SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wodnosamolot Lübeck-Travemünde F4 i tragiczny wypadek w Pucku
    Wodnosamolot Lübeck-Travemünde F4 i tragiczny wypadek w Pucku
    Wodnosamolot Lübeck-Travemünde F4 i tragiczny wypadek w Pucku
    Artykuły

    Wodnosamolot Lübeck-Travemünde F4 i tragiczny wypadek w Pucku

    Michał BanachBy Michał Banach15 sierpnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas I wojny światowej powstało wiele małoseryjnych samolotów bojowych. Jedną z takich konstrukcji był wodnosamolot Lübeck-Travemünde F4. Łącznie powstały 34 samoloty tego typu, z których jeden trafił po wojnie do Polskich Sił Powietrznych. Kariera samolotu nie była jednak zbyt udana.

    Geneza

    W 1917 roku w niemieckich zakładach Lübeck-Travemünde rozpoczęto prace nad serią wodnosamolotów patrolowych dla niemieckiej marynarki wojennej. Powstało kilka maszyn, mających głównie charakter testowy. Pierwszy z zaprojektowanych samolotów – Lübeck-Travemünde F1 powstał w trzech egzemplarzach, które wykorzystano do prób.

    Lübeck-Travemünde F4
    Lübeck-Travemünde F4

    Na podstawie zdobytego doświadczenia opracowano kolejny wariant, oznaczony jako F2. Samolot otrzymał mocniejszy silnik, który w połączeniu z mniejszymi wymiarami i masą zapewniał o wiele lepsze osiągi. Powstało 17 egzemplarzy maszyn tego typu. Podczas budowy tej serii maszyn, zakłady Lübeck-Travemünde zdobyły dodatkowe doświadczenie, które wykorzystano do opracowania udoskonalonego aerodynamicznie modelu F4.

    Do końca I wojny światowej zbudowano łącznie 34 samoloty Lübeck-Travemünde F4. Były to dwumiejscowe dwupłatowce pływakowe o całkowicie drewnianej konstrukcji. Długość kadłuba wynosiła 11,7 m, rozpiętość skrzydeł 18 m, a maksymalna masa startowa 2104 kg. Napęd zapewniał jeden, sześciocylindrowy, rzędowy silnik Mercedesa o mocy 220 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 141 km/h, a przelotowa 115 km/h przy zasięgu do 600 km (zakładano długotrwałość lotu w okolicach 6 godzin). Uzbrojenie składało się z jednego obronnego karabinu maszynowego kalibru 7,92 mm, zamontowanego na obrotnicy. Dodatkowo w toku eksploatacji samoloty przystosowano do przenoszenia ładunku bomb, zrzucanych ręcznie przez obserwatora.

    Lübeck-Travemünde F4 w polskim malowaniu
    Lübeck-Travemünde F4 w polskim malowaniu

    Lübeck-Travemünde F4 w lotnictwie polskim

    Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, rozpoczęto odbudowę armii, oraz tworzenie struktur nowych rodzajów sił zbrojnych, w tym lotnictwa morskiego. W lipcu 1920 roku w Pucku utworzono Bazę Lotnictwa Morskiego, która otrzymała 4 zakupione od prywatnej firmy poniemieckie wodnosamoloty. Jedną z pozyskanych maszyn był Lübeck-Travemünde F4. Wykorzystywano go głównie w celach szkoleniowych, zwłaszcza podczas szkolenia w zrzucaniu bomb o masie 12,5 kg. Dodatkowo wodnosamolot wykonywał loty patrolowe nad Bałtykiem.

    Lübeck-Travemünde F4
    Lübeck-Travemünde F4

    W rocznicę Bitwy Warszawskiej, 15 sierpnia 1922 roku maszyna miała wziąć udział w specjalnym pokazie w Pucku, podczas którego planowano pokazowe bombardowanie. Maszyna wystartowała z załogą składającą się z pilota, chor. pil. Stęmpniewicza, inż. Aleksandra Witkowskiego w roli bombardiera oraz dodatkowego pasażera i obserwatora kpt. mar. Kobza.

    W trakcie przelotu nad publicznością, inż. Witkowski prawdopodobnie przygotowywał się do zrzucenia bomby i wyjął ją z stelaża. Z nie do końca wyjaśnionych przyczyn, upuścił on bombę, która spadła w tłum widzów. Na miejscu zginęło 8 osób, kolejna zmarła w szpitalu. Ciężko rannych zostało 13 osób, a lekko 22.

    Wodnosamoloty Friedrichshafen FF-33L (9), Lübeck Travemünde F4 (7), Friedrichshafen FF-49B (1) i Friedrichshafen FF-33E (8) w bazie w Pucku, 20 sierpnia 1920 roku
    Wodnosamoloty Friedrichshafen FF-33L (9), Lübeck Travemünde F4 (7), Friedrichshafen FF-49B (1) i Friedrichshafen FF-33E (8) w bazie w Pucku, 20 sierpnia 1920 roku

    Po wylądowaniu, inż. Witkowski próbował popełnił samobójstwo. Ostatecznie Wojskowy Sąd Admiralski uznał, że winę za wypadek ponoszą dowódca dywizjonu, komandor podporucznik Wiktoryn Kaczyński, oraz Aleksander Witkowski.

    Nie był to koniec problemów z samolotem. 21 sierpnia 1924 roku podczas lotu patrolowego doszło do pożaru silnika i przymusowego lądowania w rejonie Oksywia. Maszyna rozbiła się jednak podczas lądowania, a pilot chorąży Andrzej Zubrzycki utonął. Ze względu na uszkodzenia, nie zdecydowano się na remont samolotu.

    Wodnosamoloty Lübeck Travemünde F4 (7), Friedrichshafen FF-49B (1) i Friedrichshafen FF-33E (8) w bazie w Pucku, 20 sierpnia 1920 roku
    Wodnosamoloty Lübeck Travemünde F4 (7), Friedrichshafen FF-49B (1) i Friedrichshafen FF-33E (8) w bazie w Pucku, 20 sierpnia 1920 roku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrążowniki rakietowe typu Albany
    Next Article MV Goya – zapomniana tragedia na Bałtyku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.