W województwie małopolskim, niedaleko granicy z Słowacją koło miejscowości Żagiestów znajduje się liczący 514 m długości tunel kolejowy. Zbudowano go pod koniec XIX wieku, a w trakcie prac doszło do katastrofy w wyniku której zginęło 120-126 robotników.

Plan zbudowania tunelu pojawił się 8 maja 1870 roku, gdy zatwierdzono plany budowy linii kolejowej z Tarnowa do Leluchowa. Linia miała następnie połączyć się z węgierską siecią kolejową(uzgodniono to 21 sierpnia 1871 roku). Ostateczny plan budowy linii zatwierdzono dopiero 29 czerwca 1872 roku a budowę tunelu rozpoczęto 4 września 1873 roku.

Tunel w Żegiestowie (fot. Andrzej Błaszczak)
Tunel w Żegiestowie (fot. Andrzej Błaszczak)

Budowę zlecono austriackiej firmie Koller und Gregersen z Wiednia, a prace górnicze wykonywali górnicy z Włochy i z Tyrolu. Z myślą o nich zbudowano w pobliżu planowanego tunelu osiedle w Andrzejówce. Do pomocy w budowie zatrudniono miejscową ludność, której zlecono głównie prace transportowe. Prace prowadzono metodą Bischofshofen, którą stosowano przy budowie podobnego tunelu w tym mieście.

W trakcie prac okazało się, że góra w której drążono tunel była bardzo niestabilna. Doszło przez to do zawału w wyniku którego przysypanych zostało 120-126 robotników i 23 wozy konne. Chociaż podjęto próbę dotarcia do nich (wydrążono częściowo tunel ratunkowy, po którym do dzisiaj widać pozostałości w tunelu), nie udało się ich uratować. Akcja trwała 7 dni. W tej sytuacji podjęto decyzję o wydrążeniu tunelu po łuku, który prawdopodobnie omija zawał, gdzie do dziś spoczywają szczątki odciętych górników.

Tunel w Żegiestowie (fot. Andrzej Błaszczak)
Tunel w Żegiestowie (fot. Andrzej Błaszczak)

Przebicie tunelu miało miejsce 19 listopada 1874 roku, a oficjalne uroczystości z okazji otwarcia miały miejsce 2 grudnia. Nie oznaczało to jednak końca prac. Dopiero 8 sierpnia 1876 roku oficjalnie zakończono prace i linię otworzono. Przez lata tunel w Żegiestowie wykorzystywany był głównie do obsługi ruchu turystycznego. Podczas I wojny światowej tunel miał tak duże znaczenie strategiczne, że oddelegowano garnizon do jego ochrony.

Tunel przetrwał konflikt, ale już podczas II wojny światowej, w 1939 roku został wysadzony przez Wojsko Polskie. Niemcy odbudowali go, ale 19 stycznia 1945 roku wysadzili go wycofując się przed wojskami radzieckimi. Kolejnej odbudowy dokonano w 1948 roku. W wyniku kolejnych odbudów i z potrzeby wzmocnienia konstrukcji, tunel został zwężony do jednego toru. W 1986 roku trasę biegnącą przez tunel zelektryfikowano. Obecnie tunel w Żegiestowie ma 514 m długości i cały czas jest wykorzystywany.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×