SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      9 lutego 2023

      Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Holt Gas-Electric – pierwszy amerykański czołg
    Holt Gas-Electric - pierwszy amerykański czołg
    Holt Gas-Electric - pierwszy amerykański czołg
    Artykuły

    Holt Gas-Electric – pierwszy amerykański czołg

    Michał BanachBy Michał Banach9 marca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Pierwsze czołgi zbudowane w USA były pokracznymi i niezbyt użytecznymi konstrukcjami, którym daleko było do też pokracznych, ale bardziej użytecznych konstrukcji brytyjskich. Pierwszym wyprodukowanym Amerykańskim czołgiem był prototypowy Holt Gas-Electric.

    Krótko po debiucie pierwszych czołgów, dzięki współpracy między amerykańskimi i brytyjskimi firmami, już w 1917 roku w USA rozpoczęto prace nad pierwszymi rodzimymi czołgami. Za pierwszy „czołg” zbudowany w USA można uznać pojazd o nazwie CLB 75. Był to dziwaczny pojazd gąsienicowy, zbudowany przez C. L. Best’s Traction Company z San Leandro w Kalifornii. Dokładna historia pojazdu nie jest znana, ale wiadomo, że zbudowano go w latach 1916-1917 i wykorzystano w licznych materiałach propagandowych.

    CLB 75
    CLB 75

    Co jednak najważniejsze, pojazdy te nie posiadały prawdziwego opancerzenia, w związku z tym ciężko je nazwać czołgami. Były to bardziej demonstratory technologii niż prawdziwe pojazdy bojowe. Następnie powstał jeszcze bardziej pokraczny pojazd o nazwie Holt HA 36, który swoim wyglądem przypominał brytyjskie czołgi romboidalne, ale mieścił tylko… jedną osobę.

    Za pierwszy amerykański czołg z prawdziwego zdarzenia uznaje się więc zaprojektowany przez Holt Manufacturing Company i General Electric Company pod koniec 1917 roku i zbudowany na początku 1918 roku czołg Holt Gas-Electric. Pojazd ten posiadał podwozie z ciągnika Holt Model 75 (którego użyto również w francuskich czołgach Saint-Chamond), ale zmodyfikowane, poprzez przeniesienie koła napędowego do tyłu i dodanie kilku kół jezdnych, aby wydłużyć gąsienice, co miało zwiększyć zdolności terenowe pojazdu.

    Holt Gas-Electric
    Holt Gas-Electric

    Kadłub czołgu był prosty, ale z przodu miał formę klina, co teoretycznie miało zwiększać jego odporność na ostrzał. Do wnętrza czołgu można było dostać się przez znajdujące się z tyłu drzwi. Główne uzbrojenie w postaci brytyjskiej armaty Vickers, kalibru 75 mm umieszczono z przodu, dosyć nisko. Dodatkowo w bocznych sponsonach po obu stronach kadłuba umieszczono karabiny maszynowe Browning M1917 kalibru 7,62 mm. W razie potrzeby, można było je wyjąć.

    Największą ciekawostką był napęd czołgu, składający się z czterocylindrowego silnika Holt o mocy 90 KM, który napędzał generator, zasilający dwa silniki elektryczne – po jednym na każdą gąsienicę. Aby zapobiec przegrzewaniu się silników, czołg wyposażono w skomplikowany system chłodzenia wodnego.

    Holt Gas-Electric
    Holt Gas-Electric

    Ze względu na ciężki system napędowy, chłodzenie oraz pancerz grubości 6-15 mm, masa pojazdu sięgała 25,4 ton. Holt Gas-Electric miał 5 m długości, 2,76 m szerokości i 2,37 m wysokości. Załoga liczyła 6-7 osób – dowódcę, kierowcę, celowniczego, ładowniczego, dwóch strzelców karabinów maszynowych oraz możliwe, że jednego mechanika (nie ma dokładnych informacji na ten temat).

    Pierwsze próby czołgu wykazały, że jest on… bezużyteczny. Olbrzymia masa w połączeniu z słabym silnikiem sprawiała, że osiągał on prędkość zaledwie 10 km/h, a zasięg wynosił 50 km. Dodatkowo nawet małe wzniesienia były zbyt strome, przez co czołg nie mógł pokonywać żadnych przeszkód terenowych. Bardzo szybko zrezygnowano z dalszych prób pojazdu i projekt porzucono, skupiając się na innych konstrukcjach, wzorowanych bardziej na sprawdzonych projektach.

    Dalsza lektura:

    Ford 3-ton M1918 – amerykański mini-czołg

    Mark VIII “Liberty” – międzynarodowy czołg z I wojny światowej

    Zanim powstały Shermany i Lee – amerykańskie czołgi przed II wojną światową

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTwierdza Mehrangarh – jeden z największych fortów w Indiach
    Next Article Velorex – czechosłowacki trójkołowy „samochód”
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    9 lutego 2023

    Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 maja 20140

    Pierwszy Konkurs Eurowizji 1956

    Konkurs Piosenki Eurowizji ma długą historię, pełną mniej i bardziej znanych historii. Edycja z 2014…

    Artykuły
    5 października 20210

    Chrysler Norseman – zapomniana „ofiara” zatonięcia SS Andrea Doria

    Zatonięcie liniowiec SS Andrea Doria było jedną z najbardziej znanych katastrof morskich. Zginęły wówczas 52…

    Artykuły
    29 lutego 20200

    ORP Pomorzanin – pierwszy okręt Polskiej Marynarki Wojennej

    Polska Marynarka Wojenna została powołana krótko po odzyskaniu niepodległości, jednak początkowo składała się jedynie z…

    Artykuły
    12 października 20160

    Mail Rail – Londyńska kolej pocztowa

    Około 20 metrów pod londyńskimi ulicami przebiegają zapomniane tunele londyńskiej kolei pocztowej (ang. London Post…

    Artykuły
    29 listopada 20162

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle

    W późnych godzinach nocnych 8 września 1934 roku u wybrzeży Long Beach Island na pokładzie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.