SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Oka i Kondensator – radziecka artyleria atomowa
    Oka i Kondensator - radziecka artyleria atomowa
    Oka i Kondensator - radziecka artyleria atomowa
    Artykuły

    Oka i Kondensator – radziecka artyleria atomowa

    Michał BanachBy Michał Banach7 listopada 202218 komentarzy4 Mins Read
    W 1953 roku Amerykanie wprowadzili do uzbrojenia pierwsze działo atomowe kalibru 280 mm. Chociaż pomysł ten nie zyskał na dłuższą metę popularności, Rosjanie postanowili wprowadzić do uzbrojenia podobne konstrukcje. Tak powstały dwa niecodzienne działa samobieżne Obiekt 271 „Kondensator” i Obiekt 273 „Oka”.

    Geneza

    Początkowo ładunki nuklearne ze względu na znaczne rozmiary i konstrukcję wykorzystywano jedynie w bombach lotniczych. W latach 50. zarówno w USA jak i ZSRR naukowcy podjęli pierwsze próby ich miniaturyzacji, tak aby możliwe było umieszczenie ładunków jądrowych w rakietach oraz pociskach artyleryjskich.

    2A3 - Obiekt 271 Kondensator
    2A3 – Obiekt 271 Kondensator

    Pionierami w tej dziedzinie byli Amerykanie, którzy w 1953 roku wprowadzili do uzbrojenia działo atomowe M65 Atomic Annie kalibru 280 mm. Próby nowego uzbrojenia były całkiem udane, ale rozwój uzbrojenia rakietowego sprawił, że działa atomowe nie zyskały popularności. Mimo powstania kolejnych, często mniejszych pocisków z ładunkami nuklearnymi, uzbrojenie to było bardziej ciekawostką techniczną niż wartościowym środkiem walki.

    W połowie lat 50. pomysłem dział atomowych zainteresowali się również Sowieci. W przeciwieństwie do Amerykanów, Rosjanie nie posiadali jednak tak dobrej wiedzy i możliwości miniaturyzacji ładunków nuklearnych, w związku z czym musieli zaprojektować artylerię bardzo dużego kalibru, wręcz niespotykaną na lądzie.

    2A3 - Obiekt 271 Kondensator
    2A3 – Obiekt 271 Kondensator

    2A3 – Obiekt 271 Kondensator

    Pierwszym zaprojektowanym pojazdem było ciężkie działo samobieżne 2A3 Kondensator (Obiekt 271). Prace nad pojazdem ruszyły w 1955 roku na mocy rozporządzenia władz ZSRR z 18 listopada 1955 roku, ale pierwszy prototyp ukończono dopiero w 1957 roku i zaprezentowano na defiladzie w Moskwie 7 listopada 1957 roku.

    2A3 - Obiekt 271 Kondensator
    2A3 – Obiekt 271 Kondensator

    Pojazd zbudowano na podwoziu czołgu T-10M, jego masa wynosiła 64 tony i wraz z lufą miał 20 metrów długości (sic!). Wyposażono go w potężne działo CM-54 kalibru 406,4 mm, strzelające 470-kilogramowymi pociskami na odległość 25 km. Pojazd wyposażony był w silnik W-12-6B o mocy 750 KM zapewniający prędkość 30 km/h i zasięg około 200 km. Załoga liczyła 7 ludzi.

    Łącznie wyprodukowano 4 pojazdy, które bardzo ochoczo wykorzystywano na paradach, gdzie olbrzymiej rozmiary konstrukcji robiły niesamowite wrażenie. Nie są znane szczegółowe informacje na temat eksploatacji, pojazdów. Wiadomo jedynie, że szybkostrzelność wynosiła aż jeden strzał na 5 minut, co przy tak olbrzymiej masie pocisków było bardzo dobrym wynikiem.

    2A3 - Obiekt 271 Kondensator
    2A3 – Obiekt 271 Kondensator

    Jeden z pojazdów tego typu zachował się do dnia dzisiejszego i jest eksponowany w Centralnym Muzeum Sił Zbrojnych w Moskwie.

    2B1 – Obiekt 273 Oka

    Równolegle z działem samobieżnym 2A3 zbudowano moździerz samobieżny 2B1 Oka (Obiekt 273) wyposażony w potężny moździerz kalibru 420 mm. Prace nad pojazdem również rozpoczęły się w 1955 roku na mocy tego samego rozporządzenia, które doprowadziło do powstania Kondensatora. Pojazd zaprezentowano również 7 listopada 1957 roku na defiladzie w Moskwie.

    2B1 - Obiekt 273 Oka
    2B1 – Obiekt 273 Oka

    2B1 również powstał na zmodyfikowanym podwoziu czołgu T-10, a jego masa wynosiła 55,3 tony, natomiast długość wraz z lufą nieco ponad 20 metrów. Uzbrojono go w moździerz 2B2 kalibru 420 mm dysponujący zasięgiem 25 km (niektóre źródła sugerują nawet 45 km zasięgu). Napęd stanowił silnik W-12-6B o mocy 750 KM zapewniający takie same osiągi jak w przypadku Kondensatora.

    Zbudowano 4 egzemplarze 2B1, które regularnie pojawiały się na defiladach w Moskwie. Według dostępnych informacji prace wstrzymano w 1960 roku z powodu problemów technicznych. Największym z nich były skutki wystrzelenia pocisku i naprężenia występujące w konstrukcji pojazdu. Istotną przyczyną zaniechania prac było również wprowadzenie do uzbrojenia sił lądowych ZSRR taktycznych rakiet nuklearnych.

    2B1 - Obiekt 273 Oka
    2B1 – Obiekt 273 Oka

    Przerost formy nad treścią

    Nuklearna artyleria była krótkim epizodem w historii broni nuklearnej zarówno w USA jak i ZSRR. Pomysł stworzenia artylerii strzelającej ciężkimi pociskami z głowicami nuklearnymi podyktowany był początkowo brakiem innych środków przenoszenia niewielkich ładunków nuklearnych.

    Wojska lądowe zachwycone możliwościami broni nuklearnej chciały posiadać możliwą do wykorzystania w wymiarze taktycznym niszczycielską broń do likwidacji punktów oporu i zgrupowań wojsk przeciwnika. Niewielki zasięg około 25 km sprawił, że broń ta była mało przydatna w trakcie potencjalnych walk. Problemy z szybkim transportem uniemożliwiały ewakuację w razie kontrataku przeciwnika. Kolejnym problemem była sama obsługa tak nietypowych i bardzo kosztownych pojazdów.

    2B1 - Obiekt 273 Oka
    2B1 – Obiekt 273 Oka
    2B1 - Obiekt 273 Oka
    2B1 – Obiekt 273 Oka
    2B1 - Obiekt 273 Oka
    2B1 – Obiekt 273 Oka

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleParnaíba – wiekowy brazylijski monitor rzeczny
    Next Article Pierwsze wirusy komputerowe
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.