Rok 2020 ze względu na sytuację epidemiczną, jest bardzo ubogi w imprez i różne wydarzenia. Dotyczy to również pokazów lotniczych, które w tym roku zostały w większości odwołane, lub ograniczone. Tym bardziej pokazy lotnicze Antidotum Airshow Leszno 2020 stały się pozycją obowiązkową dla fanów lotnictwa, wśród których nie zabrakło również i naszej ekipy – w tym roku liczniejszej niż zwykle.
Pokazy lotnicze w Lesznie wiążą się już z kilkoma tradycjami i stałymi punktami. Pierwszy z nich to nocne pokazy z pirotechniką. Kolejny element, to często wręcz magiczna pogoda, mimo licznych przeciwności losu, dopisująca podczas pokazów. Ostatni, to planowanie pokazów i ogłaszanie ich na prawie ostatnią chwilę.
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Tegoroczne pokazy w Lesznie miały odbyć się w czerwcu, ale z racji zakazu organizowania imprez, musiały zostać odwołane. Organizatorzy nie chcieli jednak pozostawiać miłośników lotnictwa bez tej jakże ważnej w kalendarzu imprezy. Chociaż wszystkie większe pokazy lotnicze w Polsce i na świecie zostały odwołane, lub odbywały się „online”, tak w Lesznie zorganizowano normalne, dwudniowe pokazy w standardowej formule dzienno-nocnej.
Impreza została zaplanowana na 28 i 29 sierpnia, wyjątkowo piątek i sobotę (a nie sobotę i niedzielę jak zwykle się robi), czyli ostatni weekend wakacji. Ze względu na dwudniową formułę, możliwe było zorganizowanie imprezy w bezpieczny sposób, ponieważ program w oba dni był bardzo podobny, więc widzowie mogli podzielić się i przyjechać na jeden dzień. Z przyczyn logistycznych nasza ekipa wybrała się na pokazy tylko w piątek, ponieważ na ten dzień zapowiadana była najlepsza pogoda (jak się później okazało, sobota nie była jednak gorsza).
Vans RV-4 – Fireflies Aerobatic Display Team (fot. Michał Banach)
Strefa dla widzów została tak zorganizowana, aby każdy mógł znaleźć dla siebie miejsce, bez tłumów i ścisku. Organizatorzy zadbali również o odpowiednie umieszczenie strefy fotograficznej, w narożniku, dzięki czemu robiąc zdjęcia można było złapać więcej manewrów – piloci bardzo chętnie to wykorzystywali, robiąc tak jakby dwa pokazy – jeden dla publiczności, a drugi dla fotografów, wykonując efektowne nawroty przed strefą foto.
W powietrzu nie zabrakło atrakcji i kilku wyjątkowych gości. Standardowo już, swój pokaz (dzienny i nocny) miała grupa Aerosparx, The Flying Bulls Aerobatics Team, The Flying Dragons Team oraz szybowce. Wśród mniej częstych na polskim niebie zagranicznych gości znalazł się Beechcraft C-45H Expeditor oraz North American T-28B Trojan. Dodatkowo kilka rzadszych, prywatnych samolotów, które nie robiły typowego pokazu, a jedynie kilka przelotów.
Z polskich gości nie zabrakło Marka Choima, który jak zwykle zrobił bardzo efektowny pokaz (chociaż zdecydowanie trening był najlepszy), Hatz Classic, niedawno przywrócony do lotu PZL-Mielec SBLim-2 oraz w sobotę Grupa Akrobacyjna Żelazny. Pod względem lotniczym, było różnorodnie i ciekawie, więc każdy znalazł coś dla siebie. Same pokazy były również bardzo efektowne, a piloci robili wszystko, aby było co podziwiać.
Dotychczasowe pokazy w Lesznie (w 2016, 2018 i 2019 roku) zapisały się pod znakiem pięknej pogody. Tegoroczna edycja nie była może aż tak spektakularna, ale i tak było dobrze, ponieważ przed pokazami i w nocy z piątku na sobotę padał deszcz, a w trakcie pokazów nie. Niestety gęste chmury sprawiły, że było stosunkowo ciemno, co chociaż nie przeszkadzało w oglądaniu pokazów, utrudniało robienie zdjęć.
Hatz Classic (SP-YHW) (fot. Michał Banach)
Hatz Classic (SP-YHW) (fot. Michał Banach)
Atrakcją była również muzyka na żywo, towarzysząca pokazom. Dla widzów zorganizowano różne atrakcje, w tym wystawę sprzętu wojskowego i grup rekonstrukcyjnych, oraz liczne atrakcje dla dzieci i całkiem pokaźną strefę gastronomiczną.
Najlepszym podsumowaniem imprezy będzie jednak galeria zdjęć, którą znajdziecie poniżej. Ciekawe jak będzie za rok, bo znając ekipę z Leszna, będą chcieli zorganizować kolejną imprezę 🙂
Grob G-109B – Aerosparx (fot. Michał Banach)
Grob G-109B – Aerosparx (fot. Michał Banach)
Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
XtremeAir Sbach 342 – The Flying Bulls Aerobatic Team (fot. Michał Banach)
Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Grob G-109B – Aerosparx (fot. Michał Banach)
Pilatus PC-12/47E (D-FEFY) (fot. Michał Banach)
Pilatus PC-12/47E (D-FEFY) (fot. Michał Banach)
Hatz Classic (SP-YHW) (fot. Michał Banach)
Hatz Classic (SP-YHW) (fot. Michał Banach)
Hatz Classic (SP-YHW) (fot. Michał Banach)
Hatz Classic (SP-YHW) (fot. Michał Banach)
Hatz Classic (SP-YHW) (fot. Michał Banach)
Hatz Classic (SP-YHW) (fot. Michał Banach)
Hatz Classic (SP-YHW) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
PZL-Mielec SBLim-2 (SP-YNZ) (fot. Michał Banach)
PZL-Mielec SBLim-2 (SP-YNZ) (fot. Michał Banach)
PZL-Mielec SBLim-2 (SP-YNZ) (fot. Michał Banach)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
Erco Ercoupe 415CD (N3330H) (fot. Michał Banach)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Erco Ercoupe 415CD (N3330H) (fot. Michał Banach)
Erco Ercoupe 415CD (N3330H) (fot. Michał Banach)
Vans RV-4 – Fireflies Aerobatic Display Team (fot. Michał Banach)
Let L-13 Blanik – The Flying Bulls (fot. Michał Banach)
Let L-13 Blanik – The Flying Bulls (fot. Michał Banach)
The Flying Dragons Team (fot. Michał Banach)
Grob G-109B – Aerosparx (fot. Michał Banach)
Grob G-109B – Aerosparx (fot. Michał Banach)
Grob G-109B – Aerosparx (fot. Michał Banach)
Grob G-109B – Aerosparx (fot. Michał Banach)
Grob G-109B – Aerosparx (fot. Michał Banach)
Leszno Antidotum Airshow (fot. Michał Niemczyk)
Let L-13 Blanik – The Flying Bulls (fot. Michał Niemczyk)
PZL-Mielec SBLim-2 (SP-YNZ) (fot. Michał Niemczyk)
XtremeAir Sbach 342 – The Flying Bulls Aerobatic Team (fot. Michał Niemczyk)
The Flying Dragons Team (fot. Michał Niemczyk)
The Flying Dragons Team (fot. Michał Niemczyk)
Leszno Antidotum Airshow (fot. Michał Niemczyk)
Pilatus PC-12/47E (D-FEFY) (fot. Michał Niemczyk)
Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Niemczyk)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Niemczyk)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Niemczyk)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Niemczyk)
Leszno Antidotum Airshow (fot. Michał Niemczyk)
Grob G-109B – Aerosparx (fot. Michał Niemczyk)
Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Patrycja Hartman)
Antidotum Leszno Airshow (fot. Patrycja Hartman)
XtremeAir Sbach 342 – The Flying Bulls Aerobatic Team (fot. Patrycja Hartman)
Antidotum Leszno Airshow (fot. Patrycja Hartman)
Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Patrycja Hartman)
Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Patrycja Hartman)
Antidotum Leszno Airshow (fot. Patrycja Hartman)
North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Patrycja Hartman)
Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.