SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radzieckie kutry torpedowe typu G-5
    Radzieckie kutry torpedowe typu G-5
    Radzieckie kutry torpedowe typu G-5
    Artykuły

    Radzieckie kutry torpedowe typu G-5

    Michał BanachBy Michał Banach29 maja 2020Updated:29 maja 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Radziecka flota w okresie międzywojennym intensywnie rozwijała flotę kutrów torpedowych, które miały stanowić uzupełnienie skromnej, pozbawionej ciężkich okrętów wojennych floty. Wśród wielu zaprojektowanych w tym czasie jednostek, szczególnie istotne były kutry torpedowe typu G-5.

    Geneza

    Na początku lat 20. radziecka flota była w opłakanym stanie. Okręty pozostające w służbie były zwykle bardzo wyeksploatowane i przestarzałe, a jednostki, których budowę rozpoczęto w trakcie I wojny światowej przez długi czas stały w stoczniach, a ich stan pozostawiał wiele do życzenia. Koszty odbudowy floty były zbyt wysokie, aby Rosjanie mogli w przewidywalnej perspektywie czasowej wprowadzić do eksploatacji odpowiednią liczbę większych okrętów wojennych. W zaistniałej sytuacji zaczęto szukać tańszych alternatyw. Wybór padł na lekkie kutry torpedowe, na tyle małe, że ich budowa nie była (przynajmniej w teorii) tak trudna i kosztowna jak w przypadku większych jednostek, oraz uzbrojonych w torpedy, które mogły skutecznie razić większe okręty nawodne.

    Kuter torpedowy typu G-5
    Kuter torpedowy typu G-5

    Już w połowie lat 20. w biurze konstrukcyjnym CAGI, zarządzanym przez Andrieja Tupolewa (konstruktora lotniczego) rozpoczęto prace nad odpowiednimi jednostkami. Od początku zakładano wykorzystanie technologii lotniczych, z którymi biuro miało doświadczenie, oraz aby zapewnić kutrom jak największą prędkość.  Pierwszą jednostką testową jaka powstała był kuter torpedowy GANT-3, uzbrojony w pojedynczą torpedę kalibru 450 mm. Wyróżniał się on nietypowym kształtem kadłuba w układzie ślizgacza, z torpedą umieszczoną na rufie. Po zrzuceniu torpedy, kuter musiał wykonać zwrot aby zejść z toru torpedy. Kadłub o bardzo aerodynamicznym kształcie wykonano natomiast z duraluminium.

    Już podczas prób stało się jasne, że pojedyncza torpeda to zbyt słabe uzbrojenie, dlatego rozpoczęto prace nad powiększonym kutrem z dwiema torpedami kalibru 450 mm i nieco większą nadbudówką. Docelowo kutry miały być uzbrojone w torpedy kalibru 533 mm, ale z powodu powolnych postępów prac nad nimi, skupiono się na rozwoju konstrukcji dopasowanych do mniejszych, ale i mniej efektywnych torped. Próby powiększonego kutra zakończyły się sukcesem, w związku z czym podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej jednostek pod oznaczeniem Sz-4.

    Kuter torpedowy typu G-5
    Kuter torpedowy typu G-5

    Kutry torpedowe typu G-5

    Doświadczenia z eksploatacji kutrów Sz-4 sprawiły, że już 18 czerwca 1928 roku CAGI otrzymało zadanie opracowania kolejnego kutra, wzorowanego na Sz-4, ale dostosowanego do torped kalibru 533 mm, które były na ostatnim etapie prac rozwojowych. Nowe kutry miały być większe, aby zapewnić im lepszą dzielność morską, oraz miały dysponować większą prędkością od poprzedników.

    O ile zaprojektowanie nowego, większego kadłuba nie było dużym problemem, znalezienie odpowiedniego napędu już tak. Początkowo zakładano zainstalowanie dwóch rosyjskich silników GM-13 o mocy 1600 KM, ale prace nad nimi przebiegały bardzo powoli. Tymczasowo zdecydowano się więc na importowane silniki, ale ich pozyskanie również było utrudnione. Ostatecznie wybór padł na włoski silnik lotniczy Isotto-Franchini ASSO-1000. Zanim jednak dostosowano go do zainstalowania na jednostce pływającej, minęło kilka miesięcy, w trakcie których prace nad kutrem były wstrzymane.

    Kuter torpedowy typu G-5
    Kuter torpedowy typu G-5

    Prace nad nowym kutrem oznaczonym ostatecznie jako G-5 ruszyły w 1930 roku, ale próby rozpoczęto dopiero w 1933 roku. Jednostka była podobna do Sz-4, ale była od nich większa. Ze względu na ogólnie dobre osiągi i wysoką prędkość – 65 węzłów bez uzbrojenia i 58 węzłów z uzbrojeniem, szybko podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej.

    Budowę zlecono kilku stoczniom i podzielono na serie, przez co każda kolejna seria różniła się od poprzedniej wprowadzanymi na bieżąco poprawkami. Standardowy kuter torpedowy typu G-5 miał około 19 m długości i wyporność około 16 ton. Poszczególne serie jednostek różniły się zastosowanym napędem, ale ostatecznie, najpopularniejszym stał się silnik Mikulin GAM-34BS o mocy 850 KM, wywodzący się z silników lotniczych. Zapewniał on prędkość maksymalną 53 węzłów. Uzbrojenie obronne składało się najpierw z pojedynczego karabinu maszynowego kalibru 7,62 mm, a później zamienionego na karabin maszynowy kalibru 12,7 mm. Uzbrojenie ofensywne składało się z dwóch torped kalibru 533 mm na wyrzutniach na rufie. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych kutrów, po zrzuceniu torped, jednostka musiała zejść z ich toru rejsu, zanim uruchomiły się silniki marszowe torped. Możliwe było również przenoszenie min zamiast torped.

    Kuter torpedowy typu G-5
    Kuter torpedowy typu G-5

    Do wybuchu II wojny światowej powstało około 200 kutrów typu G-5, które trafiły do wszystkich radzieckich flot. Już po wybuchu wojny zbudowano kolejne jednostki, jednak dokładna ich liczba jest trudna do oszacowania – przyjmuje się, że łącznie powstało do 300 kutrów tego typu w różnych seriach produkcyjnych.

    Podczas eksploatacji jednostek szybko zaczęły wychodzić na jaw liczne wady konstrukcyjne i projektowe. Zastosowanie dural aluminium zmniejszało masę kutrów, ale materiał ten był całkowicie nieodporny na korozję, przez co kutry musiały być regularnie konserwowane, a nawet według niektórych źródeł, nie mogły przebywać w wodzie zbyt długo, kiedy nie były używane. Kolejnym problemem było słabe uzbrojenie obronne, które było niewystarczające do zwalczania samolotów, oraz ewentualnego atakowania celów na brzegu. Charakterystyczny system zrzucania torped również powodował problemy, zwłaszcza podczas ataku kilku jednostek, które musiały uważać, aby podczas zwrotu nie wpaść na siebie.

    Kuter torpedowy typu G-5
    Kuter torpedowy typu G-5

    Kutry typu G-5 używano intensywnie przez całą wojnę, chociaż głównie w roli jednostek patrolowych i wsparcia (podobno na niektórych montowano wyrzutnie rakiet niekierowanych). Według dostępnych informacji tylko dwukrotnie kutry tego typu przeprowadziły skuteczne ataki torpedowe – na fiński stawiacz min Riilahti oraz niemiecki trałowiec M37. Co ciekawe, kutry typu G-5 produkowano podczas II wojny światowej chociaż dostępne były lepsze jednostki. Na początku lat 50. wszystkie kutry typu G-5, które przetrwały wojnę zostały wycofane z eksploatacji. Do naszych czasów przetrwał tylko jeden egzemplarz (bardziej przypominający wrak…).

    Wśród zagranicznych użytkowników jednostek tego typu znalazła się Hiszpania. 4 jednostki otrzymała flota republikańska i według dostępnych źródeł, dwie zostały przejęte przez oddziały nacjonalistyczne i pozostawały w eksploatacji do 1946 roku. Po wojnie pewna liczba kutrów G-5 trafiła również do Korei Północnej.

    Kuter torpedowy typu G-5
    Kuter torpedowy typu G-5
    Wrak kutra torpedowego typu G-5
    Wrak kutra torpedowego typu G-5

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGreek Ship – nietypowy wrak u wybrzeży Iranu
    Next Article USS Franklin (CV-13) – zapomniany weteran
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.