Ze względu na swoje rozmiary, w przeciwieństwie do pojazdów lądowych czy nawet samolotów, statki znacznie dłużej pozostają w eksploatacji. Wiele z nich w trakcie swojej kilkudziesięcioletniej kariery wielokrotnie przechodzi remonty i przebudowy, dzięki którym cały czas mogą wypełniać swoje zadania. Oto lista 8 najstarszych statków pasażerskich pozostających cały czas w eksploatacji.

Wszystkie opisane statki przeszły w trakcie swojej służby wiele remontów, modernizacji a nawet były kompletnie przebudowywane. Nosiły również wiele nazw, których nie wymieniałem, pozostawiając jedynie obecną nazwę i pierwszą nazwę.

Na liście znajdują się jedynie statki pasażerskie, wycieczkowce i promy, które pozostają w służbie i cały czas pływają. Istnieje jeszcze kilka starszych jednostek, które są wykorzystywany do różnych celów, ale żadna z nich nie pływa z pasażerami.


8. MV Leisure World (1970) – zwodowany 28 czerwca 1969 roku, wprowadzony do służby 3 stycznia 1970 roku. Początkowo wykorzystywany na Karaibach pod nazwą Skyward (jednostka siostrzana dla MS Starward). Po 1991 roku jednostka kilkukrotnie zmieniała nazwę. W 1993 roku ostatecznie nazwaną ją MV Leisure World. Statek wykorzystywany jest od 2000 roku jako pływające kasyno w Singapurze. Statek ma 160 m długości i tonaż 16 254 BRT. Może zabrać na pokład 850 pasażerów i 250 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 16 węzłów.

MV Leisure World

MV Leisure World

7. MS Louis Aura (1968) – stępkę położono 1 stycznia 1967 roku, do służby wszedł 30 listopada 1069 roku pod nazwą Starward, jako wycieczkowiec. Wykorzystywany głównie na Morzu Śródziemnym, w 2006 roku miał być przeniesiony na Karaiby, jednak zamiast tego brał udział w ewakuacji amerykańskich obywateli z Libanu. W 2013 roku jego nazwę zmieniono na Louis Aura. Obecnie jednostka cały czas działa na Morzu Śródziemnym. Statek ma 160 m długości i tonaż 15 781 GT. Może zabrać na pokład 876 pasażerów i 400 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 16 węzłów.

MS Louis Aura

MS Louis Aura

6. MS Freewinds (1968) – zwodowany 12  lutego 1968 roku, wszedł do służby w listopadzie 1968 roku jako niemiecki wycieczkowiec MS Boheme. Wykorzystywany w tej roli do 1986 roku został następnie kupiony przez Scjentologów, którzy wykorzystują go jako miejsce prowadzenia kursów i szkoleń. Po przejęciu zmieniono nazwę na MS Freewinds. Statek ma 134 m długości i tonaż 9780 GT. Może zabrać na pokład 360 pasażerów i 198 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 20 węzłów.

MS Freewinds

MS Freewinds

5. MS Amusement World (1967) – zwodowany 29 września 1966 roku, wprowadzony do służby 5 kwietnia 1967 roku szwedzki prom, pływający początkowo pod nazwą MS Patricia. Do 1997 roku wykorzystywany głównie na Bałtyku, następnie wysłany do Singapuru, gdzie przebudowano go na wycieczkowiec, a później na pływające kasyno i nazwano MS Amusement World. Statek ma 141 m długości i tonaż 12 764 BRT. Początkowo mógł zabierać na pokład 748-930 pasażerów w kabinach oraz 200-275 samochodów. Prędkość maksymalna 12 węzłów.

MS Amusement World

MS Amusement World

1 2
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+