SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Seria P36 – ostatnie radzieckie parowozy
    Artykuły

    Seria P36 – ostatnie radzieckie parowozy

    Michał BanachBy Michał Banach21 kwietnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Seria P36 - ostatnie radzieckie parowozy
    Seria P36 - ostatnie radzieckie parowozy
    Budowane w latach 1953-1956 parowozy serii P36 uznawane są za ostatnie radzieckie parowozy, wykorzystywane w regularnym ruchu pasażerskim. Ostatecznie ustąpiły miejsca lokomotywom elektrycznym i spalinowym, ale wykorzystywano je do połowy lat 70.

    Transport kolejowy w ZSRR odgrywał znaczącą rolę, ponieważ odległości dzielące najważniejsze miasta i ośrodki przemysłowe były tak duże, że tylko pociągi były w stanie zapewnić regularne połączenia pasażerskie. Po zakończeniu II wojny światowej stan radzieckich pociągów pozostawiał wiele do życzenia. Wiele zakładów specjalizujących się w ich produkcji w trakcie wojny zajęta była budową czołgów, w związku z czym brakowało nowych parowozów do obsługi odbudowywanego kraju, zwłaszcza, że posiadane lokomotywy były już wysłużone.

    Parowóz serii P36
    Parowóz serii P36

    Pod koniec lat 40. zakłady W.W. Kujbyszewa w Kołomnie otrzymały zadanie zaprojektowania nowego parowozu w układzie 4-8-4, dysponującego obciążeniem na oś w ruchu wynoszącym 18 ton, oraz zdolnego do osiągania wysokich prędkości nawet z ciężkim ładunkiem, przeznaczonego głównie do obsługi ciężkich, międzymiastowych pociągów pasażerskich. Parowóz otrzymał oznaczenie P36, a w marcu 1950 roku pierwszy prototyp ukończono i wysłano na próby.

    Parowóz ten wyróżniał się nowoczesną konstrukcję, spawanym kotłem oraz stokerem. Testy wykazały, że lokomotywa spisuje się bardzo dobrze i dysponuje odpowiednimi osiągami. W związku z tym na przełomie 1952 i 1953 roku rozpoczęto produkcję seryjną. Chociaż zakładano, że powstanie kilkaset parowozów tego typu, w 1956 roku podczas XX Zjazdu KPZR zapadła decyzja o wycofaniu się z dalszej eksploatacji parowozów na liniach pasażerskich, a później również towarowych.

    Parowóz serii P36 (fot. Neu-Zwei/Wikimedia Commons)
    Parowóz serii P36 (fot. Neu-Zwei/Wikimedia Commons)

    W związku z tym, po zbudowaniu 251 parowozów P36, ich produkcję zakończono. Seria P36 stała się ostatnią w serią parowozów produkowanych na większą skalę i ostatnimi tego typu lokomotywami, które wykorzystywano w regularnym ruchu pasażerskim w ZSRR. Co istotne ostatni egzemplarz serii – P36-0251, który wyprodukowano 29 czerwca 1956 roku był ostatnim parowozem, jaki powstał w zakładach w Kołomnie.

    Początkowo parowozy serii P36 wykorzystywano na najważniejszych liniach pasażerskich w ZSRR. Mimo swojej masy, wynoszącej 133 tony i długości 30 m wraz z tendrem, osiągały one moc 2800 KM (rekordowo osiągnięto 3077 KM), co pozwalało na rozpędzenie się nawet do 125 km/h. Wraz z postępującą elektryfikacją trakcji kolejowej w ZSRR, parowozy serii P36 zaczęto oddelegowywać na mniej ruchliwe trasy, zwłaszcza w odległych rejonach Związku Radzieckiego.

    Parowóz serii P36 (fot. Wikimedia Commons)
    Parowóz serii P36 (fot. Wikimedia Commons)

    Ostatecznie w 1974 roku po raz ostatni parowóz serii P36 obsłużył linię pasażerską. Co ciekawe, większość, bo aż 247 parowozów P36 pozostało w rezerwie przez długie lata. Z czasem zaczęto je jednak złomować, jednak 13 egzemplarzy trafiło do muzeów, 6 na pomniki, a 6 kolejnych po latach spędzonych w rezerwie, przywrócono do pełnej sprawności. Ponadto wiadomo o przynajmniej jednym egzemplarzu, który przetrwał na starym składowisku wycofanych parowozów w Złatouście.

    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Parowóz serii P36 (fot. Wikimedia Commons)
    Parowóz serii P36 (fot. Wikimedia Commons)
    Parowóz serii P36 (fot. George Shuklin/Wikimedia
    Parowóz serii P36 (fot. George Shuklin/Wikimedia Commons)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKatedra Notre-Dame w Paryżu
    Next Article Zapomniany Boeing XB-15
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    30 listopada 20234 Mins Read94 Views

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    By Michał Banach0
    22 listopada 20233 Mins Read1 163 Views

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85 – galeria

    By Michał Banach0
    2 listopada 20236 Mins Read9 Views

    Lodołamacz Lenin – pierwszy statek nawodny o napędzie atomowym

    By Michał Banach0
    30 października 20233 Mins Read311 Views

    Tykająca bomba – radziecki okręt podwodny K-27

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    23 listopada 20164 Mins Read

    La Gomera – najbardziej niedoceniona z Wysp Kanaryjskich

    Wyspy Kanaryjskie są obecnie jednym z najpopularniejszych kierunków wakacyjnych. Najczęściej jednak wybierane są największe z…

    Internet i komputery
    6 czerwca 20172 Mins Read

    Intel Compute Card – komputer wielkości karty kredytowej

    Jeszcze do niedawna komputer w postaci nieco większego pendriva był czymś wyjątkowym. Dzięki Intel Compute…

    Artykuły
    11 kwietnia 20222 Mins Read

    Glückauf – pierwszy konwencjonalny tankowiec

    Zbudowany w 1886 roku Glückauf był pierwszym oceanicznym tankowcem, w którym ładunek ropy przewożono nie…

    Artykuły
    28 lipca 20223 Mins Read

    Te firmy sprzedają najwięcej smartonów – ranking producentów

    Zarówno w samej Europie, jak i na całym świecie sprzedaż smartfonów spadła – w pierwszym…

    Artykuły
    3 lipca 20224 Mins Read

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    Latem nie trzeba wyjeżdżać z miasta, żeby przeżyć wakacje pełne emocji i zabawy. Władze miast…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.