SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read70 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    Artykuły

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    Michał BanachBy Michał Banach17 maja 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Tyrrell P34 - sześciokołowy bolid F1
    Tyrrell P34 - sześciokołowy bolid F1
    Rok 1976 zapisał się w historii Formuły 1 jako jeden z najciekawszych za sprawą dwóch wydarzeń. Rywalizacji między Niki Laudą a Jamesem Huntem, oraz wypadkiem austriackiego kierowcy, a także pojawieniem się na wyścigach F1 najbardziej nietypowego bolidu w historii – sześciokołowego Tyrrell P34.

    W poszukiwaniu perfekcji

    Na początku lat 70. konstruktor Derek Gardner rozpoczął współpracę z zespołem Formuły 1 Elf-Tyrrell. Jego zadaniem było opracowanie nowego, lepszego samochodu dla kierowców zespołu. Było to o tyle trudne zadanie, iż wszystkie ówczesne bolidy korzystały praktycznie z takich samych silników i jedynym sposobem na uzyskanie przewagi było ulepszenie pozostałych podzespołów.

    Tyrrell P34 (fot. Gillfoto/Wikimedia Commons)
    Tyrrell P34 (fot. Gillfoto/Wikimedia Commons)

    Gardner podszedł do sprawy od zupełnie innej strony. Zamiast ulepszać konstrukcję, postanowił zamienić dwa standardowe przednie koła bolidu na cztery małe koła o średnicy 10 cali. Mniejsze koła miały ograniczyć opór aerodynamiczny, a tym samym zwiększyć prędkość maksymalną samochodu.

    Prototyp Tyrrella P34 zaprezentowano w 1975 roku. Dziennikarze zaproszeni na pokaz byli w szoku gdy zobaczyli sześciokołowy bolid F1. Część okrzyknęła go najbardziej nowatorskim w historii F1, inni najbrzydszym i najbardziej pokracznym.

    Tyrrell P34 (fot. Martin Lee)
    Tyrrell P34 (fot. Martin Lee)

    Krótko po prezentacji samochód rozpoczął próby na torach. Pierwsze rezultaty były bardzo kiepskie. Kierowcy skarżyli się na problemy z sterowaniem, a hamulce zbyt szybko ulegały przegrzaniu. Po wprowadzeniu kilku przeróbek i modyfikacji, Tyrrell P34 został oficjalnie włączony do zespołu na sezon 1976.

    Bolid wyposażony był w ośmiocylindrowy silnik Ford-Cosworth DFV o pojemności 3 litrów. Początkowo wyposażono go w 5-biegową skrzynię biegów, ale później zamieniono ją na na 6-biegową. Tyrrell P34 ważył 595 kg, a po przeróbkach jego masa wzrosła do 620 kg.

    Tyrrell P34 (fot. David Merrett)
    Tyrrell P34 (fot. David Merrett)

    Krótka kariera

    Bolid zadebiutował na Grand Prix Hiszpanii (czwarty wyścig sezonu). Za kierownicą zasiadł Patrick Depailler, ale nie udało mu się ukończyć wyścigu. W trakcie Grand Prix Belgii wystawiono dwa bolidy P34 – kierowcami byli Depaillar (który i tym razem nie ukończył wyścigu) oraz Jody Scheckter, który dojechał do mety jako 4.

    Już pierwsze starty pokazały, że bolid mimo problemów technicznych ma całkiem niezłe osiągi. W trakcie Grand Prix Szwecji obaj kierowcy zajęli miejsca na podium – Scheckter był pierwszy, a Depailler drugi. W kolejnych wyścigach obaj kierowcy trzymali się w pierwszej dziesiątce, ale niestety samochody sprawiały sporo problemów.

    Tyrrell P34 (fot. Lothar Spurzem)
    Tyrrell P34 (fot. Lothar Spurzem)

    Mimo dobrych parametrów, bolidy miały problemy z oponami, których produkcja nie szła tak szybko jak powinna, oraz z wiecznie przegrzewającymi się przednimi hamulcami. Dodatkowo mniejsze przednie opony zużywały się znacznie szybciej niż tradycyjne, a ich wymiana nie była aż tak prosta. Mimo trudności, sezon 1976 zespół Tyrrell zakończył na trzecim miejscu.

    W sezonie 1977 Jodiego Schecktera zastąpił Ronnie Peterson, ale zmiana ta nie była zbyt korzystna. Sezon ten był fatalny dla kierowców P34. Oba samochodu ukończyły 12 z 17 wyścigów, ale tylko w trzech do mety dojechały oba. Sezon ten zespół ukończył na 5 miejscu.

    Tyrrell P34 (fot. Ian McWilliams)
    Tyrrell P34 (fot. Ian McWilliams)

    Zmieniające się przepisy i dostęp do nowych rozwiązań technicznych sprawiły, że w 1978 roku bolidy odstawiono na wiele lat do magazynu. Dopiero w 1999 roku udało się odrestaurować jeden z nich. W 2008 na tor powrócił drugi egzemplarz. Oba bolidy od tego czasu są stałymi gośćmi rajdów historycznych.

    Zbyt nowatorski

    Tyrrell P34 uznawany jest za najbardziej niecodzienny bolid w historii Formuły 1. Jego nietypowa konstrukcja z jednej strony była bardzo ciekawa i dawała olbrzymie możliwości, ale z drugiej sprawiała sporo problemów obsłudze i kierowcom. Późniejsze zmiany przepisów sprawiły, że sześciokołowe bolidy F1 raczej nie pojawią się na wyścigach.

    Tyrrell P34 (fot. Russell Whitworth)
    Tyrrell P34 (fot. Russell Whitworth)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleJak zachować świeżość żywności na dłużej?
    Next Article Wrocławski Trzonolinowiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 stycznia 20232 Mins Read45 Views

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    By Michał Banach0
    18 listopada 20224 Mins Read57 Views

    2S5 Hiacynt – armatohaubica z muzeum na froncie

    By Michał Banach0
    26 sierpnia 20225 Mins Read127 Views

    Samolot rolniczy i pożarniczy PZL M18 Dromader

    By Michał Banach5
    25 lipca 20223 Mins Read61 Views

    Zapomniany i niedoceniony PZL M-20 Mewa

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.