Pierwsze czołgi zbudowane w USA były pokracznymi i niezbyt użytecznymi konstrukcjami, którym daleko było do też pokracznych, ale bardziej użytecznych konstrukcji brytyjskich. Pierwszym wyprodukowanym Amerykańskim czołgiem był prototypowy Holt Gas-Electric.

Krótko po debiucie pierwszych czołgów, dzięki współpracy między amerykańskimi i brytyjskimi firmami, już w 1917 roku w USA rozpoczęto prace nad pierwszymi rodzimymi czołgami. Za pierwszy „czołg” zbudowany w USA można uznać pojazd o nazwie CLB 75. Był to dziwaczny pojazd gąsienicowy, zbudowany przez C. L. Best’s Traction Company z San Leandro w Kalifornii. Dokładna historia pojazdu nie jest znana, ale wiadomo, że zbudowano go w latach 1916-1917 i wykorzystano w licznych materiałach propagandowych.

CLB 75
CLB 75

Co jednak najważniejsze, pojazdy te nie posiadały prawdziwego opancerzenia, w związku z tym ciężko je nazwać czołgami. Były to bardziej demonstratory technologii niż prawdziwe pojazdy bojowe. Następnie powstał jeszcze bardziej pokraczny pojazd o nazwie Holt HA 36, który swoim wyglądem przypominał brytyjskie czołgi romboidalne, ale mieścił tylko… jedną osobę.

Za pierwszy amerykański czołg z prawdziwego zdarzenia uznaje się więc zaprojektowany przez Holt Manufacturing Company i General Electric Company pod koniec 1917 roku i zbudowany na początku 1918 roku czołg Holt Gas-Electric. Pojazd ten posiadał podwozie z ciągnika Holt Model 75 (którego użyto również w francuskich czołgach Saint-Chamond), ale zmodyfikowane, poprzez przeniesienie koła napędowego do tyłu i dodanie kilku kół jezdnych, aby wydłużyć gąsienice, co miało zwiększyć zdolności terenowe pojazdu.

Holt Gas-Electric
Holt Gas-Electric

Kadłub czołgu był prosty, ale z przodu miał formę klina, co teoretycznie miało zwiększać jego odporność na ostrzał. Do wnętrza czołgu można było dostać się przez znajdujące się z tyłu drzwi. Główne uzbrojenie w postaci brytyjskiej armaty Vickers, kalibru 75 mm umieszczono z przodu, dosyć nisko. Dodatkowo w bocznych sponsonach po obu stronach kadłuba umieszczono karabiny maszynowe Browning M1917 kalibru 7,62 mm. W razie potrzeby, można było je wyjąć.

Największą ciekawostką był napęd czołgu, składający się z czterocylindrowego silnika Holt o mocy 90 KM, który napędzał generator, zasilający dwa silniki elektryczne – po jednym na każdą gąsienicę. Aby zapobiec przegrzewaniu się silników, czołg wyposażono w skomplikowany system chłodzenia wodnego.

Holt Gas-Electric
Holt Gas-Electric

Ze względu na ciężki system napędowy, chłodzenie oraz pancerz grubości 6-15 mm, masa pojazdu sięgała 25,4 ton. Holt Gas-Electric miał 5 m długości, 2,76 m szerokości i 2,37 m wysokości. Załoga liczyła 6-7 osób – dowódcę, kierowcę, celowniczego, ładowniczego, dwóch strzelców karabinów maszynowych oraz możliwe, że jednego mechanika (nie ma dokładnych informacji na ten temat).

Pierwsze próby czołgu wykazały, że jest on… bezużyteczny. Olbrzymia masa w połączeniu z słabym silnikiem sprawiała, że osiągał on prędkość zaledwie 10 km/h, a zasięg wynosił 50 km. Dodatkowo nawet małe wzniesienia były zbyt strome, przez co czołg nie mógł pokonywać żadnych przeszkód terenowych. Bardzo szybko zrezygnowano z dalszych prób pojazdu i projekt porzucono, skupiając się na innych konstrukcjach, wzorowanych bardziej na sprawdzonych projektach.

Dalsza lektura:

Skromne początki – Ford 3-ton M1918 – mini czołg i ciągnik

Mark VIII „Liberty” – międzynarodowy czołg z I wojny światowej

Zanim powstały Shermany i Lee – amerykańskie czołgi przed II wojną światową


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.