SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Type 87 i Type 89 – pierwsze japońskie czołgi średnie
    Type 87 i Type 89 - pierwsze japońskie czołgi średnie
    Type 87 i Type 89 - pierwsze japońskie czołgi średnie
    Artykuły

    Type 87 i Type 89 – pierwsze japońskie czołgi średnie

    Michał BanachBy Michał Banach14 czerwca 2018Updated:7 kwietnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    W połowie lat 20. w Japonii rozpoczęto prace nad pierwszymi w tym kraju czołgami średnimi. Pojazdy te oznaczone jako Type 87 Chi-I i Type 89 I-Go były również jednymi z pierwszych czołgów zaprojektowanych w Kraju Kwitnącej Wiśni.

    Type 87 Chi-I

    Prace nad pierwszym japońskim czołgiem średnim rozpoczęto w 1925 roku w Arsenale w Osace. Japonia w tym czasie nie posiadała rozbudowanego przemysłu motoryzacyjnego, który posiadałby jakiekolwiek doświadczenie w produkcji pojazdów pancernych. W związku z tym zespół inżynierów pod kierownictwem majora Tomio Hara musiał pracować od podstaw, korzystając jedynie z doświadczenia z eksploatacji i prób pamiętających I wojnę światową brytyjskich i francuskich czołgów.

    Type 87 Chi-I
    Type 87 Chi-I

    Prototyp pierwszego pojazdu oznaczonego jako Type 87 Chi-I ukończono w lutym 1927 roku. Czołg miał 6 m długości, 2,8 m wysokości i masę 20 ton. Napęd stanowił ośmiocylindrowy silnik benzynowy Mitsubishi o mocy 140 KM, zapewniający prędkość 26 km/h i zasięg 170 km. Uzbrojenie czołgu składało się z krótkolufowej armaty Type 90 kalibru 57 mm oraz dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm, umieszczonych po jednym z tyłu wieży i w przedniej płycie pancernej kadłuba. Załoga liczyła 5 osób.

    Próby czołgu wykazały, że pojazd posiada za słaby silnik, niedostosowany do wysokiej masy pojazdu, oraz że konstrukcja czołgu wymaga wielu poprawek. Po zbudowaniu jednego prototypu Type 87 trafił do kosza, a odpowiedzialny za jego powstanie zespół rozpoczął prace nad nowym pojazdem uwzględniającym wnioski z prób.

    Type 89 I-Go

    Już w kwietniu 1928 roku ukończono prototyp nowego czołgu początkowo określanego jako czołg lekki Type 89 I-Go. Pojazd miał bardziej przemyślaną konstrukcję, dzięki czemu lepiej radził sobie w terenie, oraz był lżejszy. Zachowano jednak uzbrojenie z modelu Type 87.

    Type 89 I-Go
    Type 89 I-Go

    Type 89 I-Go miał 5,7 m długości i 2,5 m wysokości, oraz masę 12,8 tony (w związku z tym podjęto decyzję o przeklasyfikowaniu go na czołg średni). Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik benzynowy Daimler o mocy 100 KM (zapewniający prędkość maksymalną 15,5 km/h), który zastąpiono w późniejszym czasie sześciocylindrowym silnikiem diesla Mitsubishi A61120VD o mocy 120 KM, zapewniającym prędkość maksymalną 26 km/h i zasięg 170 km. Uzbrojenie składało się z działa Type 90 kalibru 57 mm w wieży oraz dwóch karabinów maszynowych kalibru 6,5 mm po jednym w przedniej płycie pancerza oraz z tyłu wieży. Pancerz czołgu był taki sam jak jego poprzednika i miał od 6 do 17 mm grubości. Załoga liczyła 4 osoby. W toku produkcji wprowadzono drobne zmiany w wyposażeniu wozów oraz układzie przedniej płyty pancernej – w pierwszych wozach karabin maszynowy znajdował się po prawej stronie, a w późniejszych po lewej.

    Próby nowego czołgu wykazały, że był zdecydowanie lepszy od poprzednika, ale dalej wymagał poprawek. Mimo to podjęto decyzję o rozpoczęciu jego produkcji seryjnej, w toku której wprowadzono poprawki. Po raz pierwszy Type 89 I-Go został sprawdzony w praktyce podczas walk w Chinach w 1932 roku.

    Type 89 I-Go
    Type 89 I-Go

    Oceniono, że uzbrojenie w postaci działa kalibru 57 mm jest wystarczające do niszczenia lekkich umocnień, a pancerz mimo swojej niewielkiej grubości zapewnia ochronę przed ogniem z broni ręcznej. Niewielka prędkość osiągana przez czołgi również nie była uznawana za wadę, ponieważ w Chinach nie prowadzono walk manewrowych.

    Kolejną okazją do przetestowania czołgów była bitwa nad Chałchin-Goł, gdzie japońskie czołgi napotkały po raz pierwszy większą liczbę czołgów przeciwnika. W starciach z radzieckimi oddziałami Japończycy utracili bezpowrotnie 13 czołgów, 14 kolejnych po naprawach wróciło do służby, a 17 naprawiono na froncie (dane uwzględniają zarówno Type 89 I-Go jak i lekkie pojazdy różnych typów, więc nie wiadomo ile faktycznie utracono Type 89).

    Type 89 I-Go
    Type 89 I-Go

    Wyniki walk potwierdzały oczywisty fakt, że Type 89 były już konstrukcją przestarzałą, która nie nadaje się do walki na pierwszej linii frontu. W związku z tym pojazdy, które znajdowały się jeszcze w eksploatacji (łącznie wyprodukowano 404 wozy tego typu) zaczęto przesuwać do jednostek pomocniczych i garnizonów. Mimo to czołgi te wzięły udział w walkach na Filipinach, Malajach i Birmie w początkowym okresie II wojny światowej, a później również podczas walk obronnych na różnych wyspach, gdzie wykorzystywano je w charakterze stanowisk obronnych, ponieważ w walce np. z amerykańskimi M4 Sherman nie miały żadnych szans.

    Jako ciekawostkę można dodać, że po wojnie kilka wozów tego typu zostało wykorzystanych przez Francuzów w walkach w Indochinach. Czołgi należały do doraźnie utworzonego oddziału Commando Blindé du Cambodge.

    Type 89 I-Go
    Type 89 I-Go
    Type 89 I-Go odrestaurowany i przywrócony do pełnej sprawności (fot. Wikimedia Commons)
    Type 89 I-Go odrestaurowany i przywrócony do pełnej sprawności (fot. Wikimedia Commons)
    Type 89 I-Go w muzeum w Aberdeen przed jego likwidacją w 2011 roku (fot. Michał Banach)
    Type 89 I-Go w muzeum w Aberdeen przed jego likwidacją w 2011 roku (fot. Michał Banach)
    Type 89 I-Go w muzeum w Aberdeen przed jego likwidacją w 2011 roku (fot. Michał Banach)
    Type 89 I-Go w muzeum w Aberdeen przed jego likwidacją w 2011 roku (fot. Michał Banach)
    Type 89 I-Go w muzeum w Aberdeen przed jego likwidacją w 2011 roku (fot. Michał Banach)
    Type 89 I-Go w muzeum w Aberdeen przed jego likwidacją w 2011 roku (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFokker Eindecker – legendarny jednopłatowy myśliwiec z I wojny światowej
    Next Article Niesamowite zdjęcia i filmy dzięki Huawei P20 lite
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.