SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Potez-CAMS 161 - niedokończony olbrzym
    Potez-CAMS 161 - niedokończony olbrzym
    Artykuły

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    Michał BanachBy Michał Banach25 stycznia 2023Brak komentarzy2 Mins Read
    Pod koniec lat 30. we Francji rozpoczęto prace nad dużymi pasażerskimi łodziami latającymi do obsługi połączeń przez północy Atlantyk. Zbudowano kilka maszyn, ale wybuch II wojny światowej przerwał ich rozwój. Jedną z tych maszyn był Potez-CAMS 161.

    Historia maszyny zaczęła się w 1936 roku w znacjonalizowanych zakładach CAMS, które miały opracować sześciosilnikową łódź latającą do obsługi trans transatlantyckich przez północny Atlantyk. W pierwszej kolejności rozpoczęto prace nad modelem samolotu w skali 5/13, który miał posłużyć do przetestowania układu konstrukcyjnego, płatowca i ogólnej konstrukcji aerodynamicznej.

    Potez-CAMS 161 i model Potez-CAMS 160
    Potez-CAMS 161 i model Potez-CAMS 160

    Pomniejszony samolot otrzymał oznaczenie Potez-CAMS 160, a właściwa maszyna miała otrzymać nazwę Potez-CAMS 161. Model oblatano 20 czerwca 1938 roku. Miał on 12,37 m długości i rozpiętość skrzydeł 17,69 m, a masa maszyny wynosiła 2275 kg. Napęd stanowiło 6 czterocylindrowych silników Train 4T o mocy 40 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 222 km/h.

    Testy zakończyły się pozytywnie, w związku z czym podjęto decyzję o kontynuowaniu prac nad właściwym samolotem. Ukończono go pod koniec 1939 roku i rozpoczęto próby. Źródła nie są zgodne co do daty oblotu. Niektóre źródła sugerują, że oblot miał miejsce albo 7 grudnia 1939 roku albo w okolicach tej daty, a inne, że oblotu dokonano dopiero 20 marca 1942 roku już po zajęciu Francji przez Niemcy.

    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161

    Potez-CAMS 161 miał 32,11 m długości i 46 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 43 000 kg. Napęd stanowiło 6 dwunastocylindrowych silników Hispano-Suiza 12Ydrs o mocy 890 KM, zapewniających prędkość maksymalną 335 km/h i przelotową 300 km/h, oraz zasięg 6000 km. Załoga liczyła 6 osób, a na pokładzie znajdowało się miejsce dla 20 pasażerów.

    Dokładny przebieg prób samolotu nie jest znany. Zajęcie Francji przez Niemcy w maju 1940 roku sprawiło, że prace nad samolotem przerwano, a potem wznowiono już pod niemiecką kontrolą. Początkowo samolot nosił niemieckie oznaczenia, ale w kolejnych latach zmieniono je na barwy Air France Atlantique. Prawdopodobnie nigdy nie wyposażono go do końca we właściwe wyposażenie.

    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161

    Samolot został zniszczony pod koniec wojny przez alianckie lotnictwo. Tutaj jednak znowu nie wiadomo czy miało to miejsce gdzieś na Bałtyku czy też na Jeziorze Bodeńskim, gdzie zniszczeniu uległy inne wodnosamoloty testowane przez Niemców – Latécoère 631 i SNCASE SE.200. Tak zakończyła się tajemnicza i mało znana historia samolotu Potez-CAMS 161.

    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161
    Potez-CAMS 161

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Next Article Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.