    W latach 50. w Nowej Zelandii wraz z powojennym powrotem gospodarki na pokojowe tory, pojawiło się zapotrzebowanie na nowe samoloty rolnicze, które zastąpiłyby dotychczas wykorzystywane i zbudowane w latach 20. i 30. konstrukcje. Luigi Pellarini postanowił rozwiązać ten problem projektując specjalistyczny samolot rolniczy, który byłby zarówno tani w eksploatacji, ale również spełniałby wszystkie oczekiwania rolników.

    Kingsford Smith PL.7
    Kingsford Smith PL.7

    Pierwszą maszyną latającą skonstruowaną przez Pellariniego był Kingsford Smith PL.7. Samolot ten można określić jako jeden z najdziwniejszych jakie kiedykolwiek powstały. Dwupłatowiec miał krótki beczkowaty kadłub mieszczący kabinę, silnik i zbiornik na chemikalia oraz charakterystyczny ogon oparty na dwóch belkach. Długość maszyny wynosiła 7,47 m, a rozpiętość skrzydeł 12,2 m. Napęd zapewniał silnik Armstrong Siddeley Cheetach X o mocy 400 KM, a prędkość maksymalna wynosiła 180 km/h. Powstał jeden prototyp, który wzbił się w powietrze 21 września 1956 roku i posłużył konstruktorowi do zbierania doświadczenia.

    Kolejnym krokiem było powstanie bardziej przemyślanego i dopracowanego Bennett Airtruck. Do budowy maszyny Pellarini wykorzystał części pochodzące z wycofanych z eksploatacji samolotów North american Harvard. Prototyp wzbił się w powietrze 2 sierpnia 1960 roku, jednak w 1963 roku uległ katastrofie. W 1965 roku powstał drugi prototyp, który niestety podzielił los poprzednika kilka dni po rozpoczęciu lotów operacyjnych w lutym 1967 roku.

    Bennett Airtruck
    Bennett Airtruck

    Bennett Airtruck miał 7,8 m długości i rozpiętość skrzydeł wynoszącą 14,63 m. Maksymalna masa startowa wynosiła 3266 kg, a napęd zapewniał silnik Pratt & Whitney R-1340 o mocy 550 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 264 km/h, a przelotowa 200 km/h.

    Tym co wyróżniało Airtrucka był jego kadłub mieszczący w zależności od konfiguracji zbiornik na chemikalia lub 5 pasażerów. Statecznik składał się z dwóch niepołączonych ze sobą części. Rozwiązanie to ułatwiało ładowanie zbiornika.

    Bennett Airtruck
    Bennett Airtruck

    Mimo dosyć marnego losu Airtrucków, Pellarini nie poddał się i nawiązał współpracę z Australijską firmą Transavia Corporation. Wspólnie z inżynierami firmy opracował kolejny samolot, pozbawiony wad poprzedników – Transavia PL-12 Airtruk. Maszyna miała 6,4 m długości, 11,98 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę startową 1855 kg. Napęd w wersji podstawowej stanowił sześciocylindrowy silnik Rolls-Royce Continental IO-520-D o mocy 300 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 191 km/h, a przelotową 176 km/h.

    Pod względem ogólnej konstrukcji Airtruk przypominał Airtrucka, ale był od niego mniejszy. Oblot prototypu miał miejsce 22 kwietnia 1965 roku, a certyfikat dopuszczający samolot do eksploatacji nadano 10 lutego 1966 roku. PL-12 trafił do produkcji seryjnej, która trwała do 1988 roku. W tym czasie powstało około 120 maszyn w kilku wersjach różniących się silnikami i szczegółami konstrukcji.

    Transavia PL-12 Airtruk
    Transavia PL-12 Airtruk

    Dzięki swojej konstrukcji PL-12 były użytecznymi maszynami i o dziwo nieźle radziły sobie w powietrzu. Wysoko umieszczona kabina zapewniała znakomitą widoczność, a zbiornik pod kabiną mógł być wykorzystywany również do transportu pasażerów lub rannych. Ze względu na to, że samoloty te powstały jako typowe maszyny robocze, do naszych czasów przetrwało tylko kilka egzemplarzy, które trafiły do muzeów w Australii i Nowej Zelandii oraz Hiszpanii. Możliwe, że jedna maszyna zdolna do lotów znajduje się w Serbii, a trzy kolejne w Australii.

    Transavia PL-12 Airtruk
    Transavia PL-12 Airtruk
    Transavia PL-12 Airtruk
    Transavia PL-12 Airtruk
    Transavia PL-12 Airtruk
    Transavia PL-12 Airtruk

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTr21 – pierwszy polski parowóz
    Next Article Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.