SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » PLZT Goggles – gogle na wypadek nuklearnej apokalipsy
    PLZT Goggles - gogle na wypadek nuklearnej apokalipsy
    PLZT Goggles - gogle na wypadek nuklearnej apokalipsy
    Artykuły

    PLZT Goggles – gogle na wypadek nuklearnej apokalipsy

    Michał BanachBy Michał Banach7 marca 2017Updated:24 lutego 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    PLZT Goggles były specjalnymi goglami zaprojektowanymi dla amerykańskich pilotów, które miały chronić ich wzrok przed nagłymi rozbłyskami wywołanymi przez eksplozje nuklearne w trakcie spodziewanej, totalnej nuklearnej apokalipsy.

    Nuklearna apokalipsa

    W okresie Zimnej Wojny największym zagrożeniem dla świata była totalna wojna nuklearna. Zarówno Amerykanie jak i Sowieci zakładali, że w razie wojny należy dokonać całkowitego unicestwienia przeciwnika przy użyciu broni nuklearnej. Głowice nuklearne miały dosłownie zrównać z ziemią całe kraje, a atomowe grzyby i rozbłyski przetoczyłyby się przez cały świat.

    Ilość rozbłysków wywołanych detonacjami głowic nuklearnych byłaby tak duża, że piloci samolotów zarówno przenoszących broń nuklearną jak i maszyn rozpoznawczych czy też myśliwców mogliby po prostu stracić wzrok, a w najlepszym przypadku czasowo oślepnąć, przez co nie byliby w stanie kontynuować misji. W zależności od tego czy rozbłysk widoczny byłby bezpośrednio czy też tylko kątem oka, czas dojścia do siebie i częściowego odzyskania wzroku wynosił 3-10 minut (w ciągu dnia), ale pełne odzyskanie wzroku nastąpiłoby dopiero po 15-35 minutach. Gdyby wybuch był widoczny bezpośrednio, albo miał miejsce w nocy, prawdopodobnie nastąpiłaby pełna utrata wzroku, bez szans na odzyskanie sprawności.

    Gogle MIL-G-635
    Gogle MIL-G-635

    W związku z tym w USA już w latach 60. rozpoczęto prace nad specjalnymi goglami dla pilotów, które miały chronić ich wzrok przed rozbłyskami nuklearnymi niezależnie od pory dnia.

    Specjalne gogle ochronne

    Pierwsze ochronne gogle opracowano w latach 60.. Były to standardowe hełmy lotnicze, w których dodano dodatkową osłonę na oczy pokrytą warstwą złota, która odbijała światło (podobny mechanizm stosowany jest  hełmach astronautów). Problemem tego rozwiązania był koszt materiałów oraz fakt, że pilot musiał samodzielnie spuścić osłonę gdy tylko zauważył rozbłysk (czas na to potrzebny był jednak za długi, przez co pilot mógłby nie zdążyć spuścić osłony na czas).

    Kolejnym rozwiązaniem (ale tylko częściowym) były specjalne gogle typu MIL-G-635. Nie były one połączone z hełmem, dzięki czemu można je był zakładać na dowolny hełm, oraz nie były pokryte złotem, przez co były znacznie tańsze (dokładne informacje o wykorzystanych materiałach nie są jednak znane). Dalej jednak nie zapewniały automatycznej ochrony.

    Hełm DH-101A
    Hełm DH-101A

    Bardziej zautomatyzowane były gogle elektrooptyczne. Wyposażono je w podwójne soczewki poruszane przez niewielki silniczek połączony z czujnikiem światła. Gdy wykrywał on nagły rozbłysk, uruchamiany był silniczek, który opuszczał specjalną soczewkę chroniącą przed światłem. Teoretycznie gogle mogły być wykorzystane 4 razy bez wymiany silnika. Z jakiegoś powodu nie zostały jednak wprowadzone do eksploatacji. Prawdopodobnie problemem była dalej szybkość reakcji.

    Hełmy typu DH-101 i gogle PLZT

    W 1963 roku wprowadzono do służby w lotnictwie US Navy hełmy typu DH-101, będące pierwszym, kompleksowym systemem ochrony przed rozbłyskami nuklearnymi. Wykorzystywano je na samolotach A-6 Intruder i A-7 Corsair II. Gogle wyposażono w czujniki światła, połączone z specjalnymi kurtynami umieszczonymi na szybach kokpitu. Dodatkowo gogle posiadały niewielki… ładunek pirotechniczny, który w momencie eksplozji uwalniał specjalny grafitowy płyn, który wypełniał jedną z soczewek, zapewniając dodatkową ochronę dla oczu na czas opuszczania kurtyn.

    Jak łatwo się domyśleć, rozwiązanie to nie należało do zbyt praktycznych, w związku z czym kontynuowano prace nad goglami ochronnymi.

    Na początku lat 80. w amerykańskim lotnictwie wprowadzono do eksploatacji specjalne gogle PLZT (ang. Polarized Lead Zirconium Titanate). Był to najnowocześniejszy i najbardziej dopracowany system ochronny przystosowany do montażu na praktycznie wszystkich standardowych hełmach używanych przez amerykańskich pilotów.

    Gogle PLZT (fot. Laura Siebert)
    Gogle PLZT (fot. Laura Siebert)

    W goglach zastosowano bardzo nietypowy system, w którym soczewka wykonana z roztworu PLZT podłączona była do zasilania, dzięki czemu była praktycznie całkowicie przezroczysta. Gdy czujnik światła umieszczony na hełmie wykrywał rozbłysk, obwód elektryczny był przerywany, a soczewka stawała się czarna, zapewniając ochronę przed światłem. Wybór takiego rozwiązania podyktowany był przede wszystkim szybkością reakcji – odłączenie zasilania było szybsze niż jego podłączenie, więc gogle szybciej zapewniały ochronę.

    Pierwsze gogle tego typu dostarczono do jednostek liniowych w lipcu 1980 roku. W zależności od potrzeb znajdowały się na pokładzie samolotów bombowych lub były wydawane tuż przed lotem. Czas założenia gogle wynosił około 20 sekund, a czas reakcji na rozbłysk około 4 milisekund.

    Wraz z zakończeniem Zimnej Wojny, kiedy spadło zagrożenie wojną nuklearną zakończono produkcję tego typu gogli. Mimo to, pozostają one na wyposażeniu amerykańskich jednostek. Ich ilość jest jednak coraz mniejsza, a większość pilotów zna je tylko z teorii i nigdy nie szkoliła się z ich obsługi.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany australijski myśliwiec CAC CA-15 Kangaroo
    Next Article Samolot wczesnego ostrzegania Tupolew Tu-126
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Ćwiczenia Śnieżok – niedopowiedziana historia zbrodni

    23 grudnia 20228 Mins Read

    Tupolew Tu-95 – długowieczne latające niedźwiedzie

    12 listopada 202213 Mins Read

    Oka i Kondensator – radziecka artyleria atomowa

    7 listopada 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.