SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Skromne początki – Ford 3-ton M1918 – mini czołg i ciągnik
    Artykuły

    Skromne początki – Ford 3-ton M1918 – mini czołg i ciągnik

    Michał BanachBy Michał Banach24 października 2023Updated:27 października 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Skromne początki - Ford 3-ton M1918 - mini czołg i ciągnik
    Skromne początki - Ford 3-ton M1918 - mini czołg i ciągnik
    Pierwsze czołgi były pokraczne i w większości wywodziły się z gąsienicowych ciągników rolniczych. Brytyjczycy i Francuzi byli pionierami w tej kwestii, ale po drugiej stronie Atlantyku Amerykanie z pewnym opóźnieniem również dołączyli do wyścigu. Oprócz kopii zagranicznych konstrukcji rozpoczęli prace nad oryginalnym czołgiem i ciągnikiem artyleryjskim Ford 3-ton M1918.

    Geneza

    Początkowo Stany Zjednoczone z dużą rezerwą przyglądały się toczącej się w Europie Wielkiej Wojnie. Amerykanie nie analizowali zbyt aktywnie sytuacji na froncie oraz zmian zarówno w strukturach walczących armii ale przede wszystkim w ich uzbrojeniu. Tym samym rozwój pierwszych czołgów pozostał domeną państw europejskich. Dopiero po włączeniu się USA do wojny rozpoczęto w tym kraju prace nad własnymi czołgami. Pierwszym zaprojektowanym pojazdem był Holt Gas-Electric, który okazał się totalnym fiaskiem. W tej sytuacji US Army zaczęła szukać innych sposobów na pozyskanie czołgów dla swoich rozrastających się oddziałów, wysyłanych na front Europie.

    Holt Gas-Electric
    Holt Gas-Electric

    Naturalnym wyborem było pozyskanie sprawdzonych w boju czołgów brytyjskich i francuskich, jednak zapotrzebowanie na te pojazdy było tak duże, że Amerykanie mogli liczyć tylko na kilka pojazdów potrzebnych do rozpoczęcia szkoleń. W tej sytuacji podjęto decyzję o nabyciu licencji na produkcję francuskich czołgów Renault FT w USA, oraz zainicjowano prace nad wspólnym brytyjsko-amerykańskim czołgiem Mark VIII.

    W obu przypadkach natrafiono jednak na liczne problemy. Projekt francuskiego czołgu należało dostosować do stosowanego w USA imperialnego systemu miar, co miało zająć trochę czasu i sprawiało wiele problemów. Również projekt Mark VIII nie mógł liczyć na szybką realizację. W tej sytuacji mogło dojść do sytuacji, w której amerykańscy żołnierze byliby pozbawieni wsparcia własnych czołgów na froncie. Aby rozwiązać ten problem amerykańska armia postanowiła zaprojektować kolejny, całkowicie rodzimy czołg.

    Rodzina w komplecie. Od lewej Ford 3-ton M1918, Ford 6-ton M1917 i Mark VIII Liberty
    Rodzina w komplecie. Od lewej Ford 3-ton M1918, Ford 6-ton M1917 i Mark VIII Liberty

    Ford 3-ton M1918

    Zlecenie budowy nowego czołgu powierzono firmie Ford Motor Company, która oprócz dużych mocy produkcyjnych miała doświadczenie z produkcją pojazdów mechanicznych i była w gotowości do rozpoczęcia produkcji czołgów M1917, czyli amerykańskich kopii Renault FT. Konstruktorzy odpowiedzialni za czołg postanowili zainspirować się ogólną konstrukcją francuskiego pojazdu, ale uproszczonego i pozbawionego wieży (ciężko było bardziej uprościć i tak już prostu projekt Renault FT, ale…). Brak wieży miał obniżać koszty i ułatwiać produkcję czołgów.

    Zakładano, że nowy czołg będzie się nadawał nie tylko do roli wsparcia piechoty na froncie, ale również do holowania dział polowych. W związku z tym pierwszy prototyp pojazdu opracowano w konfiguracji jednoosobowej, pozbawionej uzbrojenia. Ukończono go na przełomie marca i kwietnia 1918 roku. Po testach prototyp poddano modyfikacji i dostosowano do dwuosobowej załogi. Z przodu zamontowano karabin maszynowy, a na dachu dodano drugi właz dla strzelca. Zmieniono również podwozie, aby zwiększyć komfort jazdy.

    Ford 3-ton M1918
    Ford 3-ton M1918

    W trakcie dalszych testów podjęto decyzję o zamówieniu łącznie aż 15 000 egzemplarzy pojazdu, który otrzymał nazwę Ford 3-ton M1918. W pierwszej kolejności zbudowano jednak 15 czołgów, które wykorzystywano do prób, a przynajmniej 2 wysłano do Europy, gdzie miały zostać przetestowane na froncie i pokazane sojusznikom. Zakładano, że pierwsze 500 seryjnych egzemplarzy będzie gotowych w styczniu 1919 roku przy dziennej produkcji około 100 czołgów, a cena jednostkowa wyniesie około 4000 dolarów (współcześnie około 63 000 dolarów).

    Zakończenie I wojny światowej  sprawiło, że z planów tych zrezygnowano i zamówienie skasowano. Przemawiało za tym kilka czynników. W pierwszej kolejności Ford 3-ton M1918 wypadał gorzej od francuskiego Renault FT i jego amerykańskiej wersji, a co za tym idzie przy zmniejszonym powojennym zapotrzebowaniu na czołgi można było poczekać na dostawy lepszych pojazdów. Niewielkie i pokraczne M1918 nie były więc potrzebne. Dodatkowo na jaw wychodziły kolejne niedostatki pojazdu. Francuzi, którzy mieli okazję go obejrzeć uznali, że nie nadaje się do służby frontowej z powodu wąskich gąsienic, słabego uzbrojenia i opancerzenia, a także niskiej ergonomii.

    Ford 3-ton M1918
    Ford 3-ton M1918
    Ford 3-ton M1918
    Ford 3-ton M1918

    Konstrukcja

    Ford 3-ton M1918 miał 4,1 m długości, 1,6 m wysokości i 1,65 m szerokości, oraz masę 3100 kg. Napęd stanowiły dwa czterocylindrowe silniki samochodowe z Forda Model T o mocy 35 KM, zapewniające prędkość maksymalną 13 km/h i zasięg… 55 km. Uzbrojenie składało się początkowo z przestarzałego karabinu maszynowego Marlin kalibru 7,62 mm, zamienionego później na Browning M1919 kalibru 7,62 mm z zapasem 550 naboi. Pancerz miał grubość od 6,35 mm do 12,7 mm, przez co nie był odporny nawet na ogień z karabinów maszynowych. Dodatkowo silnik nie był oddzielony od przedziału bojowego. Załoga składała się z dowódcy-kierowcy i strzelca siedzących obok siebie.

    Podsumowanie

    Historia czołgu Ford 3-ton M1918 zakończyła się tak szybko jak się zaczęła. Z 15 zbudowanych egzemplarzy większość zezłomowano, a dalszy rozwój czołgów oparto o projekt M1917 i brytyjskich czołgów. Minęło jednak wiele lat zanim w USA zaczęto budować czołgi dobrej jakości. Do naszych czasów zachowano dwa egzemplarze, które można dzisiaj oglądać w muzeach National Armor & Cavarly Museum w Forcie Benning oraz w Ordnance Collection w Forcie Lee.

    Ford 3-ton M1918
    Ford 3-ton M1918

    Nie można jednak zaprzeczyć, że M1918 był pierwszym zaprojektowanym od podstaw w USA czołgiem i gdyby wojna trwała dłużej, możliwe, że miałby wpływ na rozwój amerykańskiej armii. Na szczęście dla żołnierzy, pojazd ten nigdy nie trafił na front, gdzie byłby wrażliwy na ostrzał nawet z karabinów maszynowych, a jego faktyczne możliwości wsparcia żołnierzy były prawie zerowe.

    Ford 3-ton M1918
    Ford 3-ton M1918
    Ford 3-ton M1918
    Ford 3-ton M1918
    Ford 3-ton M1918 i czołg M1 Abrams w tle
    Ford 3-ton M1918 i czołg M1 Abrams w tle

    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleHughes XH-17 – eksperymentalny latający dźwig
    Next Article Pancerniki typu España – jedyne hiszpańskie dreadnoughty
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    30 listopada 20234 Mins Read94 Views

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    By Michał Banach0
    26 listopada 20237 Mins Read94 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    25 listopada 20238 Mins Read3 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    22 listopada 20233 Mins Read1 163 Views

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85 – galeria

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    Reklama




    Losowe
    Smart
    23 marca 20213 Mins Read

    Fotowoltaika dla firm – czy warto?

    Warto rozważyć inwestycję w instalację fotowoltaiczną. Niezależnie czy jesteś właścicielem małej czy dużej firmy, przyniesie…

    Artykuły
    26 grudnia 20166 Mins Read

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Rozrywka
    24 grudnia 20161 Min Read

    Silent Night by Chewbacca – film

    Przez najbliższych kilka lat Święta Bożego Narodzenia będą przebiegały w towarzystwie Gwiezdnych Wojen. Dlatego Chewbacca…

    Artykuły
    17 czerwca 20173 Mins Read

    M4A2 Sherman i japońska tankietka Type 94 Te-Ke

    Podczas II wojny światowej Amerykanie w krótkim czasie zbudowali jedne z największych wojsk pancernych na…

    Artykuły
    28 września 20204 Mins Read

    Francuskie pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines

    Przeglądając listę okrętów wojennych zaprojektowanych i zbudowanych we Francji na przełomie XIX i XX wieku…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.