Zbudowany w 1988 roku wycieczkowiec MS Sovereign of the Seas był jednym z 3 statków typu Sovereign zbudowanych dla Royal Caribbean Cruises Ltd. Zapewne nie zapisałby się w historii w szczególny sposób gdyby nie fakt, że był pierwszym wycieczkowcem, który został wpisany na listę największych statków pasażerskich na świecie.
Chociaż zmierzch transatlantyków nastąpił w latach 70. a już od lat 60. budowano tylko pojedyncze statki tego typu, często przystosowane do pełnienia roli jednostek wycieczkowych, żaden z wycieczkowców, które je zastępowały, nie mógł pochwalić się specjalnie dużymi rozmiarami. Palmę pierwszeństwa, jako największy statek pasażerski na świecie dzierżył w tym czasie liniowiec SS France, zbudowany w 1962 roku.
W połowie lat 80. Royal Caribbean Cruises Ltd. zamówiło w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint Nazaire nowy wycieczkowiec, który otrzymał nazwę MS Sovereign of the Seas. Jednostka miała wyróżniać się projektem wnętrz i układem pokładów, niespotykanym do tej pory na statkach tego typu.Stępkę pod jednostkę położono 10 czerwca 1986 roku, wodowanie miało miejsce 4 kwietnia 1987 roku, a prace wykończeniowe trwały do 18 grudnia 1987 roku. Do służby wycieczkowiec wszedł 16 stycznia 1988 roku.
MS Sovereign of the Seas miał 268,32 m długości (France miał 315 m długości), ale równocześnie wycieczkowiec miał tonaż 73 529 BRT, przez co był większy od liniowców. Napęd stanowiły 4 dziewięciocylindrowe silniki diesla o mocy łącznej 30 000 KM, które zapewniały prędkość maksymalną 21,5 węzła. Wnętrze statku podzielono w nowatorski sposób, który stał się z czasem standardem dla dużych wycieczkowców.
Atrium przechodziło przez kilka pokładów, duża część kabin miała własne balkony z widokiem na morze, a do dyspozycji pasażerów oddano 9 barów, 5 restauracji, 4 baseny, spa, kasyno oraz liczne sklepy. Jeden z barów umieszczono na kominie jednostki. MS Sovereign of the Seas mógł zabrać na pokład 2850 pasażerów.
W 1991 roku zbudowano drugi wycieczkowiec o podobnej konstrukcji, nazwany MS Monarch of the Seas, a w 1992 roku powstał MS Majesty of the Seas. W 2004 roku MS Sovereign of the Seas przeszedł gruntowny remont i przebudowę, w trakcie której odświeżono wnętrze statku. W 2008 roku zmieniono natomiast jego nazwę na Sovereign. Rok później jednostka została przekazana Pullmantur Cruises, które wykorzystywały wycieczkowiec na dotychczasowych trasach, głównie na Karaibach.
Gdy w 2020 roku wybuchła pandemia COVID-19, MS Sovereign został przeniesiony do rezerwy jako jeden z pierwszych, głównie ze względu na swój wiek. Z powodu problemów finansowych armatora, usunięto część wyposażenia, które miało jakąś wartość. Ostatecznie 23 lipca 2020 roku wycieczkowiec został wysłany do stoczni złomowej Aliağa w Turcji, gdzie rozpoczęto jego złomowanie. Zakończono je w lutym 2021 roku.
MS Sovereign (ex-MS Sovereign of the Seas) zapisał się w historii jako pierwszy nowoczesny wycieczkowiec, który miał wszystkie cechy typowe dla obecnie eksploatowanych wycieczkowców. Zapoczątkował on nową erę w transporcie morskim, chociaż pod względem prędkości, długości i luksusu nie był jednostką wyróżniającą się. Jego wyjątkowość polegała po prostu na tym, że wprowadzono w nim wiele rozwiązań, które wcześniej występowały częściowo na różnych statkach.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.