SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Austin 7 – samochód, który zmotoryzował Wielką Brytanię
    Austin 7 - samochód, który zmotoryzował Wielką Brytanię
    Austin 7 - samochód, który zmotoryzował Wielką Brytanię
    Artykuły

    Austin 7 – samochód, który zmotoryzował Wielką Brytanię

    Michał BanachBy Michał Banach12 czerwca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Przemysł motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii na początku XX wieku rozwijał się bardzo dobrze. Brakowało jednak samochodu, który „zaniósłby motoryzację pod strzechy”, czyli odpowiednika amerykańskiego Forda Model T. Zmieniło się to w 1923 roku wraz z wprowadzeniem Austina 7.

    Narodziny Austina 7

    Na początku XX wieku brytyjski przemysł motoryzacyjny wyspecjalizował się w produkcji drogich i luksusowych (jak na tamte lata) samochodów. Tak też było z samochodami produkowanymi przez Austina. Chociaż pojawiały się pojedyncze, tańsze samochody, żaden z nich nie miał cech auta masowego, produkowanego w dużej liczbie, taniego i skierowanego do mniej zamożnych odbiorców. W 1909 roku Austin wprowadził do produkcji niewielki samochód Austin 7 hp, który nie zyskał większego rozgłosu.

    Austin 7
    Austin 7

    Dopiero w 1920 roku, Sir Herbert Austin zaproponował zaprojektowanie taniego samochodu „dla ludu”. Pomysł ten początkowo spotkał się z sprzeciwem zarządu, który uważał, że takie auto będzie źle wyglądało przy prestiżowych i luksusowych samochodach produkowanych przez Austina. Po burzliwych dyskusjach pomysł zyskał jednak akceptację i w 1921 roku rozpoczęto prace nad projektem.

    Głównym projektantem został młody, 18-letni wówczas Stanley Edge, który odpowiadał za stronę techniczną nowego samochodu. Herbert Austin skupił się natomiast na projekcie nadwozia. Edge miał olbrzymi wpływ na finalny dobór rozwiązań technicznych i konstrukcyjnych, które jak się później okazało, stały się podstawą sukcesu samochodu.

    Austin 7 (1931) (fot. Biswarup Ganguly)
    Austin 7 (1931) (fot. Biswarup Ganguly)

    W 1922 roku w fabryce w Longbridge zbudowano pierwsze 3 prototypy nowego samochodu, który zaprezentowano publicznie w lipcu pod nazwą Austin 7. Produkcyjna seryjna ruszyła w 1923 roku i osiągnęła 2500 egzemplarzy. Nie była to zadowalająca liczba, ale w kolejnych latach produkcja szybko rosła i zamknęła się w liczbie 290 000 egzemplarzy różnych wersji do 1939 roku, gdy zakończono produkcję.

    Długa kariera

    Austin 7 był niewielkim samochodem wyposażonym w czterocylindrowy silnik o pojemności 0,7 litra i mocy 7,2 KM. W toku produkcji silnik zmodyfikowano, co pozwoliło na zwiększenie pojemności do 0,75 litra i mocy do 10,5 KM. Niewielkie podwozie o rozstawie kół wynoszącym 1,9 m, ważyło zaledwie 360 kg.

    Austin 7 (1929) (fot. Clive Barker)
    Austin 7 (1929) (fot. Clive Barker)

    W toku produkcji nadwozie ulegało ciągłym zmianom i modyfikacjom, odpowiadającym zmieniającym się trendom na rynku. Szybko wprowadzono całkowicie zamknięte nadwozie, a także różne wersje nadwozia, m.in. kabriolet, kombi, furgon, coupe itp. Z czasem projektowano również specjalistyczne nadwozia, a także wersje sportowe i wyścigowe Austina 7.

    Co ciekawe, wiele rozwiązań zastosowanych w samochodzie zostało opatentowanych przez Herberta Austina osobiście, a nie jako patenty firmy, przez co otrzymywał on tantiemy od każdego sprzedanego samochodu. Od każdego wyprodukowanego egzemplarza otrzymywał 2,5 funta.

    Austin 7 Saloon (1930) (fot. Gabor Mayer/RM Sotheby's)
    Austin 7 Saloon (1930) (fot. Gabor Mayer/RM Sotheby’s)

    Austin 7 szybko zyskał olbrzymią popularność w Wielkiej Brytanii, oraz stał się produktem eksportowym. Licencję na ich produkcję sprzedano do USA, gdzie powstała lokalna wersja American Austin produkowana od 1930 roku. Niemiecka firma Dixi również zakupiła licencję, a późniejszy BMW Dixi był w praktyce kopią Austina 7. We Francji produkcję licencyjnej wersji rozpoczęła firma Rosengart. Nielicencyjne kopie powstały ponadto w Australii oraz Japonii, a także w wielu innych krajach.

    Podsumowanie

    Chociaż zarząd Austina nie pokładał dużych nadziei w modelu Austin 7, okazało się, że samochód ten dał firmie nowe życie i olbrzymie zyski. Dzięki niskiej cenie w granicach 165-175 funtów (współcześnie około 9650 funtów) sprzedaż była bardzo dobra.

    Austin 7 Roadster (1931) (fot. Rasy Ran/RM Sotheby's)
    Austin 7 Roadster (1931) (fot. Rasy Ran/RM Sotheby’s)

    Dużą zaletą samochodu była jego prosta i solidna konstrukcja, dzięki której był łatwy w eksploatacji i naprawie. O solidności świadczy również to, że do naszych czasów według różnych szacunków przetrwało około 10 000 egzemplarzy Austinów 7. Osiągają one na aukcjach ceny w granicach 20-25 tysięcy euro albo dolarów.

    Austin 7 (1936) (fot. Tom Gidden/RM Sotheby's)
    Austin 7 (1936) (fot. Tom Gidden/RM Sotheby’s)
    Austin 7 (1930) (fot. RM Sotheby's)
    Austin 7 (1930) (fot. RM Sotheby’s)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNowy Olympus PEN E-P7 i M.Zuiko Digital ED 8-25mm F4.0 PRO
    Następny artykuł Wielki Sfinks – jeden z symboli Egiptu
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    ČKD F-IV-H – czechosłowacki prototypowy czołg pływający

    24 kwietnia 20222 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    19 kwietnia 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.