W połowie lat 50. na ulicach Paryża pojawiły się niesamowite futurystyczne autobusy Citroen U55 Cityrama Currus. Zbudowano przynajmniej 3, chociaż niektóre źródła sugerują, że było ich 5-10. Zaprojektowano je z myślą o wycieczkach objazdowych po stolicy Francji.

Historia tych bardzo oryginalnych autobusów sięga połowy lat 50. W Paryżu rozpoczęła wówczas działalność firma Cityrama, która chciała organizować wycieczki dla turystów odwiedzających miasto. Pomysł na biznes był prosty – autobus miał przewieźć turystów przez całe miasto i jego największe atrakcje – współcześnie tego typu wycieczki są normą w największych miastach na świecie.

Citroen U55 Cityrama Currus

Citroen U55 Cityrama Currus

Aby całe przedsięwzięcie miało sens, potrzebny był odpowiedni autobus, dysponujący dużymi oknami ułatwiającymi oglądanie miasta, oraz dysponujący wyróżniającym się designem, który automatycznie byłby reklamą firmy.

Przedstawiciele Cityramy skontaktowali się z firmą Currus, specjalizującą się w budowie nadwozi autobusów. Zamówienie zakładało zbudowanie dwupiętrowego autobusu na podwoziu produkowanej seryjnie ciężarówki. Wybór padł na podwozie Citroena U55, natomiast projekt nadwozia powstał całkowicie od podstaw.

Citroen U55 Cityrama Currus

Citroen U55 Cityrama Currus

Currus zaprojektował niesamowity pojazd, który w niczym nie przypominał typowych autobusów piętrowych. Górna kabina była krótsza i zwieńczona odsuwanym dachem, który zapewniał dodatkową wentylację. Największym wyróżnikiem pojazdu były olbrzymie okna, która znacząco ułatwiały oglądanie miasta.

Autobus nazwano Citroen U55 Cityrama Currus. Nie ma pewności ile egzemplarzy zbudowano – na pewno istniały 3, o czym świadczą dostępne fotografie, ale przyjmuje się, że w praktyce Cityrama używała od 5 do 10 pojazdów. W 1960 roku zbudowano udoskonaloną wersję autobusu, w której górna kabina przechodziła już przez całe nadwozie. Jako podwozie wykorzystano tym razem autobus Saviem S105.

Citroen U55 Cityrama Currus

Citroen U55 Cityrama Currus

Obie wersje autobusów cieszyły się sporą popularnością i przyciągały wzrok, czego dowodem było wykorzystanie ich w kilku filmach. Nie są znane dokładne osiągi autobusów Cityramy, podobnie jak nie jest znany dokładny los pojazdów, które po prostu po wyeksploatowaniu zniknęły z ulic, chociaż sama firma kontynuowała organizację wycieczek przez lata. Wiadomo, że przynajmniej jeden autobus przetrwał i kilka lat temu czekał na odrestaurowanie – obecnie nie wiadomo w jakim jest stanie.

Citroen U55 Cityrama Currus

Citroen U55 Cityrama Currus

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.