SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    Tyrrell P34 - sześciokołowy bolid F1
    Tyrrell P34 - sześciokołowy bolid F1
    Artykuły

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    Michał BanachBy Michał Banach17 maja 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Rok 1976 zapisał się w historii Formuły 1 jako jeden z najciekawszych za sprawą dwóch wydarzeń. Rywalizacji między Niki Laudą a Jamesem Huntem, oraz wypadkiem austriackiego kierowcy, a także pojawieniem się na wyścigach F1 najbardziej nietypowego bolidu w historii – sześciokołowego Tyrrell P34.

    W poszukiwaniu perfekcji

    Na początku lat 70. konstruktor Derek Gardner rozpoczął współpracę z zespołem Formuły 1 Elf-Tyrrell. Jego zadaniem było opracowanie nowego, lepszego samochodu dla kierowców zespołu. Było to o tyle trudne zadanie, iż wszystkie ówczesne bolidy korzystały praktycznie z takich samych silników i jedynym sposobem na uzyskanie przewagi było ulepszenie pozostałych podzespołów.

    Tyrrell P34 (fot. Gillfoto/Wikimedia Commons)
    Tyrrell P34 (fot. Gillfoto/Wikimedia Commons)

    Gardner podszedł do sprawy od zupełnie innej strony. Zamiast ulepszać konstrukcję, postanowił zamienić dwa standardowe przednie koła bolidu na cztery małe koła o średnicy 10 cali. Mniejsze koła miały ograniczyć opór aerodynamiczny, a tym samym zwiększyć prędkość maksymalną samochodu.

    Prototyp Tyrrella P34 zaprezentowano w 1975 roku. Dziennikarze zaproszeni na pokaz byli w szoku gdy zobaczyli sześciokołowy bolid F1. Część okrzyknęła go najbardziej nowatorskim w historii F1, inni najbrzydszym i najbardziej pokracznym.

    Tyrrell P34 (fot. Martin Lee)
    Tyrrell P34 (fot. Martin Lee)

    Krótko po prezentacji samochód rozpoczął próby na torach. Pierwsze rezultaty były bardzo kiepskie. Kierowcy skarżyli się na problemy z sterowaniem, a hamulce zbyt szybko ulegały przegrzaniu. Po wprowadzeniu kilku przeróbek i modyfikacji, Tyrrell P34 został oficjalnie włączony do zespołu na sezon 1976.

    Bolid wyposażony był w ośmiocylindrowy silnik Ford-Cosworth DFV o pojemności 3 litrów. Początkowo wyposażono go w 5-biegową skrzynię biegów, ale później zamieniono ją na na 6-biegową. Tyrrell P34 ważył 595 kg, a po przeróbkach jego masa wzrosła do 620 kg.

    Tyrrell P34 (fot. David Merrett)
    Tyrrell P34 (fot. David Merrett)

    Krótka kariera

    Bolid zadebiutował na Grand Prix Hiszpanii (czwarty wyścig sezonu). Za kierownicą zasiadł Patrick Depailler, ale nie udało mu się ukończyć wyścigu. W trakcie Grand Prix Belgii wystawiono dwa bolidy P34 – kierowcami byli Depaillar (który i tym razem nie ukończył wyścigu) oraz Jody Scheckter, który dojechał do mety jako 4.

    Już pierwsze starty pokazały, że bolid mimo problemów technicznych ma całkiem niezłe osiągi. W trakcie Grand Prix Szwecji obaj kierowcy zajęli miejsca na podium – Scheckter był pierwszy, a Depailler drugi. W kolejnych wyścigach obaj kierowcy trzymali się w pierwszej dziesiątce, ale niestety samochody sprawiały sporo problemów.

    Tyrrell P34 (fot. Lothar Spurzem)
    Tyrrell P34 (fot. Lothar Spurzem)

    Mimo dobrych parametrów, bolidy miały problemy z oponami, których produkcja nie szła tak szybko jak powinna, oraz z wiecznie przegrzewającymi się przednimi hamulcami. Dodatkowo mniejsze przednie opony zużywały się znacznie szybciej niż tradycyjne, a ich wymiana nie była aż tak prosta. Mimo trudności, sezon 1976 zespół Tyrrell zakończył na trzecim miejscu.

    W sezonie 1977 Jodiego Schecktera zastąpił Ronnie Peterson, ale zmiana ta nie była zbyt korzystna. Sezon ten był fatalny dla kierowców P34. Oba samochodu ukończyły 12 z 17 wyścigów, ale tylko w trzech do mety dojechały oba. Sezon ten zespół ukończył na 5 miejscu.

    Tyrrell P34 (fot. Ian McWilliams)
    Tyrrell P34 (fot. Ian McWilliams)

    Zmieniające się przepisy i dostęp do nowych rozwiązań technicznych sprawiły, że w 1978 roku bolidy odstawiono na wiele lat do magazynu. Dopiero w 1999 roku udało się odrestaurować jeden z nich. W 2008 na tor powrócił drugi egzemplarz. Oba bolidy od tego czasu są stałymi gośćmi rajdów historycznych.

    Zbyt nowatorski

    Tyrrell P34 uznawany jest za najbardziej niecodzienny bolid w historii Formuły 1. Jego nietypowa konstrukcja z jednej strony była bardzo ciekawa i dawała olbrzymie możliwości, ale z drugiej sprawiała sporo problemów obsłudze i kierowcom. Późniejsze zmiany przepisów sprawiły, że sześciokołowe bolidy F1 raczej nie pojawią się na wyścigach.

    Tyrrell P34 (fot. Russell Whitworth)
    Tyrrell P34 (fot. Russell Whitworth)

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułJak zachować świeżość żywności na dłużej?
    Następny artykuł Wrocławski Trzonolinowiec
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Rosyjski myśliwiec frontowy MiG-29 Fulcrum

    12 marca 202215 Mins Read

    Oko Moskwy – radar Duga w Czarnobylu

    7 listopada 20214 Mins Read

    Eksperymentalny śmigłowiec hybrydowy Sikorsky S-72 RSRA

    21 października 20213 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.