SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany hiszpański supersamochód Pegaso Z-102
    Zapomniany hiszpański supersamochód Pegaso Z-102
    Zapomniany hiszpański supersamochód Pegaso Z-102
    Artykuły

    Zapomniany hiszpański supersamochód Pegaso Z-102

    Michał BanachBy Michał Banach11 grudnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Hiszpańska motoryzacja kojarzy się głównie z marką Seat. Mało kto wie, że w latach 1951-1958 firma Pegaso, specjalizująca się w produkcji samochodów ciężarowych wypuściła na rynek krótką serię samochodów sportowych Pegaso Z-102, uznawanych przez wielu za „hiszpańskie ferrari”.

    Na początku lat 50. główny dyrektor techniczny Pegaso, Wifredo Ricart wpadł na pomysł zaprojektowania samochodu sportowego. Ricart miał już na swoim koncie projekt Alfy Romeo 512, a jego nowy samochód miał być konkurencją dla włoskich aut tworzonych przez Enzo Ferrari. Z racji tego, że firma Pegaso nie miała doświadczenia w budowie nadwozi dla samochodów sportowych, Ricart skupił się na podwoziu, a nadwozia mieli projektować zewnętrzni wykonawcy.

    Pegaso Z-102 (fot. Erik Fuller/RM Sotheby's)
    Pegaso Z-102 (fot. Erik Fuller/RM Sotheby’s)

    Wśród firm odpowiedzialnych za nadwozia znalazły się Carrozzeria Touring, Saoutchik, Serra oraz Berlinetta. Z-102 występował w dwóch wersjach – coupe i spider. Pod maską początkowo umieszczono ośmiocylindrowy, 2,5-litrowy silnik, ale w kolejnych egzemplarzach zaczęto montować potężniejsze, ośmiocylindrowe silniki o pojemności 2,8 litra i 3,2 litra. Moc silników w zależności od wersji wynosiła od 175 do 360 KM, co przekładało się na możliwość osiągania prędkości maksymalnej 192 km/h w podstawowym modelu i 249 km/h przy najmocniejszym silniku.

    Podstawowy model z 1953 roku miał 4,1 m długości i ważył 990 kg. Ośmiocylindrowy silnik o pojemności 2,8 litra zapewniał prędkość maksymalną 225 km/h, a przyśpieszenie od 0-100 km/h wynosiło 8,5 sekundy. Zużycie paliwa utrzymywało się na poziomie 13,2 do 14,5 litra na 100 km.

    Pegaso Z-102 (fot. Tim Scott/RM Sotheby's)
    Pegaso Z-102 (fot. Tim Scott/RM Sotheby’s)

    Niestety wysokie koszty produkcji sprawiły, że po zbudowaniu zaledwie 86 egzemplarzy, produkcję Z-102 zakończono (niektóre źródła podają 125 egzemplarzy). Największym problemem była cena samochodu oraz fakt, że firma Pegaso nie była znana w świecie producentów aut sportowych. Chociaż sam Z-102 był całkiem udanym samochodem (trudnym w prowadzeniu, ale bardzo szybkim), nikt nie chciał zaufać producentowi ciężarówek i autobusów. Dla ratowania sytuacji opracowano nieco uproszczony i tańszy model Z-103, ale nie zmieniło to sytuacji. Wszystkie zbudowane Pegaso Z-102 występowały w trzech wersjach silnikowych, ale znacząco różniły się między sobą nadwoziami. Kilka Pegaso Z-102 brało udział w różnych wyścigach, ale mimo swoich parametrów nie osiągały znaczących sukcesów.

    Po zakończeniu przygody z Z-102 firma powróciła do dotychczasowej produkcji. Po hiszpańskim supersamochodzie zostały wspomnienia i nieliczne zachowane egzemplarze, z których najsłynniejszym jest Pegaso Z-102 Berlinetta Cupula z 1952 roku. Zbudowany w jednym egzemplarzu samochód został zaprezentowany na Motor Show w Medison Square Garden, a następnie trafił w ręce ówczesnego prezydenta Republiki Dominikany, Hectora Bienvenido.

    Pegaso Z-102 (fot. Theo Civitello/RM Sotheby's)
    Pegaso Z-102 (fot. Theo Civitello/RM Sotheby’s)

    Po śmierci prezydenta w 1961 roku samochód został przejęty przez władze i następnie sprzedany kupcowi z Nowego Jorku w 1968 roku. W 1976 roku auto trafiło do Meksyku, a później ponownie sprowadzono je do USA, gdzie trafiło do kolekcji Blackhawk Museum w Kalifornii. Po renowacji, w 1994 roku Berlinetta Cupula znalazła się w kolekcji Rosso Bianco w Pebble Beach, a w 2015 roku trafił do kolekcji Louwman Collection.

    Pegaso Z-102 (fot. Erik Fulle/RM Sotheby's)
    Pegaso Z-102 (fot. Erik Fulle/RM Sotheby’s)
    Pegaso Z-102 (fot. Erik Fulle/RM Sotheby's)
    Pegaso Z-102 (fot. Erik Fulle/RM Sotheby’s)
    Pegaso Z-102 (fot. Erik Fulle/RM Sotheby's)
    Pegaso Z-102 (fot. Erik Fulle/RM Sotheby’s)
    Pegaso Z-102 (fot. Theo Civitello/RM Sotheby's)
    Pegaso Z-102 (fot. Theo Civitello/RM Sotheby’s)
    Pegaso Z-102 (fot. Tim Scott/RM Sotheby's)
    Pegaso Z-102 (fot. Tim Scott/RM Sotheby’s)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSuplementacja a weganizm – na co zwrócić uwagę
    Next Article Amerykański trójpłatowiec Curtiss 18
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel

    18 grudnia 20223 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    30 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.