Podczas II wojny światowej w Wielkiej Brytanii funkcjonował podział na czołgi piechoty i czołgi szybkie. Te pierwsze były z natury duże, dobrze opancerzone i powolne, aby dotrzymać kroku piechocie. Czołgi szybkie były natomiast lżejsze i szybsze, dzięki czemu mogły prowadzić działania manewrowe. To właśnie z tych pojazdów wywodzą się współczesne czołgi podstawowe. Zanim jednak powstał pierwszy brytyjski MBT, zbudowano czołg A34 Comet.

Geneza

Brytyjskie oddziały pancerne w czasie II wojny światowej wykorzystywały głównie czołgi piechoty własnej konstrukcji, oraz amerykańskie Shermany w roli czołgów szybkich. Ich uzupełnieniem były produkowane przez Brytyjczyków czołgi szybkie typu Cromwell. Pojazdy te miały jednak wadę w postaci słabego uzbrojenia składającego się z armaty kalibru 75 mm.

Czołg szybki A27 Cromwell

Czołg szybki A27 Cromwell

W 1943 roku armata ta była już całkowicie nieskuteczna przeciwko najnowszym czołgom niemieckim. Znacznie lepiej wypadała potężna przeciwczołgowa armata kalibru 76,2 mm (17 pdr). Niestety jej rozmiary sprawiały, że można ją było zamontować jedynie w specjalnie zmodyfikowanej wieży Shermanów. Tak powstały najpotężniejsze wersje tego czołgu nazywane Sherman Firefly.

Brytyjskie dowództwo chciało jednak wprowadzić do eksploatacji pojazdy własnej produkcji wyposażone w takie armaty. W 1943 roku rozpoczęto więc prace nad dwoma pojazdami przystosowanymi do przenoszenia armat kalibru 76,2 mm – A30 Challenger i A34 Comet.

Sherman Firefly

Sherman Firefly

Oba pojazdy miały się wywodzić bezpośrednio z najlepszego posiadanego przez Brytyjczyków czołgu – czyli Cromwella. Challenger powstał poprzez sporą przebudowę podwozia, które powiększono. Czołg otrzymał olbrzymią wieżę, która mieściła potężną armatę. Niestety pojazd ten miał znacznie gorsze parametry niż przewidywano, także jego produkcja ograniczyła się do około 200 egzemplarzy.

Doświadczenia z prac nad czołgiem A30 sprawiły, że konstruktorzy z zakładów Leyland Motors postanowili inaczej podejść do projektu czołgu szybkiego A34.

A30 Challenger

A30 Challenger

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.