SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS Jagiełło – statek wielu bander i właścicieli
    Artykuły

    SS Jagiełło – statek wielu bander i właścicieli

    Michał BanachBy Michał Banach30 maja 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    SS Jagiełło - statek wielu bander i właścicieli
    Większość polskich statków pasażerskich ma dobrze udokumentowaną historię, zwłaszcza, że nie było ich zbyt wiele. Jedną z mniej znanych jednostek pływających pod polską banderą był średniej wielkości statek pasażerski SS Jagiełło. W swojej długiej historii pływał on pod wieloma banderami i nazwami, ale to właśnie krótki epizod służby pod polską banderą sprawił, że o nim pamiętamy.

    Historia statku zaczęła się w 1938 roku, kiedy to w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu w Niemczech położono stępkę pod parowiec Doğu (jeden z trzech statków – pozostałe jednostki otrzymały nazwy Egemen i Savas). Statek zwodowano 15 marca 1939 roku, a 31 sierpnia 1939 roku dobiegły końca prace wykończeniowe. Statek miał być wykorzystywany przez tureckie organizacje Denizbank i Denizyollari Idaresi, ale z powodu wybuchu wojny został przejęty przez niemieckie władze.

    SS Jagiełło
    SS Jagiełło

    Doğu był statkiem pasażersko-towarowym o długości 117 m i tonażu 6133 BRT. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 4600 KM, zapewniające prędkość maksymalną 15 węzłów. Po przejęciu zmieniono jego nazwę na Lüderitzbucht i przekazano Deutsche Afrika-Linen. W 1940 roku przejęło go Kriegsmarine, które wykorzystywało statek jako hulk mieszkalny w Flensburgu. W 1945 roku zmieniono jego nazwę na Duala.

    W maju 1945 roku statek został przejęty przez Brytyjczyków, którzy zmienili jego nazwę na Empire Ock i włączyli w skład floty City Line Ltd. Rok później statek został przekazany ZSRR jako część podziału niemieckiej floty po II wojnie światowej. Nowy właściciel zmienił jego nazwę na Piotr Wielki, ale z powodu kosztów przywrócenia jednostki do pierwotnej roli statku pasażersko-towarowego, Rosjanie podjęli decyzję o przekazaniu go Polsce.

    Piotr Wielki
    Piotr Wielki

    Z racji tego, że w 1947 roku sytuacja polityczna nie pozwalała na odmówienie, polskie władze musiały przyjąć nie do końca chciany prezent. Statek trafił do Genui, gdzie poddano go długiemu remontowi. Zmieniono wówczas jego nazwę na SS Jagiełło i włączono w skład Gdynia-America Line (GAL). Po remoncie statek mógł zabrać na pokład 610 pasażerów.

    Chociaż Jagiełło otrzymał polską banderę, większość załogi poza oficerami i specjalistami stanowili włosi. Obsługą statku zajmowała się również włoska firma Cosulich. Jednostkę oddelegowano na trasę Genua-Ameryka Środkowa-Kuba-Lizbona. Według większości źródeł Jagiełło nigdy nie wpłynął do Gdyni, ale kilka lat temu odnaleziono zdjęcia przedstawiające statek obok ORP Błyskawica, co oznacza, że musiał trafić do Polski przynajmniej raz.

    Piotr Wielki
    Piotr Wielki

    Z powodu nieopłacalności rejsów na obranej trasie i możliwe, że pod naciskiem ZSRR świeżo wyremontowany statek został w 1949 roku zwrócony Rosjanom (prawdopodobnie bezpłatnie…), którzy ponownie zmienili jego nazwę na Piotr Wielki i wcielili do służby na Morzu Czarnym. Statek wykorzystywany był na trasach między Odessą a Soczi i Batumi.  Ostatecznie wysłużona jednostka została sprzedana na złom hiszpańskiej firmie M Varela Davalillo 20 listopada 1973 roku.

    W swojej długiej karierze statek nosił wiele nazw, pływał pod różnymi banderami i wykorzystywany był do najróżniejszych zadań. Remont przeprowadzony po przejęciu statku przez Polskę sprawił, że pozostawał w eksploatacji jeszcze przez wiele lat po zakończeniu II wojny światowej.

    Piotr Wielki
    Piotr Wielki
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleWygodne sterowanie domowym oświetleniem – co wybrać?
    Next Article SS SeaBreeze i jego podejrzane zatonięcie
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    1 października 20233 Mins Read1 Views

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    By Michał Banach0
    30 września 20233 Mins Read166 Views

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    By Michał Banach0
    28 września 202313 Mins Read3 Views

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    By Michał Banach0
    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 stycznia 20203 Mins Read

    Fort Jefferson na Florydzie

    Zbudowany na niewielkich wysepkach u wybrzeży Florydy Fort Jefferson jest jednym z najciekawszych amerykańskich fortów.…

    Artykuły
    14 września 20183 Mins Read

    203 mm haubica wz. 1931 (B-4) – gąsienicowa haubica

    W przypadku artylerii holowanej, zwykle posiada ona podwozie kołowe, lub rozkładana jest na części przewożone…

    Artykuły
    28 marca 202110 Mins Read

    Kanał Sueski – jeden z najważniejszych kanałów na świecie

    Transport morski odgrywa olbrzymią rolę w światowej gospodarce już od kilkuset lat. Równocześnie czas potrzebny…

    Artykuły
    14 sierpnia 20203 Mins Read

    Budd RB Conestoga – samolot z stali nierdzewnej

    Podczas II wojny światowej nastąpił gwałtowny rozwój technologii lotniczej. Testując różne rozwiązania konstruktorzy projektowali często…

    Artykuły
    8 lutego 20195 Mins Read

    Rosyjska stacja orbitalna Mir

    W podboju kosmosu największy wkład miały Stany Zjednoczone i Związek Radziecki. To właśnie Rosjanie jako…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.