Ze względu na swoje rozmiary, w przeciwieństwie do pojazdów lądowych czy nawet samolotów, statki znacznie dłużej pozostają w eksploatacji. Wiele z nich w trakcie swojej kilkudziesięcioletniej kariery wielokrotnie przechodzi remonty i przebudowy, dzięki którym cały czas mogą wypełniać swoje zadania. Oto lista 8 najstarszych statków pasażerskich pozostających cały czas w eksploatacji.
Wszystkie opisane statki przeszły w trakcie swojej służby wiele remontów, modernizacji a nawet były kompletnie przebudowywane. Nosiły również wiele nazw, których nie wymieniałem, pozostawiając jedynie obecną nazwę i pierwszą nazwę.
Na liście znajdują się jedynie statki pasażerskie, wycieczkowce i promy, które pozostają w służbie i cały czas pływają. Istnieje jeszcze kilka starszych jednostek, które są wykorzystywane do różnych celów, ale żadna z nich nie pływa z pasażerami. Na liście nie ma również żaglowców. W latach 2020-2022 bardzo duża liczba liniowców mających już swoje lata została zezłomowana. Wykorzystano czas pandemii i wstrzymania rejsów pasażerskich do znaczącego odmłodzenia floty. Tym samym na liście doszło do bardzo wielu przetasowań, względem jej pierwotnej wersji opublikowanej w 2017 roku.
8. MS Ocean Endeavour (1982) – zwodowany 17 kwietnia 1981 roku i wprowadzony do służby w kwietniu 1982 roku. Statek powstał w Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskiego i pływał po Bałtyku pod banderą ZSRR i nazwą Władywostok. Od 1996 roku pływa pod tanimi banderami. Statek ma 137 m długości i tonaż 12 907 GT. Może zabrać na pokład 199 pasażerów i 90-100 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 15 węzłów.
7. Blue Sapphire (1982) – zwodowany 22 grudnia 1980 roku, do służby wszedł 8 stycznia 1982 roku. Zbudowano go w Niemczech i przez wiele lat pływał pod niemiecką banderą i nazwą Europa. W toku służby wielokrotnie zmieniał właściciela, nazwę oraz był przebudowywany. Obecnie wykonuje głównie rejsy wycieczkowe. Statek ma 199 m długości i tonaż 37 301 GT. Może zabrać na pokład 752-1158 pasażerów i 406 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 19 węzłów.
6. Klavdiya Yelanskaya (1977) – zwodowany 14 maja 1977 roku, do służby wszedł 29 grudnia 1977 roku pod banderą ZSRR. W swojej karierze oprócz pasażerów woził również rosyjskich żołnierzy i personel do Angoli i Kuby. Obecnie wykonuje rutynowe rejsy pasażerskie wzdłuż rosyjskiego wybrzeża. Statek ma 100 m długości i tonaż 4329 GT. Może zabrać na pokład 224 pasażerów i 50 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 17,2 węzła.
5. MV Sea Adventurer (1975) – zwodowany 19 kwietnia 1975 roku, wprowadzony do służby w tym samym roku pod nazwą Alla Tarasova. Jest to wycieczkowiec o wzmocnionym kadłubie, przystosowany do pływania po zalodzonych szlakach, głównie podczas ekspedycji polarnych. Zbudowano go w Jugosławii dla ZSRR, kilkukrotnie przebudowywano – m.in. w 1998 roku. Obecnie pływa pod banderą Bahamów. Statek ma 100 m długości i tonaż 4376 ton. Może zabrać na pokład 128 pasażerów i 87 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 12 węzłów.
4. MV Aegean Odyssey (1973) – zwodowany 18 czerwca 1972 roku, wprowadzony do służby 22 sierpnia 1973 roku. Początkowo zbudowany jako prom ro-ro, pływał pod izraelską banderą. Następnie przebudowany na liniowiec. Kilkukrotnie modernizowany, obecnie wykonuje rejsy dla Road Scholar. Statek ma 140 m długości i tonaż 11 906 GT. W swojej obecnej konfiguracji zabiera na pokład 380 pasażerów i 180 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 18 węzłów.
3. MS Knyaz Vladimir (1971) – zwodowany 16 października 1970 roku, wprowadzony do służby 16 maja 1971 roku. Początkowo pływał pod nazwą Eagle, pod brytyjską banderą. W kolejnych latach wielokrotnie zmieniał nazwy i właścicieli. W 2014 roku wycofano go z służby, ale w styczniu 2017 roku został kupiony przez rosyjską firmę z zamiarem przywrócenia do służby pod rosyjską banderą. Prom ma 142 m długości i tonaż 14 717 GT. W swojej ostatniej konfiguracji eksploatacyjnej zabierał na pokład 770 pasażerów i 325 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosiła 18 węzłów.
2. MS Freewinds (1968) – zwodowany 12 lutego 1968 roku, wszedł do służby w listopadzie 1968 roku jako niemiecki wycieczkowiec MS Boheme. Wykorzystywany w tej roli do 1986 roku został następnie kupiony przez Scjentologów, którzy wykorzystują go jako miejsce prowadzenia kursów i szkoleń. Po przejęciu zmieniono nazwę na MS Freewinds. Statek ma 134 m długości i tonaż 9780 GT. Może zabrać na pokład 360 pasażerów i 198 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 20 węzłów.
1. MV Ocean Majesty (1966) – Przez lata znajdujący się w środku stawki, obecnie będący najstarszym, cay czas eksploatowanym statkiem pasażerskim. Zwodowany 4 grudnia 1965 roku, wszedł do służby 27 lipca 1966 roku pod nazwą MS Juan March jako hiszpański prom. W 1994 roku przebudowany na wycieczkowiec. Po raz pierwszy jednostka otrzymała nazwę MV Ocean Majesty w 1988 roku. Po kilku zmianach nazw, w 1995 roku ponownie nadano mu tę nazwę. Statek ma 135 m długości i tonaż 10 417 BRT. Może zabrać na pokład około 613 pasażerów i 257 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 18 węzłów.
Najstarszy, ale już nie w służbie
MV Astoria (1948) – przez lata najstarszy pływający statek pasażerski. Od 2021 roku czeka na dalszy los – złomowanie lub spokojną służbę po zacumowaniu na stałe. Stępkę położono w kwietniu 1945 roku, wodowanie miało miejsce 9 września 1946 roku, a do służby jednostka weszła 7 lutego 1948 roku. W trakcie swojej długiej służby statek przeszedł kilka modernizacji, z których w trakcie ostatniej przebudowano go całkowicie. Początkowo jednostka nosiła nazwę MS Stockholm. W 1956 roku liniowiec zderzył się z włoskim statkiem Andrea Doria, który zatonął w wyniku zderzenia. Astoria ma 160 m długości i tonaż 12 165 BRT. Może zabrać na pokład 556 pasażerów. Prędkość maksymalna wynosi 19 węzłów.
Pełną historią statku można znaleźć w tym artykule – MV Astoria – najstarszy pływający liniowiec pasażerski.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.