SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zestrzelenie lotu KAL 902 – o włos od tragedii
    Zestrzelenie lotu KAL 902 - o włos od tragedii
    Zestrzelenie lotu KAL 902 - o włos od tragedii
    Artykuły

    Zestrzelenie lotu KAL 902 – o włos od tragedii

    Michał BanachBy Michał Banach2 czerwca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    W trakcie zimnej wojny, doszło do wielu przypadkowych zestrzeleń samolotów cywilnych, które naruszyły przestrzeń powietrzną innego kraju. 20 kwietnia 1978 roku doszło do incydentu, który mógł zakończyć się wielka tragedią. Rosjanie przypadkowo ostrzelali należącego do Korean Air Lines Boeinga 707, który musiał awaryjnie lądować na zamarzniętym jeziorze w Karelskiej ASRR.

    Rutynowy lot

    Lot KAL 902 był rutynowym lotem między Paryżem, a Seulem, przez Anchorage. Samoloty obsługujące ten lot przelatywały nad Grenlandią, w pobliżu bieguna północnego i po międzylądowaniu w Anchorage na Alasce kierowały się do Korei Południowej. 20 kwietnia 1978 roku Boeing 707-321B o numerze rejestracyjnym HL7429 wystartował o godzinie 13:39 z Paryża w kolejny, rutynowy lot. Maszyna pilotowana była przez kapitana Kim Chang Kyu, drugim pilotem był Cha Sonn Do, a inżynierem pokładowym Lee Khun Shik. Na pokładzie znajdowało 12 członków załogi i 97 pasażerów.

    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15

    Początkowo lot przebiegał normalnie, a załoga regularnie raportowała jego przebieg. Samolot lecąc na autopilocie dotarł w okolice Ellesmore Island w północnej Kanadzie, gdzie zbliżył się do magnetycznego bieguna północnego. Doszło wówczas do rozkalibrowania systemu nawigacyjnego i kompasu, przez co autopilot zaczął skręcać na południowy-wschód. Załoga nie zauważyła tego i kontynuowała lot. O godzinie 20:54 KAL 902 został zauważony przez radzieckie radary obrony przeciwlotniczej w odległości około 400 km od wód terytorialnych ZSRR. O godzinie 21:19 maszyna wleciała w radziecką przestrzeń powietrzną, co doprowadziło do ogłoszenia alarmu i poderwania myśliwca Su-15, który miał przechwycić intruza.

    Zgodnie z procedurami, myśliwiec miał odnaleźć samolot, rozpoznać go wizualnie, a następnie zmusić do lądowania. Teoretycznie pilot miał nawiązać łączność radiową z załogą, ale z racji braku wiedzy o częstotliwościach na jakich miałaby się odbyć komunikacja, stosowano sygnały wizualne – myśliwiec miał podlecieć obok samolotu i machając skrzydłami dać sygnał załodze przechwyconej maszyny do lotu za myśliwcem.

    Rozbity Boeing 707 lot KAL 902
    Rozbity Boeing 707 lot KAL 902

    Zestrzelenie

    Pilotowany przez Aleksandra Bosowa Su-15 przechwycił Boeinga 707a, pilot poinformował dowództwo, że jest to maszyna cywilna, a nie wojskowy RC-135 za jaki uznano maszynę na podstawie sygnatury radarowej. Bosow próbował nawiązać kontakt z załogą (podobno załoga również próbowała nawiązać kontakt), ale bezskutecznie. Bosow dodatkowo podleciał do Boeinga od prawej strony (od strony drugiego pilota), a nie lewej jak wymagają procedury.

    Z powodu braku kontaktu, Bosow otrzymał rozkaz zestrzelenia samolotu, mimo swoich protestów. O 21:42 wystrzelił dwa pociski R-60, z których jeden minął cel, a drugi trafił w końcówkę skrzydła Boeinga, odrywając około 4-metrowy fragment skrzydła i uszkadzając kadłub, co doprowadziło do dekompresji. Eksplozja doprowadziła również do śmierci jednego pasażera – Bahng Tais Hwang. Uszkodzony samolot zaczął obniżać lot i wleciał w chmury. Bosow z powodu braku paliwa musiał jednak przerwać pościg. W tym czasie w powietrzu znalazły się kolejne Su-15, poderwane po tym, jak na radarach zauważono… fragment skrzydła, który uznano za pocisk.

    Rozbity Boeing 707 lot KAL 902
    Rozbity Boeing 707 lot KAL 902

    Kim Chang Kyu szukał bezskutecznie miejsca do lądowania przez około 40 minut (niektóre źródła sugerują, że maszyna leciała nawet godzinę i 40 minut). W tym czasie doleciały dwa kolejne Su-15, które miały doprowadzić maszynę na rosyjskie lotnisko. Relacje pilotów nie są jednak spójne, ponieważ jeden z nich, Anatolij Kerefow zeznał, że zmusił koreańską maszynę do lądowania na zamarzniętym jeziorze Korpijärvi, czego nie potwierdza inny pilot, według którego miał on eskortować Boeinga.

    Mimo wszystko samolot pasażerski bezpiecznie wylądował na zamarzniętym jeziorze. Lądowanie przeżyły wszystkie osoby na pokładzie, ale zanim na miejsce po około 2 godzinach dotarły służby ratownicze, jedna z pasażerek – Yoshitako Sugano zmarła.

    Rozbity Boeing 707 lot KAL 902
    Rozbity Boeing 707 lot KAL 902

    Pasażerowie i załoga zostali ewakuowani przez radzieckie śmigłowce i 22 kwietnia zostali zabrani z bazy Kem do Murmańska, a następnie do Helsinek, skąd 23 kwietnia zostali zabrani do Seulu. W tym czasie Kim Chang Kyu oraz Lee Khun Shik pozostawali w areszcie, ale ostatecznie 29 kwietnia zostali uwolnieni. Rosjanie nie pozwolili jednak na przeprowadzenie międzynarodowego śledztwa, ani nie przekazali czarnych skrzynek oraz żadnych nagrań. Sam samolot został rozebrany i wywieziony. Co istotne, Rosjanie obarczyli Koreę Południową kosztami akcji, wynoszącymi 100 000 dolarów (współcześnie około 392 000 dolarów), ale kwota ta nie została nigdy zapłacona.

    Podsumowanie

    Oficjalnie, według rosyjskich źródeł, całą winę za incydent zrzucono na załogę KAL 902. Niezależnie, Koreańczycy zrzucili winę za zboczenie z kursu na awarię systemu nawigacyjnego. Co istotne, incydent ten nie zapobiegł kolejnym podobnym wydarzeniom, z których najtragiczniejszym okazało się zestrzelenie lotu KAL 007.

    Rozbity Boeing 707 lot KAL 902
    Rozbity Boeing 707 lot KAL 902

    Kwestia sporną pozostają również działania Aleksandra Bosowa. Niektórzy twierdzą, że celowo wystrzelił pociski tak, aby jeden nie trafił w cel, a drugi tylko lekko uszkodził Boeinga, nie doprowadzając do jego zestrzelenia. Bosow wiedział, że jeśli nie wykonałby rozkazu, zostałby oskarżony i skazany, ale z drugiej strony wiedział, że przechwycony samolot był maszyną cywilną, a nie wojskową.

    Rozbity Boeing 707 lot KAL 902
    Rozbity Boeing 707 lot KAL 902
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułKrążowniki pancerne typu Duke of Edinburgh
    Następny artykuł Jedyny w swoim rodzaju BWSM-80
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.