SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Austin 7 – samochód, który zmotoryzował Wielką Brytanię
    Austin 7 - samochód, który zmotoryzował Wielką Brytanię
    Austin 7 - samochód, który zmotoryzował Wielką Brytanię
    Artykuły

    Austin 7 – samochód, który zmotoryzował Wielką Brytanię

    Michał BanachBy Michał Banach12 czerwca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Przemysł motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii na początku XX wieku rozwijał się bardzo dobrze. Brakowało jednak samochodu, który „zaniósłby motoryzację pod strzechy”, czyli odpowiednika amerykańskiego Forda Model T. Zmieniło się to w 1923 roku wraz z wprowadzeniem Austina 7.

    Narodziny Austina 7

    Na początku XX wieku brytyjski przemysł motoryzacyjny wyspecjalizował się w produkcji drogich i luksusowych (jak na tamte lata) samochodów. Tak też było z samochodami produkowanymi przez Austina. Chociaż pojawiały się pojedyncze, tańsze samochody, żaden z nich nie miał cech auta masowego, produkowanego w dużej liczbie, taniego i skierowanego do mniej zamożnych odbiorców. W 1909 roku Austin wprowadził do produkcji niewielki samochód Austin 7 hp, który nie zyskał większego rozgłosu.

    Austin 7
    Austin 7

    Dopiero w 1920 roku, Sir Herbert Austin zaproponował zaprojektowanie taniego samochodu „dla ludu”. Pomysł ten początkowo spotkał się z sprzeciwem zarządu, który uważał, że takie auto będzie źle wyglądało przy prestiżowych i luksusowych samochodach produkowanych przez Austina. Po burzliwych dyskusjach pomysł zyskał jednak akceptację i w 1921 roku rozpoczęto prace nad projektem.

    Głównym projektantem został młody, 18-letni wówczas Stanley Edge, który odpowiadał za stronę techniczną nowego samochodu. Herbert Austin skupił się natomiast na projekcie nadwozia. Edge miał olbrzymi wpływ na finalny dobór rozwiązań technicznych i konstrukcyjnych, które jak się później okazało, stały się podstawą sukcesu samochodu.

    Austin 7 (1931) (fot. Biswarup Ganguly)
    Austin 7 (1931) (fot. Biswarup Ganguly)

    W 1922 roku w fabryce w Longbridge zbudowano pierwsze 3 prototypy nowego samochodu, który zaprezentowano publicznie w lipcu pod nazwą Austin 7. Produkcyjna seryjna ruszyła w 1923 roku i osiągnęła 2500 egzemplarzy. Nie była to zadowalająca liczba, ale w kolejnych latach produkcja szybko rosła i zamknęła się w liczbie 290 000 egzemplarzy różnych wersji do 1939 roku, gdy zakończono produkcję.

    Długa kariera

    Austin 7 był niewielkim samochodem wyposażonym w czterocylindrowy silnik o pojemności 0,7 litra i mocy 7,2 KM. W toku produkcji silnik zmodyfikowano, co pozwoliło na zwiększenie pojemności do 0,75 litra i mocy do 10,5 KM. Niewielkie podwozie o rozstawie kół wynoszącym 1,9 m, ważyło zaledwie 360 kg.

    Austin 7 (1929) (fot. Clive Barker)
    Austin 7 (1929) (fot. Clive Barker)

    W toku produkcji nadwozie ulegało ciągłym zmianom i modyfikacjom, odpowiadającym zmieniającym się trendom na rynku. Szybko wprowadzono całkowicie zamknięte nadwozie, a także różne wersje nadwozia, m.in. kabriolet, kombi, furgon, coupe itp. Z czasem projektowano również specjalistyczne nadwozia, a także wersje sportowe i wyścigowe Austina 7.

    Co ciekawe, wiele rozwiązań zastosowanych w samochodzie zostało opatentowanych przez Herberta Austina osobiście, a nie jako patenty firmy, przez co otrzymywał on tantiemy od każdego sprzedanego samochodu. Od każdego wyprodukowanego egzemplarza otrzymywał 2,5 funta.

    Austin 7 Saloon (1930) (fot. Gabor Mayer/RM Sotheby's)
    Austin 7 Saloon (1930) (fot. Gabor Mayer/RM Sotheby’s)

    Austin 7 szybko zyskał olbrzymią popularność w Wielkiej Brytanii, oraz stał się produktem eksportowym. Licencję na ich produkcję sprzedano do USA, gdzie powstała lokalna wersja American Austin produkowana od 1930 roku. Niemiecka firma Dixi również zakupiła licencję, a późniejszy BMW Dixi był w praktyce kopią Austina 7. We Francji produkcję licencyjnej wersji rozpoczęła firma Rosengart. Nielicencyjne kopie powstały ponadto w Australii oraz Japonii, a także w wielu innych krajach.

    Podsumowanie

    Chociaż zarząd Austina nie pokładał dużych nadziei w modelu Austin 7, okazało się, że samochód ten dał firmie nowe życie i olbrzymie zyski. Dzięki niskiej cenie w granicach 165-175 funtów (współcześnie około 9650 funtów) sprzedaż była bardzo dobra.

    Austin 7 Roadster (1931) (fot. Rasy Ran/RM Sotheby's)
    Austin 7 Roadster (1931) (fot. Rasy Ran/RM Sotheby’s)

    Dużą zaletą samochodu była jego prosta i solidna konstrukcja, dzięki której był łatwy w eksploatacji i naprawie. O solidności świadczy również to, że do naszych czasów według różnych szacunków przetrwało około 10 000 egzemplarzy Austinów 7. Osiągają one na aukcjach ceny w granicach 20-25 tysięcy euro albo dolarów.

    Austin 7 (1936) (fot. Tom Gidden/RM Sotheby's)
    Austin 7 (1936) (fot. Tom Gidden/RM Sotheby’s)
    Austin 7 (1930) (fot. RM Sotheby's)
    Austin 7 (1930) (fot. RM Sotheby’s)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNowy Olympus PEN E-P7 i M.Zuiko Digital ED 8-25mm F4.0 PRO
    Next Article Wielki Sfinks – jeden z symboli Egiptu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.