SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Okręty pancerne typu Kaiser – ostatnie zagraniczne okręty liniowe Kaiserliche Marine
    Okręty pancerne typu Kaiser - ostatnie zagraniczne okręty liniowe Kaiserliche Marine
    Okręty pancerne typu Kaiser - ostatnie zagraniczne okręty liniowe Kaiserliche Marine
    Artykuły

    Okręty pancerne typu Kaiser – ostatnie zagraniczne okręty liniowe Kaiserliche Marine

    Michał BanachBy Michał Banach15 lipca 2019Updated:15 lipca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Wraz z nastaniem ery okrętów pancernych, niemiecka Kaiserliche Marine stała się jedną z ważniejszych flot w Europie. Początkowo większość okrętów liniowych budowanych było w zagranicznych stoczniach, ale z czasem niemieckie stocznie przejęły na siebie ciężar ich budowy. Ostatnimi zaprojektowanymi i zbudowanymi za granicą niemieckimi okrętami liniowymi były dwie fregaty pancerne typu Kaiser – Kaiser i Deutschland.

    Niemiecka flota szybko dołączyła do początkowo elitarnego grona posiadaczy okrętów pancernych. Już w latach 60. rozpoczęto budowę kilku jednostek tego typu, początkowo w brytyjskich stoczniach, ale z czasem również w niemieckich. Dla krajowych stoczni zadanie budowy okrętów pancernych było sporym wyzwaniem, dlatego najważniejsze kontrakty do 1869 roku zlecane były doświadczonym brytyjskim stoczniom, dysponującym również dużymi mocami przerobowymi.

    SMS Kaiser
    SMS Kaiser

    W 1869 roku dowództwo Kaiserliche Marine zamówiło w stoczni Samuda Brothers z Londynu dwie fregaty pancerne typu Kaiser, których projekt stworzył Sir Edward Reed. Stępki pod okręty nazwane Kaiser i Deutschland położono odpowiednio w 1871 i 1872 roku. Wodowanie pierwszego okrętu miało miejsce 19 marca 1874 roku, a do służby jednostka weszła 13 lutego 1875 roku. Druga fregata została zwodowana 12 września 1874 roku, a do służby weszła 20 lipca 1875 roku.

    Początkowo oba okręty miały taką samą konstrukcję, ale w toku służby poddawano je drobnym modyfikacjom, w wyniku których zmieniły się ich osiągi – zwłaszcza zapas węgla i zasięg. Okręty miały 89,3 m długości i wyporność całkowitą 8940 ton. Napęd zapewniał jeden dwucylindrowy silnik parowy zasilany przez osiem kotłów, którego moc szacowana była na 5600 ihp. Obie fregaty wyposażono dodatkowo w pełne ożaglowanie. Prędkość maksymalna wynosiła 14,6 węzła, a zasięg odpowiednio 2470 i 3200 mil morskich (4570 km i 5900 km), przy prędkości 10 węzłów.

    SMS Kaiser
    SMS Kaiser

    Początkowo uzbrojenie jednostek skłądało się z 8 dział kalibru 260 mm w centralnej baterii i jednego działa kalibru 210 mm. W zależności od pełnionej roli, załoga okrętów liczyła około 32 oficerów i 568 marynarzy. Pancerz fregat był typowy jak na tamte lata i składał się z płyt żelaznych i drewna tekowego. Opancerzenie miało grubość 127-254 mm w pasie burtowym, 38-51 mm na pokładzie i 203 mm wokół centralnej baterii.

    Kariera okrętów nie należała do zbyt emocjonujących. Początkowo oddelegowano je do eskadry śródziemnomorskiej, która została utworzona z myślą o udziale w działaniach u wybrzeży Turcji podczas wojny rosyjsko-tureckiej w latach 1877-1878. Po kilkumiesięcznej misji, okręty wróciły do Niemiec i zostały przeniesione do rezerwy (jak większość okrętów, ponieważ Niemcy utrzymywali w linii tylko kilka aktywnych jednostek).

    SMS Deutschland
    SMS Deutschland

    Przywrócono je do służby w 1883 roku z myślą o udziale w manewrach floty, jednak w pełni przywrócono je do służby dopiero w 1889 roku. Okręty ponownie skierowano wówczas na Morze Śródziemne. Ze względu na przestarzałą konstrukcję, w latach 1891-1897 przeprowadzono zakrojoną na szeroką skalę modernizację obu fregat, w wyniku której zlikwidowano ożaglowanie, zmieniono uzbrojenie i przeklasyfikowano okręty na opancerzone krążowniki.

    Kaiser otrzymał nowe uzbrojenie składające się z jednego działa kalibru 150 mm, 6 dział kalibru 105 mm i 9 dział kalibru 88 mm, a Deutschland otrzymał 8 dział kalibru 150 mm, 8 dział kalibru 88 mm i 4 działka kalibru 37 mm. Oba krążowniki otrzymały 5 wyrzutni torped kalibru 350 mm umieszczonych w kadłubie powyżej linii wodnej (Kaiser) i poniżej (Deutschland).

    Po modernizacji okręty oddelegowano do eskadry działającej w Azji. W 1898 roku okręty brały udział w zabezpieczeniu niemieckich interesów na Filipinach podczas wojny amerykańsko-hiszpańskiej. W 1904 roku ze względu na wiek obu krążowników, podjęto decyzję o przeklasyfikowaniu ich na jednostki portowe, a następnie zmieniono ich nazwy na Uranus i Jupiter. 21 maja 1906 roku wycofano je jednak z służby. Deutschland został zezłomowany w 1908 roku, a Kaiser pozostał w eksploatacji do 1920 roku w roli pływających koszar w Hamburgu. Tym samym zakończyła się historia ostatnich zagranicznych okrętów liniowych zbudowanych dla Kaiserliche Marine w zagranicznych stoczniach.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJakowlew Jak-36 – radziecki eksperymentalny VTOL
    Next Article M8 Armored Gun System – prototypowy czołg powietrznodesantowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.