SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Newport Transporter Bridge
    Newport Transporter Bridge
    Newport Transporter Bridge
    Artykuły

    Newport Transporter Bridge

    Michał BanachBy Michał Banach12 września 2015Updated:12 września 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Przez rzeki można się przedostać wpław, promem bądź innym pojazdem pływającym albo mostem. Na przełomie XIX i XX wieku pojawił się jednak kolejny sposób na pokonywanie rzek – mosty promowe (ang. transporter bridge – brak dokładnego polskiego tłumaczenia). Most tego typu znajdujący się w Newport w Wielkiej Brytanii powstał ponad 100 lat temu i cały czas jest wykorzystywany.

    Geneza

    Rzeka Usk, nad którą przebiega most była jednym z bardziej ruchliwych szlaków wodnych w regionie w XIX wieku. Większość poruszających się w tym miejscu statków była żaglowcami utrudniając budowę jakichkolwiek przepraw.

    Newport Transporter Bridge
    Newport Transporter Bridge

    Przez cały XIX wieku miejscowe władze szukały sposobu na zbudowanie przeprawy, który z jednej strony pozwalałaby na swobodne przekraczanie rzeki, a z drugiej nie utrudniałaby ruchu statków. Pod koniec XIX wieku miejscowi konstruktorzy wpadli na pomysł zbudowania tzw. mostu promowego.

    Transporter Bridge

    We współpracy z francuskim inżynierem Ferdinandem Arnodinem przygotowano projekt przeprawy o długości 236 metrów. Prace nad mostem ruszyły w 1902 roku i zakończyły się otwarciem przeprawy 12 września 1906 roku. Podczas prac nikt nie zginął, co było dużym wyczynem. Koszt budowy wyniósł 130 000.

    Newport Transporter Bridge
    Newport Transporter Bridge

    Nie była to pierwsza przeprawa tego typu w Wielkiej Brytanii, ale wyróżniała się swoją wielkością. Dwie wieże na których oparty jest most mają 73,6 metra wysokości, a gondola, którą przewożeni są pasażerowie i pojazdy zawieszona jest na wysokości 50 metrów nad wodą.

    Gondola ważąca około 50 ton poruszana jest za pomocą specjalnego wózka poruszającego się po zawieszonej kilkadziesiąt metrów nad ziemią szynie. Napędzają go dwa silniki elektryczne o mocy 35 KM każdy. Może ona transportować ładunek o wadze 20 ton.

    Newport Transporter Bridge (fot. Andy Dingley/Wikimedia Commons)
    Newport Transporter Bridge (fot. Andy Dingley/Wikimedia Commons)

    Podróż przez rzekę trwa 3 minuty, a gondola kursuje co 20 minut. Rocznie mostem przeprawia się około 2 mln pieszych i 250 000 pojazdów. Do obsługi mostu zatrudnionych jest 11 pracowników.

    Nietypowy most

    W czasie swojej ponad 100-letniej kariery most przeszedł liczne renowacje i przebudowy. Ostatnia z nich miała miejsce 2010 roku. Obecnie przeprawa jest nie tylko ważnym punktem komunikacyjnym, ale również punktem widokowym (około 6000 osób rocznie kupuje specjalne bilety pozwalające na pokonanie mostu pieszo po kładce na jego szczycie) i atrakcją turystyczną.

    Newport Transporter Bridge jest jedną z trzech tego typu konstrukcji w Wielkiej Brytanii, zachowaną do dzisiaj i największym z 8 tego typu mostów na świecie, które przetrwały. Koszt biletu wynosi od 1 funta do 2,75 za specjalny bilet pozwalający na wielokrotne pokonanie mostu w ciągu dnia.

    Newport Transporter Bridge (fot. WelshDave/Wikimedia Commons)
    Newport Transporter Bridge (fot. WelshDave/Wikimedia Commons)
    Newport Transporter Bridge (fot. Tiia Monto/Wikimedia Commons)
    Newport Transporter Bridge (fot. Tiia Monto/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKarbala – recenzja
    Next Article Historia Super Mario Bros.
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Most w Tczewie – ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą

    12 października 20224 Mins Read

    Pont Gustave-Flaubert – najwyższy podnoszony most na świecie

    14 czerwca 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.