SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Su-15 – myśliwiec przechwytujący z mroczną historią
    Su-15 - myśliwiec przechwytujący z mroczną historią
    Su-15 - myśliwiec przechwytujący z mroczną historią
    Artykuły

    Su-15 – myśliwiec przechwytujący z mroczną historią

    Michał BanachBy Michał Banach13 marca 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Wprowadzony do służby w latach 60. myśliwiec przechwytujący Suchoj Su-15 był jednym z najważniejszych rosyjskich myśliwców tego typu w czasie Zimnej Wojny. Ze względu na swoją rolę pełnioną w systemie obrony powietrznej Związku Radzieckiego, samoloty te zapisały na swoim koncie kilka czarnych kart w historii lotnictwa.

    Nowy, podstawowy radziecki myśliwiec przechwytujący

    Na przełomie lat 50. i 60. podstawowymi myśliwcami przechwytującymi w ZSRR były maszyny typu Su-9. Krótko po wprowadzeniu ich do eksploatacji rozpoczęto jednak prace nad ich rozwinięciem w postaci samolotów Su-11. Niestety w trakcie służby wyszły na jaw wady obu konstrukcji, które doprowadziły do przerwania dalszych prac nad tą linią maszyn.

    Suchoj Su-9
    Suchoj Su-9

    Jako rozwiązanie doraźne, radzieckie siły powietrzne wprowadziły do do eksploatacji samoloty typu Jak-28P, opracowywane równolegle z Su-9. W biurze konstrukcyjnym Suchoja rozpoczęto wówczas niezależnie prace nad następcą feralnych Su-9 i Su-11. Początkowo maszyna miała zachować zbliżoną konstrukcję do swoich poprzedników, ale ostatecznie zdecydowano się na opracowanie zupełnie nowej konstrukcji.

    Głównym powodem była potrzeba zastosowania nowej stacji radiolokacyjnej, a tym samym rezygnacja z przedniego wlotu powietrza na rzecz dwóch wlotów umieszczonych po bokach kadłuba, oraz zastosowaniem dwóch silników zamiast jednego. Prototyp takiej maszyny, oznaczony jako T-58D opracowano w pierwszej połowie 1962 roku (w tym czasie projektem już interesowało się wojsko). Oblot maszyny pilotowanej przez Władimira Iljuszyna miał miejsce 30 maja 1962 roku.

    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15

    Łącznie zbudowano trzy prototypy, różniące się wyposażeniem. Początkowo zakładano, że samoloty otrzymają radar Smiercz-AS i pociski kierowane K-8M2, jednak prace nad kompleksem przedłużały się. Ostatecznie Su-15, jak oznaczono nowy samolot otrzymał radar Orieł-D i pociski K-8M1, będące rozwinięciem systemów uzbrojenia z Su-11.

    Próby państwowe prototypów prowadzono od sierpnia 1963 do czerwca 1964 roku. W ich trakcie dopracowano konstrukcję. Oficjalnie Su-15 został przyjęty do uzbrojenia 30 kwietnia 1965 roku, a pierwsze seryjne egzemplarze dostarczono do jednostek w 1967 roku.

    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15

    Su-15 miał skrzydła w układzie delta o rozpiętości 9,4 m, a kadłub miał 22 m długości. Masa własna samolotu wynosiła 10 ton, a maksymalna masa startowa 17,9 tony. Napęd stanowiły dwa silniki Tumański R-13-300, różniące się w poszczególnych wersjach parametrami. Zapewniały one prędkość około 2230 km/h, zasięg 1380 km i możliwość operowania na pułapie 18 100 m.

    Uzbrojenie Su-15 początkowo było bardzo ubogie i składało się z dwóch pocisków rakietowych R-98 na węzłach podskrzydłowych. W toku eksploatacji opracowano dodatkowe, podwieszane zasobniki z działkami GSz-23Ł kalibru 23 mm, a w latach 80. Su-15 dostosowano do przenoszenia rakiet R-60. W latach 1971-1975 do produkcji wprowadzono zmodernizowaną wersję maszyny, oznaczoną jako Su15TM, wyposażoną w stację radiolokacyjną RP-26 Tajfun-M i pociski R-98M.

    Łącznie zbudowano około 1300 maszyn w trzech podstawowych wersjach – Su-15, Su-15TM i Su-15UT/UM. Dodatkowo opracowano liczne prototypy i demonstratory technologii, które nigdy nie weszły do produkcji seryjnej.

    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15

    Eksploatacja

    Su-15 wykorzystywano jako podstawowe myśliwce przechwytujące radzieckich sił powietrznych. Ich podstawowym zadaniem było zabezpieczenia przestrzeni powietrznej ZSRR. W związku z tym maszyny te brały udział w przechwytywaniu samolotów, które świadomie, lub nieświadomie naruszały radziecką granicę

    W swojej karierze, Su-15 wzięły udział w czterech znaczących incydentach, jak określano sytuacje, w których przechwytywano samoloty i następnie podejmowano próbę ich zestrzelenia. Po raz pierwszy, w nocy z 11 na 12 września 1970 roku Su-15 zmusił do lądowania greckiego Douglasa DC-3.

    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15

    Kolejnym istotnym wydarzeniem było przechwycenie południowokoreańskiego Boeinga 707 HL7429 lecącego z Paryża do Anchorage na Alasce, 20 kwietnia 1978 roku. Maszyna została ostrzelana przez radzieckie myśliwce, po czym lądowała awaryjnie na jeziorze Korpijärvi w Finlandii. Zginęły dwie osoby z 109 znajdujących się na pokładzie.

    Do kolejnego i nietypowego incydentu doszło 18 lipca1981 roku, kiedy to Su-15… staranował irański samolot transportowy CL-44. Rosyjski pilot katapultował się, a decyzję o staranowaniu podjął, ponieważ gdyby zdecydował się na zajęcie pozycji do strzału, ścigana maszyna zdążyłaby uciec z rosyjskiej przestrzeni powietrznej.

    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15

    Najtragiczniejszym „incydentem” było jednak zestrzelenie południowokoreańskiego Boeinga 747, lot KAL007, do którego doszło 1 września 1983 roku. Zginęło wówczas 269 osób, a wydarzenie to pełne było nieprawidłowości zarówno ze strony załogi Boeinga, jak i Rosjan.

    Katastrofa lotu Korean Air 007 (1983)

    Na początku lat 90. wraz z rozpadem ZSRR Su-15 zaczęto wycofywać z eksploatacji (samoloty te były wówczas już przestarzałe). W 1993 roku wycofano je w Rosji, a w 1996 roku wycofane zostały maszyny, które znalazły się na Ukrainie.

    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15
    Suchoj Su-15

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMary Celeste – najsłynniejszy statek widmo
    Next Article (Prawie) porzucone lokomotywy w Arizonie – film
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.