SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Grecki krążownik pancerny Georgios Averof
    Grecki krążownik pancerny Georgios Averof
    Grecki krążownik pancerny Georgios Averof
    Artykuły

    Grecki krążownik pancerny Georgios Averof

    Michał BanachBy Michał Banach17 stycznia 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1910 roku i wprowadzony do służby 16 maja 1911 roku grecki krążownik pancerny Georgios Averof jest jedynym tego typu okrętem, który przetrwał do naszych czasów jak i jednym z najstarszych zachowanych okrętów wojennych.

    Geneza

    Na początku XX wieku Grecka Marynarka Wojenna rozpoczęła program modernizacji floty. Głównym celem było pozyskanie nowych okrętów, które przewyższałyby swoimi możliwościami okręty pływające pod turecką banderą. W 1907 roku Grecy rozpoczęli negocjacje z włoskimi stoczniami, mające doprowadzić do pozyskania nowoczesnego krążownika pancernego wzorowanego na włoskich okrętach typu Pisa.

    Wodowanie krążownika Georgios Averof
    Wodowanie krążownika Georgios Averof

    Ze względu na rezygnację Regia Marine z trzeciego okrętu tego typu, częściowo ukończona jednostka spełniająca greckie oczekiwania została wystawiona na sprzedaż. Zakupem zainteresowanych było kilka flot, ale Grecy jako pierwsi wpłacili zaliczkę w kwocie 250 000 funtów, dzięki czemu mogli kupić ukończony okręt. Pieniądze pochodziły z majątku greckiego przemysłowca Georgiosa Averofa (który zmarł w 1898 roku, ale zgodnie z testamentem, część majątku miała być wykorzystana na zakup okrętu szkolnego dla greckiej floty).

    Krążownik został wykończony według nieco zmodyfikowanych planów, uwzględniających greckie oczekiwania i zwodowany 12 marca 1910 roku. Jednostka otrzymała nazwę Georgios Averof na cześć fundatora. Po zakończeniu prób okręt wyruszył do Wielkiej Brytanii, gdzie wziął udział w rewii morskiej z okazji koronacji króla Jerzego V oraz zabrał na pokład zapas amunicji.

    Krążownik Georgios Averof
    Krążownik Georgios Averof

    W momencie ukończenia, był to jeden z najpotężniejszych okrętów wojennych w północno-wschodniej części Morza Śródziemnego, oraz był… ostatnim zbudowanym na świecie krążownikiem pancernym. Oficjalnie okręt wszedł do służby 16 maja 1911 roku.

    Georgios Averof miał 140 m długości i 10 200 ton wyporności. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy około 19 000 KM, zapewniające prędkość projektową 22,5 węzła (podczas testów okręt osiągnął prędkość 23,9 węzła), oraz zasięg 4815 km. Uzbrojenie okrętu składało się z 4 dział kalibru 234 mm w dwóch wieżach na dziobie i rufie, ośmiu armat kalibru 190 mm umieszczonych w czterech podwójnych wieżach na burtach oraz 18 szybkostrzelnych dział kalibru 76 mm i czterech kalibru 47 mm. Ponadto krążownik posiadał trzy wyrzutnie torped kalibru 457 mm.

    Krążownik Georgios Averof
    Krążownik Georgios Averof

    Opancerzenie okrętu miało grubość 200 mm w pasie burtowym wysokim na 3,5 m), 175-180 mm w pasie pomiędzy barbetami wież, oraz 83 mm w pozostałych częściach kadłuba. Pancerz pokładu miał grubość 50 mm, wież do 140 mm a barbet do 190 mm. Stanowisko dowodzenia chronione było pancerzem o grubości 180 mm. Załoga okrętu liczyła od 550 do 670 oficerów i marynarzy.

    Eksploatacja

    Kariera bojowa krążownika Georgios Averof rozpoczęła się już w październiku 1912 roku, wraz z wybuchem I wojny bałkańskiej. Grecki krążownik stał się wówczas postrachem tureckiej floty, nad którą górował prędkością, siłą ognia oraz opancerzeniem. W trakcie walk Averof  często operował samodzielnie, ponieważ przewyższał prędkością inne greckie okręty wojenne. Oprócz udziału w kilku potyczkach morskich, krążownik wykorzystywano podczas zajmowania wysp na Morzy Egejskim.

    Podczas II wojny bałkańskiej, Georgios Averof nie odegrał już jednak zbyt istotnej roli. Podobnie było podczas I wojny światowej. Okręt został rozbrojony (podobnie jak pancerniki Kilkis i Lemnos) w 1916 roku, przez co nie brał udziału w walkach. W 1919 roku okręt przeszedł remont i konserwację. Po powrocie do kraju, natychmiast wykorzystano go podczas wojny z Turcją, trwającej do 1922 roku. W trakcie walk najważniejszym zadaniem okrętu było osłanianie wojsk lądowych podczas operacji desantowych.

    Cała potęga Greckiej floty - pancenriki Kilkis i Lemnos oraz krążownik Georgios Averof
    Cała potęga Greckiej floty – pancenriki Kilkis i Lemnos oraz krążownik Georgios Averof

    W latach 1925-1927 Georgios Averof przeszedł pierwszy duży remont, połączony z modernizacją. W trakcie prac wymieniono kotły, zainstalowano nowe maszty obserwacyjne i dalmierze, oraz zmieniono układ uzbrojenia. Zdemontowano wówczas wyrzutnie torped i 10 dział kalibru 76 mm, zastępując je czterema działami przeciwlotniczymi kalibru 76 mm i czterema kalibru 40 mm. Aż do wybuchu II wojny światowej krążownik uczestniczył w licznych szkoleniach, a w 1935 roku część jego załogi dołączyła do buntu przeciwko rządowi.

    W 1939 roku prawie 30-letni krążownik był już mocno wyeksploatowany i wymagał remontu. Niestety prac nie udało się przeprowadzić z powodu niemieckiej inwazji w 1941 roku. Nieprzydatny okręt miał zostać zatopiony, jednak część załogi zignorowała rozkaz i przejęła okręt. Po wydostaniu się z bazy, jednostka wyruszyła w rejs najpierw na Kretę, a później do Aleksandrii, gdzie został przejęty przez Brytyjczyków. Po uzupełnieniu załogi, okręt wrócił do służby w ramach alianckiej floty, działając głównie jako eskortowiec na Morzu Czerwonym i Oceanie Indyjskim.

    Krążownik Georgios Averof (fot. Wikimedia Commons)
    Krążownik Georgios Averof (fot. Wikimedia Commons)

    Ze względu na tragiczny wręcz stan techniczny, krążownik był wykorzystywany do końca 1942 roku, a następnie przekształcony w jednostkę sztabową. W 1944 roku, po wyzwoleniu Aten,  Georgios Averof został użyty do przetransportowania rodziny królewskiej oraz rządu do Grecji. Było to ostatnie zadanie bojowe okrętu.

    Dalsze losy

    Po wojnie, wysłużony i mocno wyeksploatowany krążownik został wycofany z czynnej służby i przekształcony w hulk sztabowy. Rolę tę pełnił do 1951 roku, kiedy to został przekształcony w okręt szkolny. Ze względu na zły stan techniczny rozważano zarówno złomowanie okrętu jak i kapitalny remont, który miał pozwolić na przebudowanie okrętu na muzeum. Dopiero w 1984 roku udało się przeprowadzić stosowne prace remontowe, a rok później jednostkę udostępniono zwiedzającym w Paleo Faliro.

    Na początku 2017 roku greckie władze podjęły decyzję o kolejnym kapitalnym remoncie okrętu, połączonym z oczyszczeniem części podwodnej jednostki. Prace rozpoczęto w październiku, a po ich zakończeniu w listopadzie, okręt został skierowany do portu w Salonikach, gdzie pozostał do grudnia. Następnie, 13 grudnia przeholowano go ponownie do Paleo Faliro.

    Krążownik Georgios Averof (fot. modelships.de)
    Krążownik Georgios Averof (fot. modelships.de)
    Krążownik Georgios Averof (fot. MotionTeam/Fani Tripsani)
    Krążownik Georgios Averof (fot. MotionTeam/Fani Tripsani)
    Krążownik Georgios Averof (fot. MotionTeam/Fani Tripsani)
    Krążownik Georgios Averof (fot. MotionTeam/Fani Tripsani)
    Krążownik Georgios Averof (fot. MotionTeam/Fani Tripsani)
    Krążownik Georgios Averof (fot. MotionTeam/Fani Tripsani)
    Krążownik Georgios Averof (fot. Thanassis Stavrakis)
    Krążownik Georgios Averof (fot. Thanassis Stavrakis)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSpecjalistyczne samoloty transportowe Airbus Beluga i Beluga XL
    Next Article Kolmanskop – opuszczone miasto górnicze w Namibii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer

    25 grudnia 20223 Mins Read

    Jeden szczęśliwiec wśród trójki pechowców – lotniskowce klasy Courageous

    25 listopada 20228 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.