SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » René Couzinet i jego zapomniany Couzinet 70
    René Couzinet i jego zapomniany Couzinet 70
    René Couzinet i jego zapomniany Couzinet 70
    Artykuły

    René Couzinet i jego zapomniany Couzinet 70

    Michał BanachBy Michał Banach16 sierpnia 2016Updated:6 listopada 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    Urodzony 20 lipca 1904 roku francuski konstruktor lotniczy René Couzinet już w młodości interesował się lotnictwem. W latach 30. zaprojektował serię niecodziennych samolotów pasażerskich i łącznikowych, z których najważniejszym był  Couzinet 70.

    René Couzinet zaprojektował swój pierwszy samolot w 1927 roku. Couzinet 10 Arc en Ciel był trzysilnikowym samolotem transportowym, wyróżniającym się nietypowym kształtem statecznika pionowego. Maszyna wzbiła się w powietrze 7 maja 1928 roku i szybko zyskała zainteresowanie mediów.

    Couzinet 27
    Couzinet 27

    W tym samym roku młody konstruktor zaprojektował kolejny samolot, czteroosobowy Couzinet 27. Niestety maszyna rozbiła się 8 sierpnia 1928 roku. W wyniku katastrofy zginęli pilot Maurice Drouhin i jego mechanik. Katastrofa ta nie zniechęciła Rene, który zaczął prace nad kolejnym prototypem. Niestety pech nie opuszczał konstruktora i również ta maszyna została zniszczona. Tym razem jednak w pożarze, który wybuchł 17 lutego 1930 roku w fabryce, w której maszynę składano.

    Couzinet 33 Biarritz
    Couzinet 33 Biarritz

    Mimo problemów, Couzinet rozpoczął prace nad kolejną maszyną, oznaczoną Couzinet 33 Biarritz. Samolot oblatano 25 listopada 1931 roku i wykorzystywano do katastrofy, która miała miejsce 30 października 1933 roku. W międzyczasie francuski konstruktor opracował kolejny samolot, który stał się jego najbardziej znanym dziełem – Couzinet 70 Arc en Ciel III. Maszyna miała podobną do poprzednich metalową konstrukcję, układ trzysilnikowy i niecodzienny statecznik pionowy. Pierwszy lot miał miejsce 11 lutego 1932 roku.

    Couzinet 70
    Couzinet 70

    W trakcie eksploatacji, samolot wykorzystano do pokazowego loty z Francji do Buenos Aires. W maju 1934 roku samolot przeszedł modernizację, dzięki której przystosowano go do lotów z pocztą. Maszyna została wówczas oznaczana jako Couzinet 71. Dalsze losy samolotu nie są  niestety znane. Później maszynę sprzedano liniom Air France, które wykorzystywały ją do 1937 roku.

    Oprócz Couzinet 70 zbudowano jeszcze dwie podobne maszyny, różniące się nieco konstrukcją i silnikami – Couzinet 101 i Couzinet 103. Model 101 wykorzystywano w trakcie Wojny Domowej w Hiszpanii. Model 103 wykorzystywany był jako samolot pasażerski, mogący przewozić… 4 pasażerów.

    Couzinet 70
    Couzinet 70

    Couzinet 70/71 oraz 101 i 103 miały bardzo podobną konstrukcję. Samoloty miały 16,15 m rozpiętości skrzydeł, ważyły około 7,3 tony, maksymalna masa startowa wynosiła 17 ton. Model 70/71 wyposażony był w 3 dwunastocylindrowe silniki Hispano-Suiza 12Nb o mocy 650 KM każdy. Model 101 otrzymał 3 silniki Pobjoy R o mocy 85 KM, a model 103 otrzymał 3 silniki Salmson 9Adr o mocy 135 KM.

    Osiągi samolotów były podobne. Model 70/71 osiągał prędkość maksymalna 280 km/h a zasięg wynosił 6800 km lub około 10 000 km z dodatkowymi zbiornikami paliwa.

    Couzinet 70
    Couzinet 70
    Couzinet 70
    Couzinet 70
    Couzinet 70
    Couzinet 70

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleChiński czołg Type 96B zgubił koło w trakcie zawodów
    Next Article Thinking Machine 6 – nietypowe szachy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.