SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Seria P36 – ostatnie radzieckie parowozy
    Seria P36 - ostatnie radzieckie parowozy
    Seria P36 - ostatnie radzieckie parowozy
    Artykuły

    Seria P36 – ostatnie radzieckie parowozy

    Michał BanachBy Michał Banach21 kwietnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Budowane w latach 1953-1956 parowozy serii P36 uznawane są za ostatnie radzieckie parowozy, wykorzystywane w regularnym ruchu pasażerskim. Ostatecznie ustąpiły miejsca lokomotywom elektrycznym i spalinowym, ale wykorzystywano je do połowy lat 70.

    Transport kolejowy w ZSRR odgrywał znaczącą rolę, ponieważ odległości dzielące najważniejsze miasta i ośrodki przemysłowe były tak duże, że tylko pociągi były w stanie zapewnić regularne połączenia pasażerskie. Po zakończeniu II wojny światowej stan radzieckich pociągów pozostawiał wiele do życzenia. Wiele zakładów specjalizujących się w ich produkcji w trakcie wojny zajęta była budową czołgów, w związku z czym brakowało nowych parowozów do obsługi odbudowywanego kraju, zwłaszcza, że posiadane lokomotywy były już wysłużone.

    Parowóz serii P36
    Parowóz serii P36

    Pod koniec lat 40. zakłady W.W. Kujbyszewa w Kołomnie otrzymały zadanie zaprojektowania nowego parowozu w układzie 4-8-4, dysponującego obciążeniem na oś w ruchu wynoszącym 18 ton, oraz zdolnego do osiągania wysokich prędkości nawet z ciężkim ładunkiem, przeznaczonego głównie do obsługi ciężkich, międzymiastowych pociągów pasażerskich. Parowóz otrzymał oznaczenie P36, a w marcu 1950 roku pierwszy prototyp ukończono i wysłano na próby.

    Parowóz ten wyróżniał się nowoczesną konstrukcję, spawanym kotłem oraz stokerem. Testy wykazały, że lokomotywa spisuje się bardzo dobrze i dysponuje odpowiednimi osiągami. W związku z tym na przełomie 1952 i 1953 roku rozpoczęto produkcję seryjną. Chociaż zakładano, że powstanie kilkaset parowozów tego typu, w 1956 roku podczas XX Zjazdu KPZR zapadła decyzja o wycofaniu się z dalszej eksploatacji parowozów na liniach pasażerskich, a później również towarowych.

    Parowóz serii P36 (fot. Neu-Zwei/Wikimedia Commons)
    Parowóz serii P36 (fot. Neu-Zwei/Wikimedia Commons)

    W związku z tym, po zbudowaniu 251 parowozów P36, ich produkcję zakończono. Seria P36 stała się ostatnią w serią parowozów produkowanych na większą skalę i ostatnimi tego typu lokomotywami, które wykorzystywano w regularnym ruchu pasażerskim w ZSRR. Co istotne ostatni egzemplarz serii – P36-0251, który wyprodukowano 29 czerwca 1956 roku był ostatnim parowozem, jaki powstał w zakładach w Kołomnie.

    Początkowo parowozy serii P36 wykorzystywano na najważniejszych liniach pasażerskich w ZSRR. Mimo swojej masy, wynoszącej 133 tony i długości 30 m wraz z tendrem, osiągały one moc 2800 KM (rekordowo osiągnięto 3077 KM), co pozwalało na rozpędzenie się nawet do 125 km/h. Wraz z postępującą elektryfikacją trakcji kolejowej w ZSRR, parowozy serii P36 zaczęto oddelegowywać na mniej ruchliwe trasy, zwłaszcza w odległych rejonach Związku Radzieckiego.

    Parowóz serii P36 (fot. Wikimedia Commons)
    Parowóz serii P36 (fot. Wikimedia Commons)

    Ostatecznie w 1974 roku po raz ostatni parowóz serii P36 obsłużył linię pasażerską. Co ciekawe, większość, bo aż 247 parowozów P36 pozostało w rezerwie przez długie lata. Z czasem zaczęto je jednak złomować, jednak 13 egzemplarzy trafiło do muzeów, 6 na pomniki, a 6 kolejnych po latach spędzonych w rezerwie, przywrócono do pełnej sprawności. Ponadto wiadomo o przynajmniej jednym egzemplarzu, który przetrwał na starym składowisku wycofanych parowozów w Złatouście.

    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Wycofany z eksploatacji parowóz serii P36
    Parowóz serii P36 (fot. Wikimedia Commons)
    Parowóz serii P36 (fot. Wikimedia Commons)
    Parowóz serii P36 (fot. George Shuklin/Wikimedia
    Parowóz serii P36 (fot. George Shuklin/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKatedra Notre-Dame w Paryżu
    Next Article Zapomniany Boeing XB-15
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.