SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Archer – oryginalny brytyjski niszczyciel czołgów
    Archer - oryginalny brytyjski niszczyciel czołgów
    Archer - oryginalny brytyjski niszczyciel czołgów
    Artykuły

    Archer – oryginalny brytyjski niszczyciel czołgów

    Michał BanachBy Michał Banach20 lipca 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Brytyjski niszczyciel czołgów Archer (dokładniej samobieżne działo przeciwpancerne 17pdr Valentine, Mk I Archer) to jeden z bardziej oryginalnych pojazdów bojowych wykorzystywanych bojowo przez Brytyjczyków podczas II wojny światowej (nie licząc Dziwadeł Hobarta). Wyróżniało go umieszczenie armaty w otwartym stanowisku, skierowanym do… tyłu pojazdu.

    Geneza

    Na początku II wojny światowej podstawowym artyleryjskim uzbrojeniem przeciwpancernym brytyjskiej armii były działa kalibru 40 mm (2pdr) oraz 57 mm (6pdr). Mimo swojej skuteczności, szybko stało się jasne, że nie będą one skuteczne wobec coraz lepszych niemieckich czołgów. W związku z tym pod koniec 1940 roku (jeszcze zanim działa 6pdr weszły do eksploatacji na większą skalę) rozpoczęto prace nad nową, znacznie potężniejszą armatą przeciwpancerną kalibru 76,2 mm (17pdr).

    Brytyjska armata przeciwpancerna 17pdr kalibru 76,2 mm
    Brytyjska armata przeciwpancerna 17pdr kalibru 76,2 mm

    Pierwsze egzemplarze nowej armaty w wersji holowanej trafiły na front na początku 1943 roku i szybko zyskały popularność, głównie ze względu na swoją skuteczność. Mimo to siedemnastofuntówki miały jedną zasadniczą wadę – ze względu na swoje rozmiary musiały być holowane przez pojazdy, co utrudniało ich wykorzystanie podczas działań ofensywnych.

    Z racji tego, że Alianci przejęli inicjatywę na froncie w 1943 roku, problem ten należało szybko rozwiązać. Rozpoczęto zakrojony na szeroką skalę program adaptacji potężnej armaty do zastosowania w pojazdach, zarówno jako uzbrojenie czołgów (co wymagało znacznego dostosowania mechanizmów zamkowych jak i znalezienia odpowiedniego nosiciela) jak i samobieżnych dział przeciwpancernych.

    Archer
    Archer

    Prace nad różnymi pojazdami uzbrojonymi w nowe armaty prowadzono równolegle, aby jak najszybciej przezbroić oddziały pancerne w nowe armaty (głównym powodem przyśpieszenia prac było pojawienie się niemieckich czołgów PzKpfw VI Tiger). Montaż armaty w wieżach czołgów był trudnym zadaniem, ponieważ wymagał odpowiedniego dostosowania samej armaty jak i nosicieli (ostatecznie armaty 17pdr trafiły na uzbrojenie czołgów Sherman Firefly, A34 Comet, A30 Challenger, A41 Centurion oraz niszczycieli czołgów Achilles i kilku pojazdów prototypowych).

    O wiele łatwiejszym rozwiązaniem było zainstalowanie nowej armaty w pojeździe bezwieżowym. Rozważano wykorzystanie kadłubów przestarzałych pojazdów, takich jak Crusader i Valentine oraz czołgów ciężkich Churchill. Ostatecznie zdecydowano się na kadłub czołgu Valentine, ponieważ był on cały czas w produkcji (wykorzystywano go m.in. w działach samobieżnych Bishop) oraz dysponował odpowiednimi parametrami. Tak rozpoczęto prace nad samobieżnym działem przeciwpancernym Archer.

    Archer
    Archer

    Self Propelled 17pdr, Valentine Mk I, Archer

    Do budowy nowego niszczyciela czołgów (Brytyjczycy nigdy nie stosowali określenia „niszczyciel czołgów” tylko „samobieżne działo przeciwpancerne”) wykorzystano pozbawiony wieży kadłub czołgu Valentine, w którym w przedniej części umieszczono otwarte stanowisko bojowe z armatą kalibru 76,2 mm skierowaną do tyłu pojazdu. Takie umieszczenie uzbrojenia podyktowane było kwestią wagi samej armaty i odrzutu działa po strzale.

    Co istotne, stanowisko kierowcy nie uległo zmianie, co podczas działań bojowych okazało się problemem, ponieważ zamek działa po strzale mógł go uderzyć. W związku z tym kierowca musiał wychodzić z swojego stanowiska podczas strzelania. Brytyjska Armia zamówiła łącznie 800 nowych niszczycieli czołgów, ale do końca wojny zbudowano jedynie 655 (lub 665) egzemplarzy.

    Archer
    Archer

    Archer miał 6,7 m długości i ważył 15 ton. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik GMC 6-71 o mocy 192 KM, zapewniający prędkość maksymalną 32 km/h po drogach i 13 km/h w terenie, oraz zasięg 230 km po drogach. Uzbrojenie składało się z armaty QF 17pdr kalibru 76,2 mm z zapasem 39 naboi, oraz pomocniczego karabinu maszynowego Bren. Pancerz pojazdu miał od 14 do 60 mm grubości. Otwarte stanowisko bojowe nie miało dachu, ale po wojnie część pojazdów otrzymała zadaszenie.

    Mimo dosyć oryginalnego umieszczenia armaty, załogi polubiły Archery, głównie ze względu możliwość szybkiego zmienienia pozycji po strzale. Skuteczność armaty 17pdr nie podlegała wątpliwości, jednak sam Archer miał kilka wad, z których największymi była ciasnota w przedziale bojowym i brak defensywnego uzbrojenia przeciwko piechocie (załoga dysponowała rkm-em Bren, jednak nie był on montowany w jarzmie.

    Archer
    Archer

    Mimo to nowe pojazdy intensywnie wykorzystywano bojowo od października 1944 roku (produkcję seryjną rozpoczęto w drugiej połowie 1943 roku, jednak zanim powstała odpowiednia liczba wozów, a załogi przeszły szkolenie, musiało minąć kilka miesięcy). Archery brały udział w walkach zarówno we Włoszech jak i Europie Zachodniej. Po wojnie Archery trafiły m.in do jednostek Brytyjskiej Armii Renu (BOAR), a 200 pojazdów sprzedano Egiptowi, który wykorzystywał je do końca lat 50.

    Archery nie odegrały bardzo istotnej roli w walkach, ponieważ były pojazdami tymczasowymi (chociaż do służby weszły równolegle z bardziej dopracowanymi pojazdami uzbrojonymi w armaty 17pdr). Mimo to wykazały się skutecznością zarówno podczas II wojny światowej jak i w 1956 roku w Egipcie podczas walk z Izraelem.

    Egipski Archer zdobyty przez wojska Izraelskie w 1956 roku
    Egipski Archer zdobyty przez wojska Izraelskie w 1956 roku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOkręt podwodny projektu 661 – najszybszy okręt podwodny w historii
    Next Article Aérotrain – pociąg i poduszkowiec w jednym
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.