SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » TOG1 i TOG2 – czołgi które nigdy nie powinny powstać
    TOG1 i TOG2 - czołgi które nigdy nie powinny powstać
    TOG1 i TOG2 - czołgi które nigdy nie powinny powstać
    Artykuły

    TOG1 i TOG2 – czołgi które nigdy nie powinny powstać

    Michał BanachBy Michał Banach21 maja 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Tuż przed wybuchem II wojny światowej w Wielkiej Brytanii powołano Special Vehicle Development Committee, którego celem było zaprojektowanie ciężkiego czołgu, który idealnie nadawałby się do walki na frontach… I wojny światowej. Powstały dwa pojazdy nazwane TOG1 i TOG2, które po długich próbach zostały uznane za nieprzydatne.

    Geneza

    Mimo rozwoju techniki, pod koniec lat 30. wielu francuskich i brytyjskich wojskowych wierzyło, że zbliżająca się nieuchronnie II wojna światowa będzie wyglądała dokładnie tak samo jak Wielka Wojna 1914-1918. Chociaż doświadczenia walk w Hiszpanii podczas hiszpańskiej wojny domowej oraz kierunki w jakich rozwijane były wojska pancerne w Niemczech i ZSRR zaprzeczały takiemu obrotowi spraw, w lipcu 1939 roku Sir Albert Gerald Stern, były członek Landships Committee odpowiedzialnego za powstanie pierwszych brytyjskich czołgów doprowadził do powołania Special Vehicle Development Committee (SVDC), którego celem było zbudowanie nowego czołgu ciężkiego dla brytyjskiej armii.

    W skład zespołu weszli dawni współpracownicy Sterna, którzy mieli swój znaczący wkład w powstanie pierwszych czołgów podczas I wojny światowej. Dobór współpracowników sprawił, że komitet zaczęto nazywać „The Old Gang” (w skrócie TOG). Oprócz Sterna w prace nad nowym czołgiem zaangażowali się m.in. Sir Eustace Tennyson d’Eyncourt (konstruktor morski), emerytowany generał Sir Ernest Swinton, Harry Ricardo specjalizujący się w konstrukcji silników, major Walter Gordon Wilson odpowiedzialny za przekładnię i transmisję oraz Sir William Tritton wraz z firmą William Foster & Co Ltd, znany z zbudowania pierwszego brytyjskiego czołgu – Little Willie.

    Number 1 Lincoln Machine „Little Willie”
    Number 1 Lincoln Machine „Little Willie”

    Prace nad czołgiem ruszyły pod koniec 1939 roku, już po walkach w Polsce, gdzie Niemcy zastosowali taktykę Blitzkriegu. Według założeń nowy pojazd miał być zdolny do pokonywania okopów i błotnistych terenów zrytych pociskami, uzbrojenie miało składać się z licznych karabinów maszynowych oraz dwufuntowych działek, a prędkość czołgu miała oscylować w granicach 10 km/h. Opancerzenie miało zapewniać ochronę przed pociskami przeciwpancernymi kalibru 47 mm oraz przed odłamkami z pocisków artyleryjskich kalibru 105 mm.

    TOG1

    Drewnianą makietę prototypu ukończono na początku 1940 roku, a właściwy prototyp w październiku 1940 roku, już po niemieckiej inwazji na Francję, gdzie ponownie zastosowano taktykę wojny błyskawicznej. Pojazd otrzymał nazwę TOG1 i miał 10 m długości, 3,1 m szerokości oraz 3 m wysokości, a całość ważyła 81 ton (sic!). Uzbrojenie czołgu składało się z armaty kalibru 75 mm umieszczonej w przedniej części kadłuba (tak jak w nieudanych francuskich czołgach ciężkich Char B1) oraz karabinów maszynowych strzelających we wszystkich kierunkach. Początkowo zakładano, że czołg otrzyma dwa działka przeciwpancerne kalibru 40 mm w bocznych sponsonach, ale ostatecznie zrezygnowano z nich, montując wieżę z czołgu Matilda Mk II.

    blank

    Pokraczny, powolny (prędkość maksymalna wynosiła 14 km/h), olbrzymi i wyjątkowo ciężki czołg już w pierwszych próbach okazał się problemem. Skomplikowany system napędu składający się z dwóch silników elektrycznych napędzających gąsienice i zasilanych przez silnik diesla o mocy 600 KM szybko się przegrzewał. Dodatkowo pojazd cały czas trapiony był problemami z skrzynią biegów, które próbowano rozwiązać aż do maja 1943 roku. TOG1 był wówczas już całkowicie nieprzydatny, w związku z czym jedyny zbudowany prototyp trafił do Chobham, gdzie ślad po nim zaginął.

    TOG2

    Krótko po rozpoczęciu prac nad czołgiem TOG1 zespół Sterna postanowił rozpocząć prace nad kolejnym pojazdem, pozbawionym wad pierwszego wozu. Czołg otrzymał nazwę TOG2 a budowa prototypu ruszyła 27 czerwca 1940 roku, natomiast gotowy pojazd dostarczono w marcu 1941 roku. Od swojego poprzednika różnił się bardziej przemyślanym układem gąsienic (które w TOG1 przebiegały tak samo jak w pierwszo-wojennych Mark IV) , uzbrojeniem przeniesionym do wieży (testowano jej kilka wariantów, ale ostateczny był podobny do wieży zastosowanej później w czołgu A30 Challenger). Zamiast haubicy i działka kalibru 40 mm zastosowano armatę przeciwpancerną QF 17 pdr kalibru 76,2 mm.

    blank

    TOG2 miał 10,1 m długości, 3,12 m szerokości i 3 m wysokości. Waga pojazdu wynosiła około 81,3 tony i mimo zastosowano lepszego dwunastocylindrowego  silnika diesla Paxman-Ricardo o mocy 600 KM prędkość maksymalna wynosiła około 13,7 km/h. Układ napędowy był prawie taki sam jak w wcześniejszym prototypie, ale dzięki zastosowaniu lepszych silników elektrycznych nie sprawiał tyle problemów.

    W lipcu 1941 roku rozpoczęto próby poligonowe TOG2, w których porównywano go z sprawdzonymi czołgami Matilda Mk II i Valentine. Teoretycznie TOG2 spisał się na próbach nawet lepiej niż rywale, jednak konkurencje, które wygrał, nie do końca odzwierciedlały warunki w jakich toczono walki pancerne (pokonywanie przeszkód terenowych typowych dla wojny pozycyjnej). W kolejnych próbach rozpoczętych w styczniu 1942 roku TOG2 zmierzył się prototypowym Churchillem. Tym razem próby zakończyły się remisem z lekkim wskazaniem na Churchilla, który był lżejszy, szybszy i prezentował większe możliwości bojowe.

    blank

    Prace nad czołgiem kontynuowano, ale po próbach przeprowadzonych w maju 1944 roku uznano, że TOG2 nie prezentuje większych możliwości bojowych od Churchilla, a koszty jego produkcji są zbyt wysokie. Prototyp wysłano do Chobham, a po wojnie przekazano do Tank Museum w Bovington.

    Bezsensowne marnowanie zasobów

    Praktycznie od początku prace nad czołgami TOG1 i TOG2 nie miały żadnego sensu. Pojazdy projektowano z myślą o walkach pozycyjnych, takich samych jak podczas I wojny światowej. Już we wrześniu 1939 roku było wiadomo, że II wojna światowa nie będzie wojną pozycyjną, a kolejne miesiące tylko potwierdzały ten fakt. Mimo to komitet Sterna uparcie kontynuował prace, marnując czas i środki.

    blank

    Idealnie projekt podsumował Vernom Cleare, który stwierdził, że projekt marnował pieniądze, czas, zasoby i zadziwiało go, że ktokolwiek pozwolił na jego realizację. Prawdopodobnie na prace nad tymi czołgami pozwolił sam Churchill, który dobrze znał Sterna i jego zespół. Być może starzy znajomi łatwo wmówili brytyjskiemu premierowi, że projekt ma sens.

    TOG2
    TOG2
    TOG2
    TOG2
    TOG2

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTajemnicze piramidy w Güímarze – kto i kiedy je zbudował?
    Next Article Poznań Air Show 2018 – relacja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.