SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » A30 Challenger – „tymczasowy czołg”
    A30 Challenger - "tymczasowy czołg"
    A30 Challenger - "tymczasowy czołg"
    Artykuły

    A30 Challenger – „tymczasowy czołg”

    Michał BanachBy Michał Banach9 października 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Już w 1941 roku brytyjska armia zauważyła potrzebę wprowadzenia do służby nowego czołgu uzbrojonego w działo zdolne do zwalczania wszystkich pojazdów opancerzonych stosowanych przez Niemców. Rozpoczęto kilka projektów, z których jednym był Tank, Cruiser Mk VIII, Challenger (A30).

    Geneza

    Podstawowym uzbrojeniem brytyjski czołgów w 1941 roku były armaty kalibru 40 mm, 57 mm i nieliczne kalibru 75 mm, jednak dysponujące stosunkowo niską skuteczność przy zwalczaniu bardziej opancerzonych celów. Dwie pierwsze armaty, chociaż zaprojektowane jako działa przeciwpancerne, ze względu na swój kaliber wraz z wzrostem grubości pancerza niemieckich czołgów zaczęły stawać się przestarzałe. Problem ten był szczególnie widoczny w Afryce Północnej, gdzie dzięki dużym, otwartym przestrzeniom, pojedynki między czołgami odbywały się na dużych dystansach.

    A30 Challenger
    A30 Challenger

    Wraz z pojawieniem się w Afryce Północnej oddziałów Afrika Korps, wyposażonych w nowe wersje czołgów PzKpfw IV (F2 i G), dysponujące grubszym pancerzem oraz długolufowymi działami kalibru 75 mm, problem skuteczności brytyjskich armat czołgów stał się bardziej palący. W związku z tym zainicjowano prace nad kilkoma nowymi typami czołgów oraz projekty wprowadzenia do służby jak najtańszym kosztem jakichkolwiek czołgów z silniejszym uzbrojeniem.

    Powstało wówczas wiele projektów, z których tylko część zrealizowano i to dopiero w 1943 roku. Jednym z pierwszych projektów tymczasowych było zainstalowanie armaty kalibru 93 mm na kadłubie czołgu piechoty Churchill, jednak projekt ten okazał się niemożliwy do zrealizowania w skutecznej formie. Drugim, bardziej realnym projektem było zamontowanie na kadłubie czołgu A27 Centaur/Cromwell nowej wieży z działem kalibru 76,2 mm (17 pdr). Projekt ten otrzymał oznaczenie A30 Challenger.

    A30 Challenger
    A30 Challenger

    A30 Challenger

    Prace nad czołgiem ruszyły w 1942 roku (zanim armata 17 pdr została ukończona). Już podczas testów okazało się, że przy tak dużych rozmiarach armaty i potrzebnej dla niej wieży standardowy kadłub czołgu A27 był za krótki i za wąski. W związku z tym w Birmingham Railway Carriage and Wagon Company opracowano nowy kadłub wyposażony w dodatkową parę kół oraz poszerzony w stosunku do kadłuba czołgu A27. Na tym kończyły się różnice produkcyjne – wszystkie elementy konstrukcji kadłuba były takie sam, co miała ułatwiać produkcję.

    A30 Challenger miał 8 m długości, 3 m szerokości i 2,8 m wysokości. Napęd stanowił się Rolls-Royce Meteor o mocy 600 KM (taki sam jak w A27) zapewniający prędkość maksymalną 51 km/h na drogach i 24 km/h w terenie, oraz zasięg odpowiednio 240 i 112 km. Masa bojowa czołgu wynosiła 33 tony. Uzbrojenie składało się z armaty 77 mm HV kalibru 76,2 mm oraz sprzężonego z nią karabinu maszynowego Besa kalibru 7,92 mm. Pancerz miał grubość od 10 mm do 101 mm. Załoga liczyła 5 osób.

    A30 Challenger
    A30 Challenger

    Kolejne testy wykazały jednak, że chociaż na takim kadłubie można zamontować nową wieżę (testowaną wcześniej na czołgu TOG 2), zakres zmian w konstrukcji kadłuba musi być większy. W toku prac usunięto kadłubowy karabin maszynowy aby zrobić miejsce na amunicję (pociski kalibru 76,2 mm zajmowały znacznie więcej miejsca od pocisków kalibru 75 mm), oraz zmniejszono grubość pancerza, aby zachować osiągi i odciążyć kadłub, który pod ciężarem nowej wieży okazał się za mało wytrzymały.

    Prace nad czołgiem przedłużały się, ale z racji zapotrzebowania na tego typu pojazdy, brytyjska armia zamówiła partię 200 czołgów tego typu, które miały być rozdysponowane między dywizje pancerne w taki sam sposób jak czołgi wsparcia – po kilka pojazdów na dywizję. Nie zdecydowano się na produkcję większej liczby czołgów tego typu, ponieważ równocześnie opracowano bardziej przydatny projekt czołgu Sherman Firefly z taką samą armatą.

    A30 Challenger
    A30 Challenger

    Challengery trafiły do jednostek liniowych dopiero w połowie 1944 roku i wzięły ograniczony udział w walkach pod koniec roku. Wśród użytkowników tych czołgów oprócz oddziałów brytyjskich znalazła się polska 1 Dywizja Pancerna, a dokładnie jej pułk rozpoznawczy (według różnych źródeł około 20 pojazdów), oraz 1 Czechosłowacka Brygada Pancerna.

    O ile polskie czołgi zostały zwrócone Brytyjczykom wraz z końcem wojny, czechosłowackie trafiły do Czechosłowacji, gdzie wykorzystywano je do początku lat 50., a następnie przeniesiono do rezerwy, w której pozostały do 1959 roku, kiedy to zaczęto je złomować.

    A30 Challenger
    A30 Challenger

    A30 Challenger okazał się typowym tymczasowym rozwiązaniem. Czołgi te miały trafić do jednostek przed opracowaniem właściwego czołgu z nową armatą, ale potrzeby frontowe i problemy techniczne przedłużające prace sprawiły, że czołgi, te weszły do służby prawie równocześnie z seryjnymi pojazdami innych typów. Ich rola w działaniach bojowych była więc mała, chociaż sama armata 17 pdr okazała się bardzo użyteczna.

    Do naszych czasów przetrwały zaledwie 2 czołgi tego typu – jeden znajduje się w Bovington Tank Museum, a drugi w Nationaal Oorlogs-en Verzetsmuseum  w Overloon, w Holandii.

    A30 Challenger
    A30 Challenger
    A30 Challenger
    A30 Challenger
    A30 Challenger współcześnie w muzeum w Holandii (fot. Joost J. Bakker)
    A30 Challenger współcześnie w muzeum w Holandii (fot. Joost J. Bakker)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDeskorolka elektryczna – 3 najważniejsze informacje
    Next Article Lacrosse – co to za sport i jakie są zasady gry
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.