SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MS Sovereign of the Seas – wycieczkowiec, który pokonał transatlantyki
    Artykuły

    MS Sovereign of the Seas – wycieczkowiec, który pokonał transatlantyki

    Michał BanachBy Michał Banach12 września 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    MS Sovereign of the Seas - wycieczkowiec, który pokonał transatlantyki
    MS Sovereign of the Seas - wycieczkowiec, który pokonał transatlantyki
    Zbudowany w 1988 roku wycieczkowiec MS Sovereign of the Seas był jednym z 3 statków typu Sovereign zbudowanych dla Royal Caribbean Cruises Ltd. Zapewne nie zapisałby się w historii w szczególny sposób gdyby nie fakt, że był pierwszym wycieczkowcem, który został wpisany na listę największych statków pasażerskich na świecie.

    Chociaż zmierzch transatlantyków nastąpił w latach 70. a już od lat 60. budowano tylko pojedyncze statki tego typu, często przystosowane do pełnienia roli jednostek wycieczkowych, żaden z wycieczkowców, które je zastępowały, nie mógł pochwalić się specjalnie dużymi rozmiarami. Palmę pierwszeństwa, jako największy statek pasażerski na świecie dzierżył w tym czasie liniowiec SS France, zbudowany w 1962 roku.

    MS Sovereign of the Seas (fot. ymvf/Wikimedia Commons)
    MS Sovereign of the Seas (fot. ymvf/Wikimedia Commons)

    W połowie lat 80. Royal Caribbean Cruises Ltd. zamówiło w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint Nazaire nowy wycieczkowiec, który otrzymał nazwę MS Sovereign of the Seas. Jednostka miała wyróżniać się projektem wnętrz i układem pokładów, niespotykanym do tej pory na statkach tego typu.Stępkę pod jednostkę położono 10 czerwca 1986 roku, wodowanie miało miejsce 4 kwietnia 1987 roku, a prace wykończeniowe trwały do 18 grudnia 1987 roku. Do służby wycieczkowiec wszedł 16 stycznia 1988 roku.

    MS Sovereign of the Seas miał 268,32 m długości (France miał 315 m długości), ale równocześnie wycieczkowiec miał tonaż 73 529 BRT, przez co był większy od liniowców. Napęd stanowiły 4 dziewięciocylindrowe silniki diesla o mocy łącznej 30 000 KM, które zapewniały prędkość maksymalną 21,5 węzła. Wnętrze statku podzielono w nowatorski sposób, który stał się z czasem standardem dla dużych wycieczkowców.

    MS Sovereign (fot. JeanbaptisteM/Wikimedia Commons)
    MS Sovereign (fot. JeanbaptisteM/Wikimedia Commons)

    Atrium przechodziło przez kilka pokładów, duża część kabin miała własne balkony z widokiem na morze, a do dyspozycji pasażerów oddano 9 barów, 5 restauracji, 4 baseny, spa, kasyno oraz liczne sklepy. Jeden z barów umieszczono na kominie jednostki. MS Sovereign of the Seas mógł zabrać na pokład 2850 pasażerów.

    W 1991 roku zbudowano drugi wycieczkowiec o podobnej konstrukcji, nazwany MS Monarch of the Seas, a w 1992 roku powstał MS Majesty of the Seas. W 2004 roku MS Sovereign of the Seas przeszedł gruntowny remont i przebudowę, w trakcie której odświeżono wnętrze statku. W 2008 roku zmieniono natomiast jego nazwę na Sovereign. Rok później jednostka została przekazana Pullmantur Cruises, które wykorzystywały wycieczkowiec na dotychczasowych trasach, głównie na Karaibach.

    MS Sovereign (fot. Piergiuliano Chesi)
    MS Sovereign (fot. Piergiuliano Chesi)

    Gdy w 2020 roku wybuchła pandemia COVID-19, MS Sovereign został przeniesiony do rezerwy jako jeden z pierwszych, głównie ze względu na swój wiek. Z powodu problemów finansowych armatora, usunięto część wyposażenia, które miało jakąś wartość. Ostatecznie 23 lipca 2020 roku wycieczkowiec został wysłany do stoczni złomowej Aliağa w Turcji, gdzie rozpoczęto jego złomowanie. Zakończono je w lutym 2021 roku.

    MS Sovereign (ex-MS Sovereign of the Seas) zapisał się w historii jako pierwszy nowoczesny wycieczkowiec, który miał wszystkie cechy typowe dla obecnie eksploatowanych wycieczkowców. Zapoczątkował on nową erę w transporcie morskim, chociaż pod względem prędkości, długości i luksusu nie był jednostką wyróżniającą się. Jego wyjątkowość polegała po prostu na tym, że wprowadzono w nim wiele rozwiązań, które wcześniej występowały częściowo na różnych statkach.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleHMS Hermes – pierwszy brytyjski lotniskowiec zbudowany od podstaw
    Next Article SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 września 202313 Mins Read3 Views

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    By Michał Banach0
    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    By Michał Banach0
    20 września 20232 Mins Read1 Views

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    20 września 20194 Mins Read

    Whittier – miasto pod jednym dachem

    Na południowym wybrzeżu Alaski, około 100 km od Anchorage znajduje się niewielka miejscowość o nazwie…

    Artykuły
    7 grudnia 202111 Mins Read

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    Każdy kraj, który uczestniczył w II wojnie światowej ma swoją datę rozpoczęcia wojny. Dla nas…

    Artykuły
    27 grudnia 20216 Mins Read

    Powstanie wielkopolskie – 1918-1920

    Polska historia pełna jest zrywów niepodległościowych i powstań. Niestety znaczna ich część kończyła się porażką,…

    Artykuły
    12 czerwca 20233 Mins Read

    Handley Page Heyford – ostatni brytyjski dwupłatowy bombowiec strategiczny

    W okresie międzywojennym brytyjskie lotnictwo wojskowe nie rozwijało się tak intensywnie jak w innych krajach.…

    Artykuły
    29 lipca 20203 Mins Read

    Łuk Triumfalny w Paryżu

    Znajdujący się w centrum Paryża Łuk Triumfalny (Arc de Triomphe) jest obok Wieży Eiffla, Luwru…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.