Ze względu na swoje rozmiary, w przeciwieństwie do pojazdów lądowych czy nawet samolotów, statki znacznie dłużej pozostają w eksploatacji. Wiele z nich w trakcie swojej kilkudziesięcioletniej kariery wielokrotnie przechodzi remonty i przebudowy, dzięki którym cały czas mogą wypełniać swoje zadania. Oto lista 8 najstarszych statków pasażerskich pozostających cały czas w eksploatacji.

Wszystkie opisane statki przeszły w trakcie swojej służby wiele remontów, modernizacji a nawet były kompletnie przebudowywane. Nosiły również wiele nazw, których nie wymieniałem, pozostawiając jedynie obecną nazwę i pierwszą nazwę.

Na liście znajdują się jedynie statki pasażerskie, wycieczkowce i promy, które pozostają w służbie i cały czas pływają. Istnieje jeszcze kilka starszych jednostek, które są wykorzystywane do różnych celów, ale żadna z nich nie pływa z pasażerami. Na liście nie ma również żaglowców. W latach 2020-2022 bardzo duża liczba liniowców mających już swoje lata została zezłomowana. Wykorzystano czas pandemii i wstrzymania rejsów pasażerskich do znaczącego odmłodzenia floty. Tym samym na liście doszło do bardzo wielu przetasowań, względem jej pierwotnej wersji opublikowanej w 2017 roku.


8. MS Ocean Endeavour (1982)  – zwodowany 17 kwietnia 1981 roku i wprowadzony do służby w kwietniu 1982 roku. Statek powstał w Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskiego i pływał po Bałtyku pod banderą ZSRR i nazwą Władywostok. Od 1996 roku pływa pod tanimi banderami. Statek ma 137 m długości i tonaż 12 907 GT. Może zabrać na pokład 199 pasażerów i 90-100 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 15 węzłów.

MV Ocean Adventurer (fot. Gordon Leggett)
MV Ocean Adventurer (fot. Gordon Leggett)

7. Blue Sapphire (1982) – zwodowany 22 grudnia 1980 roku, do służby wszedł 8 stycznia 1982 roku. Zbudowano go w Niemczech i przez wiele lat pływał pod niemiecką banderą i nazwą Europa. W toku służby wielokrotnie zmieniał właściciela, nazwę oraz był przebudowywany. Obecnie wykonuje głównie rejsy wycieczkowe. Statek ma 199 m długości i tonaż 37 301 GT. Może zabrać na pokład 752-1158 pasażerów i 406 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 19 węzłów.

Blue Sapphire (fot. Mef.ellingen/Wikimedia Commons)
Blue Sapphire (fot. Mef.ellingen/Wikimedia Commons)

6. Klavdiya Yelanskaya (1977) – zwodowany 14 maja 1977 roku, do służby wszedł 29 grudnia 1977 roku pod banderą ZSRR. W swojej karierze oprócz pasażerów woził również rosyjskich żołnierzy i personel do Angoli i Kuby. Obecnie wykonuje rutynowe rejsy pasażerskie wzdłuż rosyjskiego wybrzeża. Statek ma 100 m długości i tonaż 4329 GT. Może zabrać na pokład 224 pasażerów i 50 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 17,2 węzła.

Klavdiya Yelanskaya (fot. Soul Train/Wikimedia Commons)
Klavdiya Yelanskaya (fot. Soul Train/Wikimedia Commons)

5. MV Sea Adventurer (1975) – zwodowany 19 kwietnia 1975 roku, wprowadzony do służby w tym samym roku pod nazwą Alla Tarasova. Jest to wycieczkowiec o wzmocnionym kadłubie, przystosowany do pływania po zalodzonych szlakach, głównie podczas ekspedycji polarnych. Zbudowano go w Jugosławii dla ZSRR, kilkukrotnie przebudowywano – m.in. w 1998 roku. Obecnie pływa pod banderą Bahamów. Statek ma 100 m długości i tonaż 4376 ton. Może zabrać na pokład 128 pasażerów i 87 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 12 węzłów.

MV Sea Adventurer - obecnie MV Ocean Adventure (fot. Gordon Leggett)
MV Sea Adventurer – obecnie MV Ocean Adventure (fot. Gordon Leggett)

4. MV Aegean Odyssey (1973) – zwodowany 18 czerwca 1972 roku, wprowadzony do służby 22 sierpnia 1973 roku. Początkowo zbudowany jako prom ro-ro, pływał pod izraelską banderą. Następnie przebudowany na liniowiec. Kilkukrotnie modernizowany, obecnie wykonuje rejsy dla Road Scholar. Statek ma 140 m długości i tonaż 11 906 GT. W swojej obecnej konfiguracji zabiera na pokład 380 pasażerów i 180 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 18 węzłów.

MV Aegean Odyssey (fot. Piergiuliano Chesi)
MV Aegean Odyssey (fot. Piergiuliano Chesi)

3. MS Knyaz Vladimir (1971) – zwodowany 16 października 1970 roku, wprowadzony do służby 16 maja 1971 roku. Początkowo pływał pod nazwą Eagle, pod brytyjską banderą. W kolejnych latach wielokrotnie zmieniał nazwy i właścicieli. W 2014 roku wycofano go z służby, ale w styczniu 2017 roku został kupiony przez rosyjską firmę z zamiarem przywrócenia do służby pod rosyjską banderą.  Prom ma 142 m długości i tonaż 14 717 GT. W swojej ostatniej konfiguracji eksploatacyjnej zabierał na pokład 770 pasażerów i 325 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosiła 18 węzłów.

MS Knyaz Vladimir jeszcze jako MS Royal Iris (fot. Zvi Roger)
MS Knyaz Vladimir jeszcze jako MS Royal Iris (fot. Zvi Roger)

2. MS Freewinds (1968) – zwodowany 12  lutego 1968 roku, wszedł do służby w listopadzie 1968 roku jako niemiecki wycieczkowiec MS Boheme. Wykorzystywany w tej roli do 1986 roku został następnie kupiony przez Scjentologów, którzy wykorzystują go jako miejsce prowadzenia kursów i szkoleń. Po przejęciu zmieniono nazwę na MS Freewinds. Statek ma 134 m długości i tonaż 9780 GT. Może zabrać na pokład 360 pasażerów i 198 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 20 węzłów.

MS Freewinds (fot. Annelis/Wikimedia Commons)
MS Freewinds (fot. Annelis/Wikimedia Commons)

1. MV Ocean Majesty (1966) – Przez lata znajdujący się w środku stawki, obecnie będący najstarszym, cay czas eksploatowanym statkiem pasażerskim. Zwodowany 4 grudnia 1965 roku, wszedł do służby 27 lipca 1966 roku pod nazwą MS Juan March jako hiszpański prom. W 1994 roku przebudowany na wycieczkowiec. Po raz pierwszy jednostka otrzymała nazwę MV Ocean Majesty w 1988 roku. Po kilku zmianach nazw, w 1995 roku ponownie nadano mu tę nazwę. Statek ma 135 m długości i tonaż 10 417 BRT. Może zabrać na pokład około 613 pasażerów i 257 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 18 węzłów.

MV Ocean Majesty
MV Ocean Majesty

Najstarszy, ale już nie w służbie

MV Astoria (1948) – przez lata najstarszy pływający statek pasażerski. Od 2021 roku czeka na dalszy los – złomowanie lub spokojną służbę po zacumowaniu na stałe. Stępkę położono w kwietniu 1945 roku, wodowanie miało miejsce 9 września 1946 roku, a do służby jednostka weszła 7 lutego 1948 roku. W trakcie swojej długiej służby statek przeszedł kilka modernizacji, z których w trakcie ostatniej przebudowano go całkowicie. Początkowo jednostka nosiła nazwę MS Stockholm. W 1956 roku liniowiec zderzył się z włoskim statkiem Andrea Doria, który zatonął w wyniku zderzenia. Astoria ma 160 m długości i tonaż 12 165 BRT. Może zabrać na pokład 556 pasażerów. Prędkość maksymalna wynosi 19 węzłów.

Pełną historią statku można znaleźć w tym artykuleMV Astoria – najstarszy pływający liniowiec pasażerski.

MV Astoria (fot. N. Johannes/Wikimedia Commons)
MV Astoria (fot. N. Johannes/Wikimedia Commons)

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.