SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Curtiss-Wright CW-21
    Zapomniany Curtiss-Wright CW-21
    Zapomniany Curtiss-Wright CW-21
    Artykuły

    Zapomniany Curtiss-Wright CW-21

    Michał BanachBy Michał Banach27 listopada 2019Updated:27 listopada 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 30. wiele wytwórni lotniczych produkowało małe serie samolotów bojowych z myślą o eksporcie do konkretnych, często pojedynczych krajów. Jedną z takich konstrukcji był zaprojektowany w 1938 roku lekki myśliwiec przechwytujący Curtiss-Wright CW-21, który trafił do eksploatacji w Chinach i Holenderskich Indiach Wschodnich.

    Geneza

    Na początku 1938 roku w zakładach Curtiss-Wright Corporation zrodził się pomysł zbudowania samolotu myśliwskiego dysponującego bardzo lekką konstrukcją i dużą prędkością wznoszenia, kosztem braku opancerzenia i przeciętnej prędkości maksymalnej.

    Curtiss-Wright CW-21
    Curtiss-Wright CW-21

    Taka maszyna nie spełniała oczekiwań USAAC, ale mogła być ciekawym produktem eksportowym. Prace projektowe nad samolotem prowadził zespół pod kierownictwem Georga A. Page’a. Jako bazę wykorzystano konstrukcję samolotu Curtiss-Wright CW-19, ale znacznie zmodyfikowaną – zwłaszcza poprzez dodanie chowanego podwozia.

    Maszyna otrzymała oznaczenie Curtiss-Wright CW-21 i została oblatana 22 września 1938 roku. Myśliwiec miał 8 m długości i 10,6 m rozpiętości skrzydeł, maksymalną masę startową wynoszącą 2041 kg i bardzo lekką konstrukcję. Napęd stanowił dziewięciocylindrowy silnik gwiazdowy Wright Cyclone R-1820-G5 o mocy 1000 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 505 km/h i przelotową 454 km/h, oraz zasięg 1014 km. Prędkość wznoszenia wynosiła 23 m/s.

    Curtiss-Wright CW-21
    Curtiss-Wright CW-21

    Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm i dwóch kalibru 7,62 mm. Myśliwiec nie posiadał żadnego opancerzenia ani samouszczelniających się zbiorników paliwa. Ogólna konstrukcja również była bardzo lekka, ponieważ zakładano, że dzięki wysokiej prędkości wznoszenia, CW-21 nie będzie musiał walczyć z innymi myśliwcami. Jego głównym zadaniem miało być atakowanie formacji bombowców.

    Eksploatacja

    Chiny

    USAAC zapoznało się z projektem, ale natychmiast go odrzuciło (przedstawiciele Curtissa zakładali taki scenariusz). O wiele większe zainteresowanie wykazali Chińczycy. Prototyp dotarł do Chin 24 stycznia 1939 roku i został zaprezentowany w locie porównawczym m.in. z myśliwcami Dewoitine D.510, Polikarpow I-15 i I-16. Wynik prób był pozytywny, w związku z tym pilnie potrzebujące samolotów bojowych Chińskie Siły Powietrzne zamówiły 3 maszyny seryjne i 27 maszyn do złożenia na miejscu w Chinach. Ponadto odkupiono prototyp, który szybko wykorzystano bojowo.

    Maszyna, pilotowana jeszcze przez pilota oblatywacza z Curtissa, Roberta Fausela wzięła udział w ataku na na formację japońskich bombowców Fiat BR.20. Fauselowi udało się poważnie uszkodzić jeden bombowiec, który następnie rozbił się podczas lądowania.

    Curtiss-Wright CW-21
    Curtiss-Wright CW-21

    Na maju 1940 roku do Chin dotarły zamówione trzy egzemplarze seryjne, a później dotarły maszyny do złożenia. Niestety ich kariera była bardzo krótka. Prototyp i maszyny seryjne po kilku lotach uległy wypadkom – do grudnia 1941 roku utracono wszystkie maszyny. 27 maszyn do złożenia nigdy nie zostało ukończonych (możliwe, że 2 samoloty złożono, ale nie oblatano), ponieważ zakłady je produkujące musiały zostać ewakuowane do Indii. W 1942 roku CW-21 były jednak kompletnie przestarzałe, w związku z tym nie zdecydowano się na ich wykorzystanie.

    Holandia

    Drugim użytkownikiem CW-21 była Holandia. Zamówienie na 24 samoloty złożono 17 kwietnia 1940 roku, ale w związku z zajęciem kraju przez Niemcy, samoloty miały zostać przekazane Holenderskim Indiom Wschodnim. Do grudnia 1940 roku wszystkie maszyny zostały dostarczone (17 maszyn w wersji kompletnej, a pozostałe 7 jako rezerwa). Maszyny posiadały 4 karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm.

    3 lutego 1942 roku po raz pierwszy wykorzystane je bojowo przeciwko japońskiej formacji bombowców Mitsubishi G4M eskortowanej przez myśliwce Mitsubishi A6M2 Zero. W wyniku starcia utracono 9 z 12 wysłanych myśliwców, strącając prawdopodobnie zaledwie dwa japońskie myśliwce.

    Holenderskie Curtiss-Wright CW-21
    Holenderskie Curtiss-Wright CW-21

    W ciągu kolejnych kilku tygodni w trakcie walk utracono resztę maszyn. W momencie zajęcia Singapuru przez Japończyków tylko jeden CW-21 był zdolny do lotu – maszyna została później wykorzystana do testów przez Japończyków.

    Podsumowanie

    CW-21 okazał się bardzo kiepskim myśliwcem. O ile jego osiągi nie były złe, tak brak opancerzenia, samouszczelniających się zbiorników paliwa i stosunkowo słabe uzbrojenie sprawiły, że myśliwce te nie miały szans w starciu z japońskimi myśliwcami.

    Co istotne, w momencie wybuchu wojny na Pacyfiku, CW-21 miały pod wieloma względami podobne możliwości bojowe jak japońskie myśliwce, ale w przeciwieństwie do nich, nie zostały zmodernizowane z uwzględnieniem wniosków z pierwszych starć z Amerykanami.

    Holenderskie Curtiss-Wright CW-21
    Holenderskie Curtiss-Wright CW-21

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleValle dei Mulini – dolina młynów we Włoszech
    Next Article Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83

    7 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.