SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » A34 Comet – pradziadek czołgów podstawowych
    Artykuły

    A34 Comet – pradziadek czołgów podstawowych

    Michał BanachBy Michał Banach20 listopada 2022Updated:20 listopada 2022Brak komentarzy8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    A34 Comet - pradziadek czołgów podstawowych
    A34 Comet - pradziadek czołgów podstawowych
    Podczas II wojny światowej w Wielkiej Brytanii funkcjonował podział na czołgi piechoty i czołgi szybkie. Te pierwsze były z natury duże, dobrze opancerzone i powolne, aby dotrzymać kroku piechocie. Czołgi szybkie były natomiast lżejsze i szybsze, dzięki czemu mogły prowadzić działania manewrowe, ale kosztem pancerza. To właśnie z tych pojazdów wywodzą się współczesne czołgi podstawowe. Zanim jednak powstał pierwszy brytyjski MBT, zbudowano czołg A34 Comet.

    Geneza

    Brytyjskie oddziały pancerne w czasie II wojny światowej wykorzystywały głównie czołgi piechoty własnej konstrukcji, oraz amerykańskie Shermany w roli czołgów szybkich. Ich uzupełnieniem były produkowane przez Brytyjczyków czołgi szybkie typu Cromwell. Pojazdy te miały jednak wadę w postaci słabego uzbrojenia składającego się z armaty kalibru 75 mm.

    Czołg szybki A27 Cromwell
    Czołg szybki A27 Cromwell

    W 1943 roku armata ta była już całkowicie nieskuteczna przeciwko najnowszym czołgom niemieckim. Znacznie lepiej wypadała potężna przeciwczołgowa armata kalibru 76,2 mm (17 pdr). Niestety jej rozmiary sprawiały, że można ją było zamontować jedynie w specjalnie zmodyfikowanej wieży Shermanów. Tak powstały najpotężniejsze wersje tego czołgu nazywane Sherman Firefly.

    Brytyjskie dowództwo chciało jednak wprowadzić do eksploatacji pojazdy własnej produkcji wyposażone w takie armaty. W 1943 roku rozpoczęto więc prace nad dwoma pojazdami przystosowanymi do przenoszenia armat kalibru 76,2 mm – A30 Challenger i A34 Comet.

    Sherman Firefly
    Sherman Firefly

    Oba pojazdy miały się wywodzić bezpośrednio z najlepszego posiadanego przez Brytyjczyków czołgu – czyli Cromwella. Challenger powstał poprzez sporą przebudowę podwozia, które powiększono. Czołg otrzymał olbrzymią wieżę, która mieściła potężną armatę. Niestety pojazd ten miał znacznie gorsze osiągi niż przewidywano, więc jego produkcja ograniczyła się do około 200 egzemplarzy.

    Doświadczenia z prac nad czołgiem A30 sprawiły, że konstruktorzy z zakładów Leyland Motors postanowili inaczej podejść do projektu czołgu szybkiego A34.

    A30 Challenger
    A30 Challenger

    A34 – ostatni czołg szybki Wielkiej Brytanii

    Prace nad czołgiem A34 rozpoczęły się na przełomie października i listopada 1943 roku. Konstruktorzy zgodnie z zamówienie brytyjskiej armii wykorzystali jako bazę podwozie czołgu typu Cromwell. Zmianie uległo jednak na tyle dużo elementów, że nowy czołg chociaż wyglądał podobnie, wykorzystywał zaledwie 40% komponentów Cromwella.

    Kadłub A34 otrzymał nowy, większy pierścień wieży o średnicy 1626 mm, a kadłub wykonano z płyt spawanych a nie nitowanych jak w przypadku wcześniejszych pojazdów. Powodem zmiany konstrukcji były wnioski wyciągnięte z eksploatacji czołgów z nitowanymi kadłubami (jak łatwo się domyśleć, w momencie trafienia, nity odskakiwały i często raniły, a nawet zabijały załogę we wnętrzu czołgu).

    A34 Comet podczas pokazowego przejazdu po składanym moście
    A34 Comet podczas pokazowego przejazdu po składanym moście

    Nowa konstrukcja kadłuba sprawiła, że czołg miał nieco grubszy pancerz, chociaż w praktyce nie przewidywano zmian w opancerzeniu. Zmianie uległo również podwozie, które przystosowano do szerszych gąsienic (457 mm), które poprawiały mobilność pojazdu w trudnym terenie.

    Nowa wieża również wykonana była z płyt walcowanych i spawanych a nie nitowanych. Jarzmo armaty było jednak odlewane. Była ona na tyle duża, aby pomieścić większą armatę kalibru 76,2 mm. Konstruktorzy postanowili jednak i w tym miejscu dokonać zmian.

    A34 Comet
    A34 Comet

    Czołg otrzymał armatę QF 77 zamiast QF 17 pdr. Oba działa różniły się długością lufy (QF 77 miała długość 50 kalibrów, a QF 17 pdr 55 kalibrów) oraz wykorzystywaną amunicją. Pociski do armaty QF 77 miały krótsze łuski, dzięki czemu możliwe było zwiększenie zapasu amunicji w czołgu (do 61 pocisków)

    Niestety zmiana armaty pociągnęła za sobą również pogorszenie parametrów i przebijalności działa. Mimo to jego skuteczność i tak znacznie przewyższała armaty kalibru 75 mm. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na nazewnictwo obu armat. Chociaż obie mają kaliber 76,2 mm, ze względu na wykorzystanie innej amunicji, armatę z Cometa określa się jako mająca kaliber 77 mm. Miało to pomóc jednostkom logistycznym w odpowiednim zaopatrywaniu jednostek.

    A34 Comet
    A34 Comet

    Prace nad Cometem zakończono w lutym 1944 roku. Zbudowano wówczas jedną drewnianą makietę, 4 czołgi „żelazne” – czyli nieopancerzone, a w kolejnych miesiącach przygotowano serię 20 czołgów przedprodukcyjnych. Po raz pierwszy brytyjskie dowództwo zdecydowało się na zamówienie serii próbnej czołgów i przetestowaniu ich przed rozpoczęciem właściwej produkcji.

    Testy okazały się bardzo udane, w związku z czym zakłady Leyland otrzymały zamówienie na około 2000 czołgów A34 Comet. Produkcja ruszyła dopiero w połowie roku, a pierwsze gotowe czołgi trafiły do jednostek we wrześniu 1944 roku. Pierwszych 31 pojazdów wysłano do jednostek walczących w Europie w grudniu 1944 roku (oficjalnie 29 Brygada Pancerna wchodząca w skład 11 Dywizji Pancernej przejęła pierwsze czołgi 1 grudnia).

    A34 Comet
    A34 Comet

    Trafiły one do pododdziałów 11 Dywizji Pancernej walczącej w północnych Niemczech. Ze względu na zmianę charakteru walk i coraz rzadsze starcia między czołgami, Comety nie miały okazji do pokazania się w walce. Mimo to załogi były z nich zadowolone. Według niepotwierdzonych informacji kilkanaście takich czołgów trafiło w 1945 roku do polskiej 1 Dywizji Pancernej jako uzupełnienie strat.

    Wraz z zakończeniem wojny anulowano zamówienie na produkcję Cometów, która zakończyła się po zbudowaniu 1186 pojazdów. W okresie powojennym czołgi te trafiły głównie do jednostek stacjonujących w Niemczech i w Hong Kongu. Z czasem zaczęto je jednak zastępować wprowadzanymi do eksploatacji czołgami uniwersalnymi typu A41 Centurion.

    A34 Comet w Korei
    A34 Comet w Korei

    Kilka Cometów trafiło na początku lat 50. do Korei wraz z brytyjskimi oddziałami biorącymi udział w konflikcie. Ostatecznie ze służby Comety zaczęto wycofywać w latach 50. W 1957 wycofano je z jednostek w Niemczech, a w 1959 również w Hong Kongu. Większość z nich zezłomowano na miejscu. W kolejnych latach pozostałe czołgi wykorzystywano jako pojazdy treningowe, aż do 1969 roku.

    Po wycofaniu z eksploatacji większość Cometów zezłomowano, część wykorzystano jako cele na poligonach, a kilkadziesiąt sprzedano. Wśród odbiorców zagranicznych znalazła się Republika Południowej Afryki (26 czołgów kupionych za 520 000 funtów) która wykorzystywała je przez kilkanaście lat, Finlandia (łącznie 81 czołgów kupionych w dwóch partiach, w tym część za zaledwie 2500 funtów od czołgu) wykorzystywanych do lat 70., Irlandia (8 czołgów kupionych za 176 000 funtów), Birma (25 albo 26 czołgów wykorzystywanych aż do 1995 roku) oraz Kuba (15 czołgów).

    A34 Comet na paradzie zwycięstwa w 1945 roku
    A34 Comet na paradzie zwycięstwa w 1945 roku
    A34 Comet na paradzie zwycięstwa w 1945 roku
    A34 Comet na paradzie zwycięstwa w 1945 roku

    W latach 60. wśród potencjalnych nabywców Cometów znalazła się Libia, która ostatecznie kupiła Centuriony.

    Dane taktyczno-techniczne

    Czołgi typu A34 Comet powstały na bazie czołgów szybkich A27 Cromwell. Pojazdy te miały 40% wspólnych części. Comety różniły się od poprzedników większą wieżą mieszczącą armatę kalibru 76,2 mm, oraz spawanym pancerzem zamiast nitowanego. Mimo większej masy pojazdy te były stosunkowo szybkie i dobrze radziły sobie w terenie.

    Czołgi te miały tradycyjny układ konstrukcyjny. Z przody znajdował się przedział kierowania w którym swoje stanowisko miał kierowca i strzelec kadłubowego karabinu maszynowego. W trzyosobowej wieży znajdowała się radiostacja.

    Z planowanej produkcji 2000 czołgów powstało 1186 pojazdów. Wyróżnić można dwa warianty czołgu A34 – produkcji wojennej i powojennej, różniące się konstrukcją wydechu. W okresie powojennym niewielką część pojazdów tego typu przebudowano na pojazdy inżynieryjne.

    Wymiary długość: 6,55 m, szerokość: 3,04 m, wysokość: 2,67 m
    Waga 32,7 t
    Napęd 12 cylindrowy silnik benzynowy Rolls-Royce Meteor Mark III o mocy 600 KM
    Osiągi prędkość maksymalna 52 km/h
    Zasięg 198-250 km
    Uzbrojenie armata QF 77 kalibru 76,2 mm, 2x km Besa kalibru 7,92 mm
    Opancerzenie Kadłub: przód: 74 mm, bok: 57 mm, tył: 32 mm. Wieża: przód: 102 mm, bok i tył: 57 mm
    Załoga 5 żołnierzy
    Produkcja 1186 egzemplarzy

    Prototypy

    W latach 60. jeden czołg typu Comet przebudowano na niszczyciel czołgów FV4401 Contentious. Pojazd ten pozbawiony wieży wyposażono w armatę kalibru 84 mm (QF 20). Z czasem prototyp przezbrojono w armatę L7 kalibru 105 mm.

    FV4401 Contentious
    FV4401 Contentious

    Zbudowano prawdopodobnie tylko jeden prototyp, który przechodził w czasie prób liczne przebudowy i modyfikacje. Pojazd miał być wykorzystywany przez oddziały powietrznodesantowe. W wyniku przeprowadzonych testów pojazd nie zyskał aprobaty wojska i nie podjęto produkcji seryjnej. Obecnie prototyp znajduje się w muzeum w Bovingotn.

    Inny prototyp zbudowany na podwoziu Cometa to COMRES 75. Czołg ten zamiast wieży miał zamontowaną automatycznie ładowaną armatę kalibru 83,8 mm.

    COMRES 75
    COMRES 75

    Pradziadek czołgów podstawowych

    Czołg szybki A34 Comet powstał jako dalekie rozwinięcie czołgów typu Cromwell. Mimo to ze względu na jego specyficzną konstrukcję oraz ogólną konfigurację można śmiało powiedzieć, że był to pierwowzór późniejszych czołgów podstawowych.

    A34 Comet w Niemczech po wojnie
    A34 Comet w Niemczech po wojnie

    Następca Cometa – A41 Centurion powstawał praktycznie równolegle z A34 ale był stosownie modyfikowany wraz z pojawieniem się pierwszych wniosków z produkcji i eksploatacji Cometów. Czołgi te pojawiły się zbyt późno, aby wpłynąć na przebieg walk, przez co wielu historyków zapomina o nich i o tym, że oba czołgi powstały podczas II wojny światowej.

    Można śmiało powiedzieć, że były to najlepsze brytyjskie czołgi, które wzięły udział w walkach (znacznie lepszy Centurion pojawił się w Europie krótko po zakończeniu walk). Mimo to musiał szybko ustąpić miejsca znacznie lepszym czołgom podstawowym (lub uniwersalnym, jak nazywano czołgi podstawowe w Wielkiej Brytanii przez wiele lat).

    A34 Comet po wojnie
    A34 Comet po wojnie
    A34 Comet po wojnie
    A34 Comet po wojnie
    A34 Comet współcześnie
    A34 Comet współcześnie
    A34 Comet w muzeum
    A34 Comet w muzeum
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleBrewster F2A Buffalo – niepozorny myśliwiec z USA i obrońca Finlandii
    Next Article Wszędołaz – polski prototypowy pojazd terenowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read395 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 marca 20202 Mins Read29 Views

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć…

    Lifestyle
    13 stycznia 20193 Mins Read2 Views

    Strzelectwo – sport nie tylko dla mężczyzn

    Znalezienie odpowiedzi na pytanie o źródła popularności strzelectwa rekreacyjnego wcale nie jest proste. Niektórzy odnajdują…

    Artykuły
    21 kwietnia 20182 Mins Read20 Views

    Fiat 7002 – latająca Multipla

    Fiat na swoim koncie ma bez wątpienia jeden z najbrzydszych samochodów (tak brzydkich, że ma…

    Artykuły
    27 sierpnia 20153 Mins Read12 Views

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    25 czerwca 20174 Mins Read4 Views

    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car

    Wraz z rozpoczęciem w latach 30. procesu uniezależniania się od Wielkiej Brytanii, Irlandzka armia zaczęła…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.