Przez rzeki można się przedostać wpław, promem bądź innym pojazdem pływającym albo mostem. Na przełomie XIX i XX wieku pojawił się jednak kolejny sposób na pokonywanie rzek – mosty promowe (ang. transporter bridge – brak dokładnego polskiego tłumaczenia). Most tego typu znajdujący się w Newport w Wielkiej Brytanii powstał ponad 100 lat temu i cały czas jest wykorzystywany.

Geneza

Rzeka Usk, nad którą przebiega most była jednym z bardziej ruchliwych szlaków wodnych w regionie w XIX wieku. Większość poruszających się w tym miejscu statków była żaglowcami utrudniając budowę jakichkolwiek przepraw.

Newport Transporter Bridge
Newport Transporter Bridge

Przez cały XIX wieku miejscowe władze szukały sposobu na zbudowanie przeprawy, który z jednej strony pozwalałaby na swobodne przekraczanie rzeki, a z drugiej nie utrudniałaby ruchu statków. Pod koniec XIX wieku miejscowi konstruktorzy wpadli na pomysł zbudowania tzw. mostu promowego.

Transporter Bridge

We współpracy z francuskim inżynierem Ferdinandem Arnodinem przygotowano projekt przeprawy o długości 236 metrów. Prace nad mostem ruszyły w 1902 roku i zakończyły się otwarciem przeprawy 12 września 1906 roku. Podczas prac nikt nie zginął, co było dużym wyczynem. Koszt budowy wyniósł 130 000.

Newport Transporter Bridge
Newport Transporter Bridge

Nie była to pierwsza przeprawa tego typu w Wielkiej Brytanii, ale wyróżniała się swoją wielkością. Dwie wieże na których oparty jest most mają 73,6 metra wysokości, a gondola, którą przewożeni są pasażerowie i pojazdy zawieszona jest na wysokości 50 metrów nad wodą.

Gondola ważąca około 50 ton poruszana jest za pomocą specjalnego wózka poruszającego się po zawieszonej kilkadziesiąt metrów nad ziemią szynie. Napędzają go dwa silniki elektryczne o mocy 35 KM każdy. Może ona transportować ładunek o wadze 20 ton.

Newport Transporter Bridge (fot. Andy Dingley/Wikimedia Commons)
Newport Transporter Bridge (fot. Andy Dingley/Wikimedia Commons)

Podróż przez rzekę trwa 3 minuty, a gondola kursuje co 20 minut. Rocznie mostem przeprawia się około 2 mln pieszych i 250 000 pojazdów. Do obsługi mostu zatrudnionych jest 11 pracowników.

Nietypowy most

W czasie swojej ponad 100-letniej kariery most przeszedł liczne renowacje i przebudowy. Ostatnia z nich miała miejsce 2010 roku. Obecnie przeprawa jest nie tylko ważnym punktem komunikacyjnym, ale również punktem widokowym (około 6000 osób rocznie kupuje specjalne bilety pozwalające na pokonanie mostu pieszo po kładce na jego szczycie) i atrakcją turystyczną.

Newport Transporter Bridge jest jedną z trzech tego typu konstrukcji w Wielkiej Brytanii, zachowaną do dzisiaj i największym z 8 tego typu mostów na świecie, które przetrwały. Koszt biletu wynosi od 1 funta do 2,75 za specjalny bilet pozwalający na wielokrotne pokonanie mostu w ciągu dnia.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.