SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Olympias – współczesna grecka triera
    Artykuły

    Olympias – współczesna grecka triera

    Michał BanachBy Michał Banach15 czerwca 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Olympias - współczesna grecka triera
    Olympias - współczesna grecka triera
    Triery (czasami określane jako triremy) były greckimi galerami z czasów starożytnej Grecji – wykorzystywano je od VII wieku p.n.e. do IV wieku p.n.e. Do naszych czasów nie przetrwał żaden okręt tego typu, ale w 1987 roku zbudowano wierną replikę takiej jednostki. Otrzymała ona nazwę Olympias.

    W swoim czasie Triery były jednymi z najlepszych okrętów wojennych na Morzu Śródziemnym. Długie na około 40 m jednostki wyposażone były w 3 rzędy wioseł na każdej burcie oraz dodatkowo żagiel, dzięki czemu mogły pływać z prędkością 6-12 węzłów (niektórzy historycy sugerują nawet 16 węzłów). Wyporność wynosiła około 70-90 ton. Ich główną bronią był okuty brązem taran na dziobie i ewentualnie znajdujący się na pokładzie hoplici i łucznicy.

    Olympias (fot. George E. Koronaios)
    Olympias (fot. George E. Koronaios)

    Triery były szybkie, zwrotne i miały małe zanurzenie. Zastąpiły je tetrery, będące w praktyce ich rozwinięciem. Same triery były natomiast rozwinięciem rzymskich okrętów. Jako ciekawostkę warto zaznaczyć, że zwykle ich załogi liczyły 170 wioślarzy, 13-20 marynarzy, w tym sternik i kapitan oraz od 10 do 40 hoplitów i 4-5 łuczników. Wioślarze nie byli niewolnikami, tylko wolnymi, greckimi obywatelami.

    W 1980 roku zrodził się w Grecji pomysł zbudowania Triery według odtworzonych historycznie planów z wykorzystaniem w miarę oryginalnych technik. Projekt okrętu przygotował John F. Coates we współpracy z historykiem J. S. Morrisonem. Wspomagał ich Charles Wilink. Po przygotowaniu planów, nadszedł czas zdobywania funduszy. Te pozyskano od greckiej marynarki wojennej oraz prywatnych darczyńców, m.in. Franka Welsha.

    Olympias (fot. George E. Koronaios)
    Olympias (fot. George E. Koronaios)

    Budowę okrętu rozpoczęto w 1985 roku w Pireusie. Dziobowy taran o masie 200 kg przygotowano w oparciu o oryginalny taran znajdujący się w muzeum w Pireusie. Podstawowym drewnem wykorzystanym do budowy jednostki była daglezja zielona, dąb czerwony został wykorzystany do wytworzenia elementów łączących drewniany kadłub a stępkę wykonano z drewna iroko. Zamiast naturalnych lin wzmacniających zastosowano stalowe linki ponieważ żadna dostępna współczesna lian nie miała odpowiednich parametrów, albo ich koszt był zbyt wysoki dla budowniczych statku.

    Wadą takich lin było to, że zmieniało się ich naprężenie wraz z wyginaniem się konstrukcji statku w trakcie rejsu, co nie powinno mieć takiej skali przy naturalnych linach. Dodatkowo istniało ryzyko, że w przypadku pęknięcia takiej liny, mogłaby ona poważnie zranić członków załogi. W związku z tym zastosowano specjalne rozwiązania, które miały minimalizować ryzyko pęknięcia lin.

    Olympias (w tle okręt-muzeum Georgios Averof) (fot. George E. Koronaios)
    Olympias (w tle okręt-muzeum Georgios Averof) (fot. George E. Koronaios)

    Wodowanie statku miało miejsce w sierpniu 1987 roku. Triera otrzymała nazwę Olymipas i 26 sierpnia 1987 roku weszła do służby oficjalnie pod banderą greckiej marynarki wojennej. Okręt ma 37 m długości i wyporność 47 ton. Napęd zapewniają dwa żagle oraz 170 wioseł. Maksymalna uzyskana podczas prób prędkość wyniosła 9 węzłów – mniej niż historycznie osiągały okręty tego typu, prawdopodobnie z powodu zastosowania cięższych materiałów oraz z powodu braku doświadczenia załogi, zwłaszcza wioślarzy.

    Olympias kilkukrotnie wychodziła w morze i poddawana była licznym badaniom w celu zweryfikowania historycznych materiałów na temat okrętów tego typu. Według przeprowadzonych badań, podawane historycznie osiągi jednostek tego typu były bardzo zbliżone do tych zaobserwowanych podczas eksploatacji Olympias. Obecnie okręt rzadziej wychodzi w morze, ponieważ na co dzień znajduje się w muzeum w Palaio Faliro w Atenach. Jako ciekawostkę warto dodać, że Olympias cały czas oficjalnie pozostaje w służbie greckiej marynarki wojennej. Chociaż wiekowo nie jest to stara jednostka, technologicznie można powiedzieć, że jest to najstarszy okręt wojenny na świecie.

    Olympias (fot. Templar52/Wikimedia Commons)
    Olympias (fot. Templar52/Wikimedia Commons)
    Olympias (fot. Templar52/Wikimedia Commons)
    Olympias (fot. Templar52/Wikimedia Commons)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleReaktor Maria – jedyny działający polski reaktor jądrowy
    Next Article Piaggio P.7 – samolot-wodolot wyścigowy, który nigdy nie wzbił się w powietrze
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 września 20237 Mins Read2 Views

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    By Michał Banach0
    1 sierpnia 20236 Mins Read105 Views

    HMS Warrior – pierwszy brytyjski okręt pancerny

    By Michał Banach0
    31 lipca 20233 Mins Read45 Views

    Parowy okręt liniowy HMS Marlborough

    By Michał Banach0
    25 lipca 20234 Mins Read109 Views

    Kanał Koryncki – antyczny projekt zrealizowany w XIX wieku

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20202 Mins Read

    Na czym polega oferta rodzinna w T-Mobile?

    Oferta rodzinna od T-Mobile to idealna opcja abonamentowa dla wszystkich członków rodziny. Im więcej osób…

    Artykuły
    10 września 20213 Mins Read

    Rosyjski jacht Standart – od carskiego jachtu po stawiacz min

    Rosyjska rodzina carska dysponowała na przełomie XIX i XX wieku jedną z największych prywatnych, królewskich…

    Artykuły
    1 lutego 20166 Mins Read

    Billy Mitchell kontra pancerniki

    Pierwsza wojna światowa udowodniła, że lotnictwo może nie tylko wpływać na przebieg walk, ale również…

    Artykuły
    3 kwietnia 20183 Mins Read

    Samolot szkolno-treningowy PZL TS-8 Bies

    W połowie lat 50. opracowano w Polsce nowy samolot szkolno-treningowy PZL TS-8 Bies. Maszyna powstała…

    Artykuły
    22 lipca 20204 Mins Read

    Opuszczony Port Lotniczy w Nikozji

    W wyniku tureckiej inwazji na Cypr w 1974 roku wyspa została podzielona na dwie części.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.