SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Dziwadła Hobarta
    Dziwadła Hobarta
    Dziwadła Hobarta
    Artykuły

    Dziwadła Hobarta

    Michał BanachBy Michał Banach6 czerwca 2015Updated:5 czerwca 2016Brak komentarzy7 Mins Read
    Lądowanie w Normandii 6 czerwca 1944 roku było wielkim i trudnym przedsięwzięciem. Oddziały, które miały jako pierwsze pojawić się na francuskich plażach musiały być odpowiednio przygotowane i uzbrojone. Mając w pamięci tragiczne skutki lądowania w Dieppe w 1942 roku, Brytyjczycy postanowili wyposażyć swoje oddziały w specjalne pojazdy pancerne, które miały ułatwić desant. Nazwano je Dziwadłami Hobarta, od nazwiska ich konstruktora.

    Geneza

    Podczas lądowania w Dieppe w 1942 roku okazało się, że tradycyjne czołgi są łatwym łupem dla obrońców. Piasek na plażach jest zbyt grząski, aby ciężkie pojazdy mogły się po nim poruszać, a ich uzbrojenie nie było wystarczające do niszczenia specyficznych umocnień jakie znajdują się na plażach. Ze względu na brak osłon, zadań oczyszczania plaży nie mogły wykonać oddziały piechoty.

    Wraki czołgów i okrętów desantowych na plaży w Dieppe w 1942 roku
    Wraki czołgów i okrętów desantowych na plaży w Dieppe w 1942 roku

    Przygotowując się do lądowania w Normandii, brytyjskie dowództwo zleciło w 1943 roku Percy’emu Hobartowi, specjaliście w dziedzinie broni pancernej, zaprojektowanie specjalnych pojazdów, które miały pomóc lądującym oddziałom. Hobart miał złożyć w całość liczne projekty i pomysły, jakie powstały na przestrzeni kilku ostatnich lat.

    Już w pierwszych miesiącach 1944 roku pojazdy były gotowe. Ze względu na swoje często dziwne uzbrojenie, oraz liczne autorskie modyfikacje, pojazdy te nazwano Dziwadłami Hobarta. Mimo nazwy, były to bardzo użyteczne pojazdy. Zbudowano je na bazie czołgów Churchill oraz M4 Sherman, aczkolwiek podczas wojny powstało wiele innych pojazdów, które swoją konfiguracją przypominały projekty Hobarta (lub je poprzedzały), ale oparte były o inne pojazdy.

    Percy Hobart
    Percy Hobart

    Większość tych specjalistycznych pojazdów trafiła do 79 Dywizji Pancernej oraz do pododdziałów brytyjskich wojsk inżynieryjnych – Royal Enginneers.

    Percy Hobart – 1885-1957 – brytyjski inżynier, od lat 20-tych zajmował się rozwojem broni pancernej. Jego niekonwencjonalne pomysły i projekty przysporzyły mu wielu wrogów. Mimo to, po klęsce pod Dieppe, wykorzystano jego doświadczenie i koncepcje do stworzenia serii specjalistycznych pojazdów wsparcia.

    Churchill AVRE z faszyna
    Churchill AVRE z faszyna

    Wiele z tych pojazdów powstało na długo przed tym, jak Hobart zaczął kompletowanie swoich jednostek. Jednak dopiero w Normandii miały one przejść chrzest bojowy.

    Dziwadła Hobarta

    Churchill Crocodile – zmodyfikowany czołg ciężki Churchill, w którym usunięto przedni karabin maszynowy, a w jego miejsce zamontowano miotacz ognia. Prace nad pojazdem ruszyły znacznie wcześniej, niż nad innymi pojazdami Hobarta. Pierwszy prototyp był gotowy w 1942 roku. Pojazd wyróżniał się dodatkową przyczepą w której znajdowały się zbiorniki z mieszanką zapalającą o pojemności 1500 litrów. Zasięg miotacza wynosił 75-110 metrów. Do końca wojny powstało około 800 pojazdów tego typu.

    Churchill Crocodile
    Churchill Crocodile
    Churchill Crocodile
    Churchill Crocodile

    Churchill AVRE – (Armoured Vehicle Royal Engineers) – zmodyfikowany czołg ciężki Churchill, przezbrojony w moździerz Petard kalibru 290 mm przystosowany do niszczenia umocnień zamiast standardowej armaty kalibru 75 mm. Wystrzeliwany pocisk miał masę 18 kg i zasięg około 70 metrów. Aby przeładować moździerz, następny pocisk należało umieścić od zewnątrz. Do lądowania w Normandii zbudowano 180 pojazdów tego typu, do końca wojny powstało jeszcze 574 kolejnych czołgów.

    Churchill AVRE
    Churchill AVRE
    Churchill AVRE
    Churchill AVRE

    Część czołgów tego typu miała dodatkowe wyposażenie inżynieryjne:

    • szpule z specjalna tkaniną, która po rozwinięciu tworzyła w miarę utwardzoną ścieżkę dla innych pojazdów
    • faszyna – do wypełniania rowów,
    • krótkie mosty/kładki SBG (Small Box Glider),
    • pługi przeciwminowe,
    • wysięgniki z ładunkami wybuchowymi do niszczenia murów,
    • Bangalore Torpedo – metalowe rury wypełnione ładunkami wybuchowymi, które wykorzystywano do niszczenia zasieków i tworzenia przejść przez pola minowe,
    Churchill AVRE
    Churchill AVRE

    Churchill ARK (Armored Ramp Carrier) – zmodyfikowany czołg ciężki Churchill z usuniętą wieżą, w miejsce której zamontowano specjalny most-rampę pozwalający na pokonanie 14 metrowego wykopu. W przypadku głębszych rowów często wykorzystywano dwa pojazdy ustawione jeden na drugim.

    Churchill ARK
    Churchill ARK

    Innym podobnym pojazdem był Churchill Bridgelayer. Pojazd posiadał specjalny most który mógł ustawić nad przeszkodą. Miał on nośność około 60 ton. Pojazdy te stały się bazą dla późniejszych konstrukcji.

    Churchill Bridgelayer
    Churchill Bridgelayer

    Sherman Crab – zmodyfikowany czołg średni M4 Sherman z zamontowanym z przodu trałem przeciwminowym. Pojazdy tego typu były rozwinięciem wcześniejszych konstrukcji. Powstało kilkaset pojazdów tego typu. Poza trałem, czołgi te niczym nie różniły się od pozostałych Shermanów. Wykorzystywano głównie warianty uzbrojone w armaty kalibru 75 mm.

    Sherman Crab
    Sherman Crab

    DD Tank – czołg przystosowany do pływania. Nazwa pochodzi od Duplex Drive – podwójny napęd. Modyfikacja polegała na zamontowaniu śrub napędowych do poruszania się w wodzie, oraz specjalnych fartuchów, które zapewniały pływalność. Po wyjechaniu z wody fartuch opuszczano, a czołg mógł normalnie walczyć. Ich twórcą był Nicholas Straussler. Najczęściej modyfikowano czołgi M4 Sherman. Do zadań szkolnych wykorzystywano również czołgi typu Valentine. Niestety znaczna część czołgów tego typu nie dopłynęła do brzegu.

    Sherman DD
    Sherman DD

    BARV (Beach Armoured Recovery Vehicle) – wóz zabezpieczenia technicznego skonstruowany na bazie czołgu M4 Sherman. Pojazdy te posiadały wysoką nadbudówkę zamiast wieży, której kształt przypominał dziób statku. Nie posiadały uzbrojenia. Wykorzystywano je do holowania uszkodzonych pojazdów oraz przepychania barek desantowych na plażach. Prawdopodobnie jeden z tych pojazdów był pierwszym alianckim wozem, który wylądował we Francji. Powstało około 60 pojazdów tego typu.

    BARV
    BARV

    CDL (Canal Defence Light) – zmodyfikowany czołg średni M3 Grant, z zamontowany potężnym reflektorem. Pojazdy tego typu miały oświetlać pozycje wroga podczas desantu. Idea „pojazdów oświetleniowych” powstała na początku wojny z myślą o działaniach w Afryce Północnej. Nigdy nie wykorzystano ich jednak w pierwotnym celu. Powstało około 335 czołgów tego typu.

    CDL
    CDL

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMiG-29 na granicy kosmosu
    Next Article Punt gun – armata na ptaki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.