Zbudowany w 1988 roku wycieczkowiec MS Sovereign of the Seas był jednym z 3 statków typu Sovereign zbudowanych dla Royal Caribbean Cruises Ltd. Zapewne nie zapisałby się w historii w szczególny sposób gdyby nie fakt, że był pierwszym wycieczkowcem, który został wpisany na listę największych statków pasażerskich na świecie.

Chociaż zmierzch transatlantyków nastąpił w latach 70. a już od lat 60. budowano tylko pojedyncze statki tego typu, często przystosowane do pełnienia roli jednostek wycieczkowych, żaden z wycieczkowców, które je zastępowały, nie mógł pochwalić się specjalnie dużymi rozmiarami. Palmę pierwszeństwa, jako największy statek pasażerski na świecie dzierżył w tym czasie liniowiec SS France, zbudowany w 1962 roku.

MS Sovereign of the Seas (fot. ymvf/Wikimedia Commons)
MS Sovereign of the Seas (fot. ymvf/Wikimedia Commons)

W połowie lat 80. Royal Caribbean Cruises Ltd. zamówiło w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint Nazaire nowy wycieczkowiec, który otrzymał nazwę MS Sovereign of the Seas. Jednostka miała wyróżniać się projektem wnętrz i układem pokładów, niespotykanym do tej pory na statkach tego typu.Stępkę pod jednostkę położono 10 czerwca 1986 roku, wodowanie miało miejsce 4 kwietnia 1987 roku, a prace wykończeniowe trwały do 18 grudnia 1987 roku. Do służby wycieczkowiec wszedł 16 stycznia 1988 roku.

MS Sovereign of the Seas miał 268,32 m długości (France miał 315 m długości), ale równocześnie wycieczkowiec miał tonaż 73 529 BRT, przez co był większy od liniowców. Napęd stanowiły 4 dziewięciocylindrowe silniki diesla o mocy łącznej 30 000 KM, które zapewniały prędkość maksymalną 21,5 węzła. Wnętrze statku podzielono w nowatorski sposób, który stał się z czasem standardem dla dużych wycieczkowców.

MS Sovereign (fot. JeanbaptisteM/Wikimedia Commons)
MS Sovereign (fot. JeanbaptisteM/Wikimedia Commons)

Atrium przechodziło przez kilka pokładów, duża część kabin miała własne balkony z widokiem na morze, a do dyspozycji pasażerów oddano 9 barów, 5 restauracji, 4 baseny, spa, kasyno oraz liczne sklepy. Jeden z barów umieszczono na kominie jednostki. MS Sovereign of the Seas mógł zabrać na pokład 2850 pasażerów.

W 1991 roku zbudowano drugi wycieczkowiec o podobnej konstrukcji, nazwany MS Monarch of the Seas, a w 1992 roku powstał MS Majesty of the Seas. W 2004 roku MS Sovereign of the Seas przeszedł gruntowny remont i przebudowę, w trakcie której odświeżono wnętrze statku. W 2008 roku zmieniono natomiast jego nazwę na Sovereign. Rok później jednostka została przekazana Pullmantur Cruises, które wykorzystywały wycieczkowiec na dotychczasowych trasach, głównie na Karaibach.

MS Sovereign (fot. Piergiuliano Chesi)
MS Sovereign (fot. Piergiuliano Chesi)

Gdy w 2020 roku wybuchła pandemia COVID-19, MS Sovereign został przeniesiony do rezerwy jako jeden z pierwszych, głównie ze względu na swój wiek. Z powodu problemów finansowych armatora, usunięto część wyposażenia, które miało jakąś wartość. Ostatecznie 23 lipca 2020 roku wycieczkowiec został wysłany do stoczni złomowej Aliağa w Turcji, gdzie rozpoczęto jego złomowanie. Zakończono je w lutym 2021 roku.

MS Sovereign (ex-MS Sovereign of the Seas) zapisał się w historii jako pierwszy nowoczesny wycieczkowiec, który miał wszystkie cechy typowe dla obecnie eksploatowanych wycieczkowców. Zapoczątkował on nową erę w transporcie morskim, chociaż pod względem prędkości, długości i luksusu nie był jednostką wyróżniającą się. Jego wyjątkowość polegała po prostu na tym, że wprowadzono w nim wiele rozwiązań, które wcześniej występowały częściowo na różnych statkach.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.